Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 704158 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: TOS-maksu
Tässä viimeisin vastaus asian tiimoilta, 5.6.2012, kun TAAS kyselin maksun perusteita ja summan jakautumista.



Hei,
 
Kiitos viestistä.
 
Maksut perustuvat ja ovat perustuneet Suomessa voimassa olevaan lakiin, joka ilmenee laista 1279/2009 ja sitä edeltäneestä laista 789/1992 siihen tehtyine muutoksineen ja  em. lakien esitöistä sekä Neuvoston asetuksesta 2100/94 yhteisön kasvinjalostajanoikeudesta.
 
Kohteliaimmin
 
Johannes Hah
l



Niin, viimeisimpään herra ei ole vielä vastannut. Samaa asiaa tivasin eli maksun jakautumista.

Viimeksi muokattu: 13.01.13 - klo:23:12 kirjoittanut SKN

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

PTF

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: TOS-maksu
Tässä viimeisin vastaus asian tiimoilta, 5.6.2012, kun TAAS kyselin maksun perusteita ja summan jakautumista.
Hei,
 
Kiitos viestistä.
 
Maksut perustuvat ja ovat perustuneet Suomessa voimassa olevaan lakiin, joka ilmenee laista 1279/2009 ja sitä edeltäneestä laista 789/1992 siihen tehtyine muutoksineen ja  em. lakien esitöistä sekä Neuvoston asetuksesta 2100/94 yhteisön kasvinjalostajanoikeudesta.
 
Kohteliaimmin
 
Johannes Hah
l

Mutta oleellisen lain/asetuksen, jonka Hahl on jättänyt mainitsematta on Komission asetus (EY) N:o 1768/95, annettu 24 päivänä heinäkuuta 1995, yhteisön kasvinjalostajanoikeuksista annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 2100/94 14 artiklan 3 kohdassa säädetyn maataloutta koskevan vapautuksen soveltamista koskevista säännöistä (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31995R1768:FI:HTML)

Lainaus EY 1768/95 asetuksesta: "Tämä asetus on kaikilta osiltaan velvoittava, ja sitä sovelletaan sellaisenaan kaikissa jäsenvaltioissa."

EY 1768/95 ja kansallisen lainsäädännön välillä on ristiriitoja:
- EY 1768/95 mukaan viljelijän ei tarvitse antaa viranomaiselle tietoa siitä minkä laatuista (sertifioitu/tos) siementä on käyttänyt eikä viranomaisella ole oikeutta sitä tietoa kerätä.
- EY 1768/95 kieltää viranomaisia luovuttamasta viljelijän henkilötietoja  lajikkeen omistajalle eli SKY:llä ei saisi olla lainkaan laskutustietoja eikä siten tulla laskua.

Laitan näistä tarkemmin joku päivä kunhan ehdin, löytyy myös perusteita epäilystä lain rikkomisesta henkilötietojen käsittelyn osalta.

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: TOS-maksu
On muuten erittäin mielenkiintoinen jutu. Kaikkinensa. Ja mitä tästä vielä jatkossa seuraa??

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: TOS-maksu
Mun mielestäni tästä pitäisi valittaa EU:n oikeusasiamiehelle. Olen vakuuttunut, että siellä otetaan vakavasti tapaukset, joissa toimitaan täysin vastoin EU:n lainsäädäntöä. Varsinkin jos löytyy näin räikeästi lakia rikkova asia.

Suomessa on muutenkin viljelijän oikeusturva aivan pellen asemassa. Kaikkia tietoja vaaditaan ja sitten niitä levitellään viranomaisten ja vieläpä kolmansien osapuolien kesken pitkin maailmaa. Kyllä tämä tossi homma vielä tulee muuttumaan. Tulihan se maataloustukien julkaiseminenkin hyvin nopeasti tien päähän, kun Saksassa pari kaveria teki asiasta valituksen. Tässä tapauksessa kyseessä meidän oma kansallinen sekoilu.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: TOS-maksu
Saako kasvinjalostaja enemmän itselleen sertifioidusta siemenestä vai TOS-maksusta ? esim. kansallista kylvöhehtaaria kohden ? Nopeasti hakien löytyi vain keskimääräisiä arvoja, jossakin markkinaoikeuden päätöksessä oli mainittu 11% sertifioidun siemenen hinnasta. Eli jos sertifioidun siemenen, esim. mallasohran tai vehnän, kustannus asettuisi johonkin 70 EUR / ha, olisi jalostajan saama osuus runsaat 7 EUR / ha.

Eli tukeeko viljelijä paremmin jalostustyötä, kun ostaa sertifioitua siementä, siinä keskustelunaihetta.

-SS-

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: TOS-maksu

Eli tukeeko viljelijä paremmin jalostustyötä, kun ostaa sertifioitua siementä, siinä keskustelunaihetta.

-SS-
Eikös tuo tossimaksu ole max 50% oikeasta rojaltista. Ne lienee noin 40 €/tn
200 kg /ha => 8€/ha.
250 kg/ha =>10€/ha
150 kg/ha =>6€/ha

Mä luulen, että tolla oikealla rojaltilla rahaa revitään enemmän.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Aina vaan enemmän rahaa revitään.

Jospa viljelijät kääntäis kelkan sillai että kukaan ei ostais sertisiementä.

Päinvastoin pyytäis rahaa siitä että suostuu ottamaan uutta siementä kokeiluun.
Kui mää ain olen paras?

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
.

Jospa viljelijät kääntäis kelkan sillai että kukaan ei ostais sertisiementä.

Päinvastoin pyytäis rahaa siitä että suostuu ottamaan uutta siementä kokeiluun.
[/quote]

Minusta näyttää kyllä siltä että viljelijät ostaa sertifioitua siementä enemmän kuin mitä kerkiää myymään tai pakkaamaan.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
.

Jospa viljelijät kääntäis kelkan sillai että kukaan ei ostais sertisiementä.

Päinvastoin pyytäis rahaa siitä että suostuu ottamaan uutta siementä kokeiluun.

Minusta näyttää kyllä siltä että viljelijät ostaa sertifioitua siementä enemmän kuin mitä kerkiää myymään tai pakkaamaan.
[/quote]

Suomalainen menee perse edellä puuhun heti kun luvan saa.  ;D

Mut hyvä sulle kun kauppa käy.
Kui mää ain olen paras?

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Muutama kommentti keskusteluun:

-Ennakkovakuudella olevia siemeniä uskaltaa kyllä käyttää,homma menee näin:siemenistä tutkitaan raakaeräitävyys,kun siemeniä pakataan tilataan ennakkovakuudet sen mukaan.Yleensä itävyydet ovat olleet valmiissa tavarassa hieman parempia kuin raakaerissä.Minä toimin näin,siemenpakkaajia on yli sata erilaista.Jokainen toimii omalla tavallaan.

-Jalostaja on varmasti palkkansa ansainnut,ainakaan minä en haluaisi viljellä 70-luvun lajikkeita.elämme länsimaisessa yhteiskunnassa,yhteiskunta ei maksa esim.kasvinjalostusta,käyttäjä maksaa.

-Perittävät summat lienevät mitättömän pieniä,luulen että on syy miksi laskuja ei ole viety ulosottoon.Uskon kuitenkin että nämäkin valittajat joutuvat maksamaan,on oikeus ja kohtuus.Sertifioidun käyttäjät maksavat samasta yli puolta enemmän.

-Pakkaamoiden talous ei kuulune tähän keskusteluun mutta osoittanee sen että minkään kultakaivoksen kanssa ei olla tekemisissä.Itsellä tulos/liikevaihto vaihtelee -2 -5%välillä tosin palkat itsellekkin +vuokrat maksettuna.Luulen että on kustannustehokkaimpia pakkaamoja.

Sertifioitua siementä ei kenenkään ole pakko ostaa mutta ainakin itsellä on tavoite että kaupassa kumpikin voittaa(myös minä)muuten homma ei toimi.Täällä saa kuvan että on jotenkin tyhmää ostaa siemen valmiina mutta ainakin omasta asiakaspiiristä huomaa selvän eron siinä että menestyvimmät viljelijät ostavat siemenen joka vuosi.

MTK:jäsenyyden voisi ajatella niinkin että MTK on neuvotellut jäsenilleen edun Tossista puoleen hintaan rojaltiin verrattuna.olisi oikeudenmukaista että muut maksaisivat täyden hinnan.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Mitä mieltä Matti on.... onko tämä hometoksiinikatastrofi siemenvälitteinen myös?

Onko vakuustodistuksissa DON arvo tulevalla kaudella?
Kui mää ain olen paras?

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: TOS-maksu
-Perittävät summat lienevät mitättömän pieniä,luulen että on syy miksi laskuja ei ole viety ulosottoon.Uskon kuitenkin että nämäkin valittajat joutuvat maksamaan,on oikeus ja kohtuus.Sertifioidun käyttäjät maksavat samasta yli puolta enemmän.
Heh, heh. Päivän vitsi. Olisi ne varmaan perintään viety, mutta kun skyy ei pysty keksimään mitään perusteita ko. maksulle. Vähän on silloin takki tyhjä lähteä kylille räyhäämään...  ;D
Nothing is Something Worth Doing

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Mitä mieltä Matti on.... onko tämä hometoksiinikatastrofi siemenvälitteinen myös?

En tiedä,sateisesta syksystä johtuen homeita kyllä on

Onko vakuustodistuksissa DON arvo tulevalla kaudella?

Ei ole

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
-Perittävät summat lienevät mitättömän pieniä,luulen että on syy miksi laskuja ei ole viety ulosottoon.Uskon kuitenkin että nämäkin valittajat joutuvat maksamaan,on oikeus ja kohtuus.Sertifioidun käyttäjät maksavat samasta yli puolta enemmän.
Heh, heh. Päivän vitsi. Olisi ne varmaan perintään viety, mutta kun skyy ei pysty keksimään mitään perusteita ko. maksulle. Vähän on silloin takki tyhjä lähteä kylille räyhäämään...  ;D

On tää semmonen homma että mun tarttis maksaa Postillekin hyvitystä jos vien itte
synttärikortin perille jonkun postilaatikkoon.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: TOS-maksu
-Perittävät summat lienevät mitättömän pieniä,luulen että on syy miksi laskuja ei ole viety ulosottoon.Uskon kuitenkin että nämäkin valittajat joutuvat maksamaan,on oikeus ja kohtuus.Sertifioidun käyttäjät maksavat samasta yli puolta enemmän.
Heh, heh. Päivän vitsi. Olisi ne varmaan perintään viety, mutta kun skyy ei pysty keksimään mitään perusteita ko. maksulle. Vähän on silloin takki tyhjä lähteä kylille räyhäämään...  ;D

On tää semmonen homma että mun tarttis maksaa Postillekin hyvitystä jos vien itte
synttärikortin perille jonkun postilaatikkoon.

 ;D
Joo, lapsille maksu askarrellusta joulukortista. Aina se inspiraatio on lähtöisin jostain olemassa olevasta kuvasta...
Nothing is Something Worth Doing