Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kilpailut  (Luettu 4975 kertaa)

sianlihantuottaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 194
Vs: kilpailut
Maajussien välinen kilpailu on samanlaista kilpailua, kuin on esim. taksien kilpailu keskenään, eli sama taksikoppi välittäjineen jakaa kuljetukset vuoronperään, ennalta so***** systeemin mukaan ja kaikki perivät kuljetuksista saman hinnan asiakkaalta, eli kilpailua jos on, niin se on hyvin näennäistä.

Rekkafirmojen välillä taas on raaka kilpailutilanne, se ajaa joka lyö halvimman tarjouksen pöytään ja toiset ei aja ollenkaan.

Jotain pientä näennäiskilpailua voi olla, esim. porsaspuolella, ehkä viljassakin, mutta kyllä ne yleensä kaikille saman hinnaston mukaan maksavat, lisät vaan vaihtelee.

Maitotopuolella tajuttiin jo viimevuosisadan alussa, että pitää pyrkiä kartelliin jotta voidaan saada paras mahdollinen hinta, kartelli takaa jäsenilleen saman hinnan jokaiselle, tämä on se syy miksi perustettiin osuuskunnat, joista sitten fuusioiden kautta kasvoi Valio ja muutama muu suuri toimija.

Olet sää emo-heikki aika pihalla sikapuolen tilanteesta? Sikapuolella on kilpailtu aika lailla verisesti siitä mitkä tilat jatkavat eli jäävät henkiin ja mitkä pakotetaan ajamaan tuotantonsa alas kun kannattavuus ei riitä. Ensinnäkin määrälisät todella merkittäviä, tekevät tuloksessa paljon. Käytännössä on ajettu hommaa siihen että suuret jäävät jäljelle ja pienet lopetetaan. Ihan kaikilla tavoilla. Alkaen tuosta hinnoittelusta mutta myös mm palvelutasosta. Ihanko oikeasti kuvittelet että esimerkiksi jos on porsasruuhkaa niin kaikilta haetaan vuoron perään? Ei, kyllä se on ne isot yksiköt joista noudot pelaavat kellon tarkkuudella ja pienet sitten odottavat vuoroaan.

Mitä taas tuohon taksikoppivertaukseesi tulee niin tilannehan on se että jos minä laajennan niin viennin huonon kannattavuuden takia ennemmin tai myöhemmin markkinoilta on tiputtava sen verran tuotantoa pois kuin on minun laajennukseni. Kuka tippuu niin sen määrää sitten tilojen kannattavuus (ja perämetsät...) eli kilpaillaan siitä pystytäänkö tuotanto järjestämään niin kannattavasti että homma toimii. Esimerkiksi kustannuksia karsimalla. Jos verrataan tuohon taksikoppiin niin tilanne on sama kuin että yksi taksikopin yrittäjistä pistää liikkeelle toisen auton kuljettajineen. Koska ajot eivät lisäänny niin entiset ajot jakaantuvat yhdelle autolle enemmän. Ja sitten vain odotetaan kuka lopettaa kun ei pysty vähentyneillä ajoilla kattamaan enää kustannuksiaan ja saamaan palkkaa.

Mitä taas maitopuoleen tulee niin kartellit EU-aikana eivät ole kovin suosiossa? Sikapuolella vaikka kartelli olisikin eli se joskus haikailtu Liha-Finlandia niin ei se paljon auttaisi, kauppa toisi tarvittaessa muualta "riittävästi" että saa itselleen sopivan hintatason. Maitopuolella kun ei ole ollut mistä tuoda niin toistaiseksi tuo puolikartelli on suojellut mutta saas nähdä miten jatkossa käy.

korven ukko

  • Vieras
Vs: kilpailut
onko kilpailussa niinkun kysymys jostain muusta kun tukialueiden välisestä?