Taantuma etenee pikku hiljaa ja sitä on vaikea huomata ja ehkä jopa vaikea myöntää itselleen. Huonot viljelymenetelmät, kuten lautasmuokkaus vielä pahentavat tilannetta. Toi kesannon tarve voi tulevaisuudessa koitua viljanviljelylle melkoisen haastavaksi, jos LHP:n tapaisia juttuja enää tule. Eikä niitä karjatiloja yhteistyökumppaneiksi ole löydettävissä.
Täytyy seurata ja myöntää mokansa itselleen. Ja kaikille Agronetin lukijoille
Luulen, että minulle maiden rakenteen paraneminen on tärkeämpi juttu kuin joku EU:n lahjoittama satanen tai kaksi. En minä jaksa jokaisen tukikikkailun perässä juosta, elämässä on tärkeämpääkin kuin elää jonkun paperisilpun armoilla. Oma henkinen hyvinvointi on kiinnostaa enemmän kuin rahan perässä juokseminen.
Maailma makaa nyt sillä tavalla että kaikki nämä toteutuu samalla kertaa. Luomusopimukseen nimi alle, LHP:tä, suojavyöhykettä leveälti ja maaystävälliset lisätoimenpiteet. Kasvukunto kohentuu, paperisilppua ja tarkastusta riittää, tietty tulos on varma säistä riippumatta ja jos kunnianhimoa riittää, hyvälaatuisesta sadosta saa kelpo hinnan.
Erästä uusimaalaista kollegaani lainaten: "Näissä tansseissa pitää tanssia niin kuin soitetaan". Eli kun AB-nautatehtailu sivutuoterehuilla ei lyö leiville, tuotetaan tulevaisuuden varalle ympäristöhyötyjä ilman satoriskiä ja suurta työmäärää. Minusta
tuntuu hyvältä että maani ovat hyvässä kunnossa. Uskon että se jollain vuosikymmenellä taas on hyödyksikin.
Jos Agronetissä olisi moderaattori, tämä kauas Torniosta ajautunut keskustelunhäntä olisi varmaan omanaan jossain.