Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ei pyöri!!!  (Luettu 34147 kertaa)

TriSixVario

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
  • Köyhille kaikki on kallista!Mulle saman hintasta!
Vs: Ei pyöri!!!
Kerranki ;D ;D ;D

TriSixVario

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
  • Köyhille kaikki on kallista!Mulle saman hintasta!
Vs: Ei pyöri!!!
Vika löyty yläpään laakeri ruosteessa  :o :otoivotaan ainaki että vika on siinä :-\

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Ei pyöri!!!
Vika löyty yläpään laakeri ruosteessa  :o :otoivotaan ainaki että vika on siinä :-\

Eli jaksat käsin pyörittää tuota ruosteista laakeria, mutta 4kW moottori ei edes yritä.

7050

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Vs: Ei pyöri!!!
Itsellä oli aikoinaan 9 metrin Akussa saman suuntainen ongelma. Yhden rekallisen ruuvas ja sitte ei kirveelläkään. Aina kun yritti käyntiin niin puolikierrosta pyörähti ja lämpörele pomppas päältä. Mitattiin sähköt jokapuolelta ja ei löytyny vikaa. Käsin pyöri ja jyviä tuli.Kokeiltiin saman roikan päässä 5,5kw:n moottorilla olevaa kompressoriakin. Se toimi. Sitten ruuvista moottori irti ja tutulta vastaava moottori tilalle. Vaan kun ei toimi.. Moottorina oli 3kw ja ajateltiin että kokeillaan nyt vielä 5,5kw:n moottoriakin vaikka Nuujan mukaan 3kw riittää kyllä aivanvarmasti. Isompi motti paikalleen ja epätoivoinen käynnistys yritys. Ei lopu ihmeet! Ruuvi toimi niinku pitääkin.. Ei ymmärrä! Joku vois mulle perustella että miten 3 kw:n moottori ei jaksa käynnistyä vaikka ruuvi pyöri käsin? Kyllä sähkön tie on tuntematon.....

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Ei pyöri!!!
Vika löyty yläpään laakeri ruosteessa  :o :otoivotaan ainaki että vika on siinä :-\

Eli jaksat käsin pyörittää tuota ruosteista laakeria, mutta 4kW moottori ei edes yritä.
On joskus käynyt meilläkin vähän tuolla tapaa... Oli ruuvi jotenkin rikki ja moottorin yrittäessä kovalla vauhdilla pyörimään niin jumitti.

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Ei pyöri!!!
Vika löyty yläpään laakeri ruosteessa  :o :otoivotaan ainaki että vika on siinä :-\
>>No enkös mä jo eilen sitä sanonu..Olisit uskonu poeka :P

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Ei pyöri!!!
Itsellä oli aikoinaan 9 metrin Akussa saman suuntainen ongelma. Yhden rekallisen ruuvas ja sitte ei kirveelläkään. Aina kun yritti käyntiin niin puolikierrosta pyörähti ja lämpörele pomppas päältä. Mitattiin sähköt jokapuolelta ja ei löytyny vikaa. Käsin pyöri ja jyviä tuli.Kokeiltiin saman roikan päässä 5,5kw:n moottorilla olevaa kompressoriakin. Se toimi. Sitten ruuvista moottori irti ja tutulta vastaava moottori tilalle. Vaan kun ei toimi.. Moottorina oli 3kw ja ajateltiin että kokeillaan nyt vielä 5,5kw:n moottoriakin vaikka Nuujan mukaan 3kw riittää kyllä aivanvarmasti. Isompi motti paikalleen ja epätoivoinen käynnistys yritys. Ei lopu ihmeet! Ruuvi toimi niinku pitääkin.. Ei ymmärrä! Joku vois mulle perustella että miten 3 kw:n moottori ei jaksa käynnistyä vaikka ruuvi pyöri käsin? Kyllä sähkön tie on tuntematon.....

Viljaruuvissa tuo vääntömomentin tarve riippuu kierrosluvusta. Hiljaa pyöritettäessä ei ota voimaa, kun yrittää lujempaa niin ottaa vastaan enempi. Lisäksi sähkömoottorin tuottama käynnistysmomentti voi olla näppituntumalla yllättävän pieni. Teho kun on vääntömomentti x kierrosluku. Sähkömoottori jaksaa tuottaa momenttia kuormitettaessa tiettyyn kierroslukurajaan asti melko vakiona, mutta kun tämä nopeus alitetaan niin moottori "kippaa" eli putoaa tahdista ja meno loppuu kuin seinään. Polttomoottori käyttäytyisi "hyytyen" vääntömomentin kasvaessa ja kierrosluvun laskiessa. Oikosulkumoottorin vääntökäyrä on lähes suora kippauspisteeseen asti.

Syöttö on liian isollaan moottorin kokoon nähden tai sitten jokin laakeri jumittaa ja lisää kitkaa juuri sopivasti ettei moottorin momentti riitä. Taajuusmuuttajalla tuon voisi saada hyvin liikkeelle.


Mika

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Ei pyöri!!!
Ei kun veivi päähän ja pyörität laakerit löysiksi  :D

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Ei pyöri!!!
Itsellä oli aikoinaan 9 metrin Akussa saman suuntainen ongelma. Yhden rekallisen ruuvas ja sitte ei kirveelläkään. Aina kun yritti käyntiin niin puolikierrosta pyörähti ja lämpörele pomppas päältä. Mitattiin sähköt jokapuolelta ja ei löytyny vikaa. Käsin pyöri ja jyviä tuli.Kokeiltiin saman roikan päässä 5,5kw:n moottorilla olevaa kompressoriakin. Se toimi. Sitten ruuvista moottori irti ja tutulta vastaava moottori tilalle. Vaan kun ei toimi.. Moottorina oli 3kw ja ajateltiin että kokeillaan nyt vielä 5,5kw:n moottoriakin vaikka Nuujan mukaan 3kw riittää kyllä aivanvarmasti. Isompi motti paikalleen ja epätoivoinen käynnistys yritys. Ei lopu ihmeet! Ruuvi toimi niinku pitääkin.. Ei ymmärrä! Joku vois mulle perustella että miten 3 kw:n moottori ei jaksa käynnistyä vaikka ruuvi pyöri käsin? Kyllä sähkön tie on tuntematon.....
***** Oliko tuo 3 kw sähkömoottori WEM kones,
valmistusviallisia WEM sähkömoottoreita nuujan kairoissa,
pyörii komeasti moottori irrallaan, muttei jaksa pyöriä
kevyelläkään kuormalla, sähkäri mittas, yli 30A otti virtaa
tyhjällä kairalla, ei ihme et suojakytkin laukesi....
takuuseen meni, nykyään nuujan kairoissa Bevin sähkömoottorit.

Tbs

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 140
Vs: Ei pyöri!!!
Nuujan ruuvin kanssa taistelin viime talvena. Olin sen pysäyttänyt niin, että oli jäänyt viljaa täyteen, eikä se sitten seuraavalla kerralla kuukausien päästä jaksanut lähteä käyntiiin, pyörähti vaan kierroksen ja sitten suojakytkin laukesi.

Syynä tähän todennäköisesti säät, tietyssä oloissa ruuvin sisäpintaan kertyy kuuraa joka ottaa vastaan niin paljon, että moottori ei jaksa viljaa ruuvissa liikuttaa. Toimimaan sain sen silleen, että pistin ruuvin syötönsäädön kiinni, ettei vedä uutta viljaan ruuviin ja sitten vaan väkisin pyöritti moottoria aina hetken ilman suojakytkintä niin tuli pikkuhiljaa lopulta tyhjäksi. Tämän jälkeen ei mitään ongelmia, pitää vaan muistaa ettei jätä ruuvia ihan täyteen viljaa, tai ei pidä syöttöä ihan täysillä.

TriSixVario

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
  • Köyhille kaikki on kallista!Mulle saman hintasta!
Vs: Ei pyöri!!!
Nuujan ruuvin kanssa taistelin viime talvena. Olin sen pysäyttänyt niin, että oli jäänyt viljaa täyteen, eikä se sitten seuraavalla kerralla kuukausien päästä jaksanut lähteä käyntiiin, pyörähti vaan kierroksen ja sitten suojakytkin laukesi.

Syynä tähän todennäköisesti säät, tietyssä oloissa ruuvin sisäpintaan kertyy kuuraa joka ottaa vastaan niin paljon, että moottori ei jaksa viljaa ruuvissa liikuttaa. Toimimaan sain sen silleen, että pistin ruuvin syötönsäädön kiinni, ettei vedä uutta viljaan ruuviin ja sitten vaan väkisin pyöritti moottoria aina hetken ilman suojakytkintä niin tuli pikkuhiljaa lopulta tyhjäksi. Tämän jälkeen ei mitään ongelmia, pitää vaan muistaa ettei jätä ruuvia ihan täyteen viljaa, tai ei pidä syöttöä ihan täysillä.
meillä ei oo minkään laista säätyä siinä mutta on se ennen jaksanu läha liikkeelle vaukka on ollu täynnä jyvää saa nähä auttaako laakerin vaihto vaihdan toisen laakerin kartio laakeriksi

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Ei pyöri!!!
Mä otin kans Nuujan ruuvit ilman syötönsäätöä, mutta molemmissa rehusiiloissa (rapsirouhe ja ohrarehu) olen joutunut laittamaan syöttöä pienemmälle, kun vetivät itsensä jumiin. Varsinkin rypsi/rapsi meni niin tiukkaan, että jouduin nostamaan ruuvin pois tilastaan. Nyt ovat pelanneet moitteettomasti ja silti vielä tehoa löytyy.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Ei pyöri!!!
Svea-ruuvvit vain suhajaa ja pyytää lisää.

Svean ylivoimmaa  8)

montöör

  • Vieras
Vs: Ei pyöri!!!

Pulma lienee jo ratkennut(olin lumitöissä)Oireet kuitenkin
sopii siihen,että sisäosa(spiraali)pääsee liikkumaan päittäin
ja jumittaa.Itellä on omasta päästä tehty 4 tuumanen
ulkosiilossa.Ollut jo yli 20v.Toiminut aina moitteetta,paitsi
kerran mennyt poikki.Onks kukaan mitannu paljonko puimurin
tyhjennystorven pyörimisnopeus on.Paljonko tarvinnee tehoa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Ei pyöri!!!
Onks kukaan mitannu paljonko puimurin
tyhjennystorven pyörimisnopeus on.Paljonko tarvinnee tehoa.

Riippuu puimurista missä ruuvi kiinni ts. koneen koosta... Haukkaahan tuo tehoa huomattavasti,rajoilla kun mennään ei tyhjennys vauhdista enää onnistukaan ts. puhutaan useista hevosvoimista,isommissa koneissa kymmenistä. Muuhun käyttöön tuollaisen virittäminen ei liene ihmeteko, välityksiä pienemmäksi ja riittää pienempikin moottori. Kuivurille moista suunnittelin viime kesänä mutta jäi toteuttamatta. Nuujan ruuvi tuli siihen käyttöön,ei tarttenu värkkäillä ja arpoa että toimiikohan :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)