Kotitekoisella sellainen ominaisuus että saa sellaisen kuin haluaa eikä sellaista mihin budjetti riittää. Budjettia venyttämällä saa kunnon tehdastekoisiakin. Oma metsäkärry suunnilleen vuosimallia -80, 3.2m2 kuormatilalla, kuorma-auton renkailla,jatkettavalla kuormatilalla/aisalla(hitsattu molemmat kiinni kun tarvetta ei ole),aisaohjauksella.
Jos nyt kattelee tuon kokoisiä kärryjä, maksavat tuhottomasti. Metsäkärry on niin pitkäikäinen hankinta,mikäli hankkii kunnollisen,että jälleenmyyntiarvolla ei ole merkitystä onko se omatekoinen vai tehtaan tekele.
No 10t 2-p kärryjen hinnat luokkaa 5000€ tehtailta alveineen. Ei siinä paljoakaan voita kun hankkii teräksen, aisaohjauksen nivelet tuubeineen ja muut hilut, pankot, etusermin takoa ja renkaat akseleineen, sekä vielä panostaa omaa työtä. Saman ajan kun laittaa metsään ja tekee sinne 150 kantoa niin kärry on maksettu. Niissä on kuorma-alaa neliön vähemmän, mutta jos sillä kuljettaa 5m
3 vähemmän ja hakkaa 200 m
3 talvessa niin se tekisi vain kymmenkunta kuormaa enemmän per sesonki. Haittaa tietysti jos metsä on kaukana tiestä mutta itse ajaisin kyllä tuon mieluummin kuin ottaisin liian ison kärryn, ennemmin valitsen paremman ohjauksen ja kraanan hinnalla.
Jos käyttöikä on tuollainen, niin etenkään silloin ei uuden ostohinnan erotuksella ole suurempaa merkitystä. Pääoman sidonnalla on suurin merkitys, muttei kullalla tai velkakirjeillä kuitenkaan oteta tukkeja tien viereen, vaikka niiden arvo 20v päästä on varmaan paremmat kuin kärryn