Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Emolehmän vasikoiden väkirehut  (Luettu 3306 kertaa)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Emolehmän vasikoiden väkirehut
Onhan näistä juteltu jo muinoinkin vaan päivitetäämpä kokemuksia, tai siis lähinnä muiden kokemuksia kun itse olen pääasiassa täysrehuja kevyesti välillä ripotellut.
  Litistettyjä jyviä se ruoka tietenkin pitäisi olla, vai onko jollain kokemuksia puuron tarjoilusta?
Ohraa, kauraa ja viidennes vehnää, olen joskus kuullut. Onko millaisista seoksista kokemuksia? Mistä on tullut ongelmia ja turvallisin on kai kauravoittoinen litiste? Mitä muita aineksia olette käyttäneet?

Köyhä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
Onhan näistä juteltu jo muinoinkin vaan päivitetäämpä kokemuksia, tai siis lähinnä muiden kokemuksia kun itse olen pääasiassa täysrehuja kevyesti välillä ripotellut.
  Litistettyjä jyviä se ruoka tietenkin pitäisi olla, vai onko jollain kokemuksia puuron tarjoilusta?
Ohraa, kauraa ja viidennes vehnää, olen joskus kuullut. Onko millaisista seoksista kokemuksia? Mistä on tullut ongelmia ja turvallisin on kai kauravoittoinen litiste? Mitä muita aineksia olette käyttäneet?

Ihan ot mutta onnea  "sinappimyllystä " molemmille
Helppo se on eilinen sää ennustaa, mutta ennustappa huominen

hl

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1304
  • kyllä lähtee..
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
vapaaruokkijoihin kaura ja 2-rehua viidesosa, vasikoille teen oman vahvemman appeen (vasikkapiilot käytössä). kuivaa heinää vapaasti tarjolla tottakai :D
ja pohjoiset päälle..

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
vapaaruokkijoihin kaura ja 2-rehua viidesosa, vasikoille teen oman vahvemman appeen (vasikkapiilot käytössä). kuivaa heinää vapaasti tarjolla tottakai :D


Tulee jo liian painavia vasikoita, ilman väkirehua pääsee 300kg niin lehmäsillä kuin sonneilla.  ;D

Limppari

  • Vieras
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
Mulla on ruokinta-häkissä (malli konekeskus...) Litistettyä ohraa kivennäisillä terästettynä ja tuntuu kauppansa tekevän.

Trafiikkia karsinassa on paljon ja tarvittaesa sieltä saa jonkun kiinnikkin.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
kauraa, 10% hernettä sekä kivennäistä vapaasti vasikkabaarista joskus myös 10% vehnää

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
Millä konstilla saa helepooten eri viljarotit sekoitettua tasa-aineiseksi?  Apevaunu olisi tietysti parahin, mutta ei semmoosta malttaasi pelekän vilja sekotuksen takia ostaa..  Tietysti helepooten seosviljan saisi seoskasvustolla, mutta kun nuo kaikki tilukset on nurmella, ja vilja ainaki toistaaseksi ostetaan kuivattuna.
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
Mulla on ruokinta-häkissä (malli konekeskus...) Litistettyä ohraa kivennäisillä terästettynä ja tuntuu kauppansa tekevän.

Trafiikkia karsinassa on paljon ja tarvittaesa sieltä saa jonkun kiinnikkin.
Varmaan tekee kauppansa. Etkö pelkää ongelmia kun ei ole kauraa seassa?

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
Millä konstilla saa helepooten eri viljarotit sekoitettua tasa-aineiseksi?  Apevaunu olisi tietysti parahin, mutta ei semmoosta malttaasi pelekän vilja sekotuksen takia ostaa..  Tietysti helepooten seosviljan saisi seoskasvustolla, mutta kun nuo kaikki tilukset on nurmella, ja vilja ainaki toistaaseksi ostetaan kuivattuna.
Olen suunnitellut joka laadulle omaa syöttösuppiloa (4 suppiloa) joissa jokaisessa olisi oma ruuvi ja välitystä ketjupyörillä muuttamalla saisi seossuhteita kohdalleen. Aikareleellä laittaisi laitteet sammumaan arviolta riittävän ajan kuluttua.

Limppari

  • Vieras
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
Mulla on ruokinta-häkissä (malli konekeskus...) Litistettyä ohraa kivennäisillä terästettynä ja tuntuu kauppansa tekevän.

Trafiikkia karsinassa on paljon ja tarvittaesa sieltä saa jonkun kiinnikkin.
Varmaan tekee kauppansa. Etkö pelkää ongelmia kun ei ole kauraa seassa?

Olen alottanu ton ohra-litisteen käytön  kevätpoikivien vasuille n. 4 kk:n iässä, jolloin ovat jo täysiä märehtijöitä.(Heinäkuun loppupuoli.)

Ruokinta-automaatti on 4-metrinen ja ajankohta osuu siihen, kun emojen maito alkaa ehtyyn ja laitumet samoten...

Lisäruokinta tuo vasujen vieroitus-painoissa hintansa takaisin korkojen kanssa.

Viimeksi muokattu: 28.12.09 - klo:22:45 kirjoittanut Limppari

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
Mulla on ruokinta-häkissä (malli konekeskus...) Litistettyä ohraa kivennäisillä terästettynä ja tuntuu kauppansa tekevän.

Trafiikkia karsinassa on paljon ja tarvittaesa sieltä saa jonkun kiinnikkin.
Varmaan tekee kauppansa. Etkö pelkää ongelmia kun ei ole kauraa seassa?

Olen alottanu ton ohra-litisteen käytön  kevätpoikivien vasuille n. 4 kk:n iässä, jolloin ovat jo täysiä märehtijöitä.(Heinäkuun loppupuoli.)

Ruokinta-automaatti on 4-metrinen ja ajankohta osuu siihen, kun emojen maito alkaa ehtyyn ja laitumet samoten...

Lisäruokinta tuo vasujen vieroitus-painoissa hintansa takaisin korkojen kanssa.
Sulla ehkä hiukan eri tilanne kun nuo emosi ruokkivat vasikoitaan hiukan eri tavalla kun minun mitäsattuu emoni. Eli sinä tarjoat lisäruokaa vasta 4kk eteenpäin, minulla tarkoitus laittaa väkirehua tarjolle syntymästä saakka.  Noille aivan pienille olisi tietysti kuorittu kaura parasta mutta isommille ei sellaista taida viitsiä. Kaurankuorimenkin joskus olen ostanut.

Limppari

  • Vieras
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
Ajatus on ollut, että saavat siihen loppu-kasvuun potkua ja hyvät vieroituspainot & loppukasvatustilalle helpon alkuun-lähdön, kun ovat tottuneet väkirehuun...
 :)

cow

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 201
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
mites haikut tarviiko/kannattaako antaa viljaa?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
mites haikut tarviiko/kannattaako antaa viljaa?


Siitä on vähän kahdenlaista mielipidettä, toiset antaa toiset on sitä mieltä, ettei kannata antaa ....
Ei siitä varmaan haittaa ole, mutta ei ne minun mielestä tarvitse viljaa, kuin ehkä jossakin vierotushetkessä ....
Kai se kasvu vähän lisääntyy, jos ruokinta paranee.

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Emolehmän vasikoiden väkirehut
mites haikut tarviiko/kannattaako antaa viljaa?


Siitä on vähän kahdenlaista mielipidettä, toiset antaa toiset on sitä mieltä, ettei kannata antaa ....
Ei siitä varmaan haittaa ole, mutta ei ne minun mielestä tarvitse viljaa, kuin ehkä jossakin vierotushetkessä ....
Kai se kasvu vähän lisääntyy, jos ruokinta paranee.

Tai sitten rasvoittuvat?
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)