Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Diesel ja etelän vetelät...  (Luettu 17116 kertaa)

farmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 330
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Eihän siinä kesälaadulla ajamisessa mitään muuta järkeä ole kuin että pärjää yhdellä polttoainepytyllä ja aineella.

Mikä estää tilaamasta siihen yhteen ja ainoaan polttoainepyttyyn talvilaatua silloin syyskesällä/syksyllä kun säiliö tyhjenee?

Juha H

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Ei tietenkään mikään. Meillä tarve on niin pientä talvella, että suurin osa talvilaadusta pitäisi sitten ajaa kesällä (jos täyttää säiliön täyteen) enkä ole nähnyt sitä mielekkääksi, kun läpi vuoden kesälaadullakin pärjää. Huoltoasemalta tai naapurin säiliöltä voisi tietysti myös hakea, mutta kun ei ole lähellä, ainakaan sellaista josta voisi varmuudella tietää saavansa puhdasta öljyä.
Jos lämmintähallitilaa ei ole, niin ilman muuta talvilaatuista polttoainetta on järkevä käyttää. Syytä on muistaa etteivät kesä ja talvilaatuinen polttoaine sekoitu kunnolla keskenään, siksi tankki kunnolla tyhjäksi ennen talvilaadun tankkaamista. Siitä varmasti johtuivat tänä talvena monen ongelmat.
Tämä parafiinin käyttäytyminen pakkasen jälkeen olisi sikäli mielenkiintoista tietää, kun kaverin puimuri sammui pellolle viime syksynä puintikauden alussa. Koneeseen oli hiljan vaihdettu kaikki polttoaine suodattimet ja edellis syksynä tankki tankattu täyteen. Koneen sammumisen syy oli tukkeutuneissa polttoainesuodattimissa jossa ilmeisesti oli parafiinia. Eli voiko olla mahdollista että parafiini olisi laskeutunut talven aikana tankin pohjalle ja sieltä puintien alettua syksyllä siirtopumppu sen väkisin imenyt suodattimille tukkien ne?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Siitä lähtien, kun lämmitys- ja moottoripolttoöljyt selkeästi erkanivat toisistaan jokunen vuosi sitten, on meillä ollut moottorikäytössä vain talvilaatuista moottoripolttoöljyä. Säiliöitä on kaksi, siinä toisessa on lämmityspolttoöljyä kuivurikäyttöön. Tosin kuivauskäyttökin on niin pientä, että voisi kuivata moottoripolttoöljylläkin yhtä hyvin. Muttaku näin on AINA ollu... :) Moottoreissa palaa runsaat kolme tuhatta litraa ainetta vuodessa.

Lämmintettyä säilytystilaa ei ole lainkaan, joten ulkolämpötilasta käynnistetään ja lohko- tai letkulämmittimellä sulatellaan niin autot kuin traktoritkin. Rehunleikkuutraktori vaatii puolisen tuntia lämmityskäyttöä kovilla pakkasilla, että jotain tapahtuisikin kuormaajassa ja leikkurissa.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Jo vuosikaudet olen ajanut kesälaadulla kesät talvet. Koneet mitä tarttee ovat yleensä pakkasilla sisätilassa missä muutama aste lämpöisempää kuin pihalla.
  Tuota hiukan mietin että lieneekö ruiskutuspumpulle haittaa kesälaadusta, kobelcoa lähinnä mietin kun niissä tuo on pumppu heikko paikka muutenkin? Kesällä ainakin pitää käyttää kesälaatua tuossa mutta talvella ehkä ei saisi.

aleksanteri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Muuan diesel asiantuntija oli sanonu, ettei aja ollenkaan talavilaavulla. Pumppu tykkää matalaa, liian kuivaa ainetta. Polttoaineen lämmitin ja kesälaatua. Tämä ihan kuulopuhheita. 

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Muuan diesel asiantuntija oli sanonu, ettei aja ollenkaan talavilaavulla. Pumppu tykkää matalaa, liian kuivaa ainetta. Polttoaineen lämmitin ja kesälaatua. Tämä ihan kuulopuhheita. 
Käy kyllä järkeen. Yleensähän nuo pumput on kestäviä mutta joissakin on löyhempiä, kobelcoon en uskaltaisi talvilaatua laittaa keskikesällä mutta kuinkahan on talvella. Kun ei siis ole sitä polttoainelämmitintä.

teuturi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 276
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Muuan diesel asiantuntija oli sanonu, ettei aja ollenkaan talavilaavulla. Pumppu tykkää matalaa, liian kuivaa ainetta. Polttoaineen lämmitin ja kesälaatua. Tämä ihan kuulopuhheita. 
Käy kyllä järkeen. Yleensähän nuo pumput on kestäviä mutta joissakin on löyhempiä, kobelcoon en uskaltaisi talvilaatua laittaa keskikesällä mutta kuinkahan on talvella. Kun ei siis ole sitä polttoainelämmitintä.
Jotku kuulemma käyttäny 2-tahti öljyä talvilaadun diisselin sekaan ruiskutuspumpun voitelun varmistamiseksi.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Joskus kun oli talvilaatua jääny kesäksi farmisäiliöön, niin sillon kippasin litran verran 2t öljyä tankkiin.
Mutta kesälaadulla en kyllä talvella aja, vaikka lämminhalli onkin. Jos sattuu traktori hajoamaan, tai jostain muusta syystä jäisi paukkupakkasilla ulos, niin voipi olla tuskaa saadaa kesälöpöt tankissa liikkeelle. Teboilin aineista en tiedä, mutta näiden länsimaisten talvilaatujenkin ominaisuudet loppuu -30:ssä, mikä ei yöpakkasena nyttenkään ole ollu kovin kaukana.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Joskus kun oli talvilaatua jääny kesäksi farmisäiliöön, niin sillon kippasin litran verran 2t öljyä tankkiin.
Mutta kesälaadulla en kyllä talvella aja, vaikka lämminhalli onkin. Jos sattuu traktori hajoamaan, tai jostain muusta syystä jäisi paukkupakkasilla ulos, niin voipi olla tuskaa saadaa kesälöpöt tankissa liikkeelle. Teboilin aineista en tiedä, mutta näiden länsimaisten talvilaatujenkin ominaisuudet loppuu -30:ssä, mikä ei yöpakkasena nyttenkään ole ollu kovin kaukana.
Yleensä ei kyllä siellä konepellin alla missä suodattimet ym on niin tuu alle 30 astetta. Kuokki puolella on sitten eri kun ajoviima vaikuttaa enemmän. Vaikuttaako toi öljyn lisäys negatiivisesti mihinkään kun itte polttelen noin 6000 litraa vuodessa ja pelkästään talvilaatua niin voisi vähän säästää koneita jos ton lisäisi. En oo koskaan jäänyt polttoaineen kohmettumisen takia viellä tielle vaikka ainakin kahta konetta käytetään joka päivä. Kylmänä käynnistettäessä jätän koneen käymään ittekseen kymmeniseksi minuutiksi jotta ennenkaikkea öljyt ehtis lämmetä hiukan, mutta kait polttoainekin ehtii hiukan haaleta ennen kuin sitä tarvitaan ihan todenteolla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26787
  • vastustan
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Joskus kun oli talvilaatua jääny kesäksi farmisäiliöön, niin sillon kippasin litran verran 2t öljyä tankkiin.
Mutta kesälaadulla en kyllä talvella aja, vaikka lämminhalli onkin. Jos sattuu traktori hajoamaan, tai jostain muusta syystä jäisi paukkupakkasilla ulos, niin voipi olla tuskaa saadaa kesälöpöt tankissa liikkeelle. Teboilin aineista en tiedä, mutta näiden länsimaisten talvilaatujenkin ominaisuudet loppuu -30:ssä, mikä ei yöpakkasena nyttenkään ole ollu kovin kaukana.
Yleensä ei kyllä siellä konepellin alla missä suodattimet ym on niin tuu alle 30 astetta. Kuokki puolella on sitten eri kun ajoviima vaikuttaa enemmän. Vaikuttaako toi öljyn lisäys negatiivisesti mihinkään kun itte polttelen noin 6000 litraa vuodessa ja pelkästään talvilaatua niin voisi vähän säästää koneita jos ton lisäisi. En oo koskaan jäänyt polttoaineen kohmettumisen takia viellä tielle vaikka ainakin kahta konetta käytetään joka päivä. Kylmänä käynnistettäessä jätän koneen käymään ittekseen kymmeniseksi minuutiksi jotta ennenkaikkea öljyt ehtis lämmetä hiukan, mutta kait polttoainekin ehtii hiukan haaleta ennen kuin sitä tarvitaan ihan todenteolla.
kuorma-autot jotka menee ympäri vuorokauden käyttää koko ajan kesädieseliä/Välilaatua vaikka pakkasta -35. pumppusuutinkoneita/ commonrail ja ruiskutuspaineet> 2000bar ja mitä oon vilkuillu monella mittarikentällä maanpäälliset säiliöt.... luulis parafiinien olevan melko tarpeettomia ;D ;D ;D ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1280
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Lainaus
ja mitä oon vilkuillu monella mittarikentällä maanpäälliset säiliöt

Näissä yleensä talvilaadut lokakuusta eteenpäin vaikka tarrassa lukeekin Kesä. Ja vielä parempaa: kesähinnalla voi saada talvilaatua.

Nykyajan Commonrailit eivät kierrätä 80% takaisin tankkiin, kuten vanhat Valmetit ja Sisut jotka käy vuoden ympäri kesälaadulla kunhan käyntiin saa. Se on energian haaskausta ja tuottaa epätarkempaa toimintaa. Onhan se itsestään selvää jos öljy-yhtiö ilmoittaa kesälaadulle -5 astetta niin sitten se on niin. Ei ole koneen vika jos käyttäjä ei ymmärrä soveltaa tankkaukset niin kuin ohjeissa lukee.

Kesä ja talvilaadun energiasisältö/massa on hieman eri, mutta epäilen että käytännössä suuremman eron tekee jo ulkolämpötila ja sitä myöten IC:n hyötysuhde ja imuilman kosteus, kuin se jos juhannuksena on tankissa talvi vai kesälaatua.

Itse pidän kahta tankkia vaikka pärjäisin yhdellä, lähinnä siitä syystä että edullisempaan aikaan saa enemmän täytettyä varastoon. Esim kesä 08 vs kesä 09 tuotti jo puolen säiliön verran säästöä oikea-aikaisella ostolla ja ostamatta jättämisellä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Kyllä mäkin väittäisin, että harvassa on ne autot jotka ongelmitta pärjää talven pelkällä kesälaadulla. Välikelillä voi jo selvitä jos auto on hyvin liikkeellä ja tankit ja suodattimet on hyvin suunniteltu. Ihmeen paljon näkee autoja jos lähtee -20 pakkasella ajelee suomenmaassa joilla on jonkinnäköistä kulkuongelmaa. Nämä sitten kehtaa tunnustaa olevansa liikenteen ammattilaisia.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

teuturi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 276
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Tuossa sivusta seurannu puuauto miehiä niin viikot voi mennä sillä kesälaadulla kun auto on käynnissä kellon ympäri mutta viikonlopuksi kun autot seisoo sen päivän pari niin talvisin menee talvilaadut tankkiin.
Ja suotimissakin on eroja, ja kuten aijemmin mainittiin niin tuo polttoaineen takaisin kierrätys on vähentynyt paljon muutaman vuoden aikana, näiden euro 5 ym muiden päästönormien myötä.
Ennen kun autot tuli tuurin vaihtoon niin tankit hohkas lämmintä kovalla pakkasellakin.
Moottorit ei tuota enää ns hukka lämpöä, nyt niihin pitää asennella webastoja ja eberejä jotta koslat saadaan lämpimiksi.
Ja varmasti jos pohjoisessa meinaat pärjätä talven pelkällä kesälaadulla niin suodatin sulkeiset ym muut turhat sulattelut on takuu varmasti edessä. ;)
Mutta kukin tekee tyylillään. ;D

ose

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 43
Vs: Diesel ja etelän vetelät...
Viime viikolla oli polttoainesulkeisia, mukana mm Sisuvalmet 6400, Valmet 8000 ja MF 375 johin oli jänyt kesälaatua tankkiin. Opin uuden kikan, reilu metri letkua ja siihen loppupäähän reikä josta paineilmapilli sisään, pieni puhallus ja avot, aine tankista lapolla kanisteriin. :D