Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sianlihan ylituotantoko pitää tuottajahinnat alhaalla?  (Luettu 22488 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Joo, varmaan se ton 6 senttiä kilolta on, luulisin että naudalla voi olla enempikin, mutta 6 senttiä ei ole kovinkaan paljoa, ei sillä hintaa kannata vielä itse kuskata.
Mikäli se olisi tossa 6 sentin haarukassa, niin se olisi noin 2 %:tia lihanaudan teurashinnasta, mutta oletan sen olevan jossakin 3-4 % välillä, en kyllä tarkkaan tiedä, mutta eiköhän se tossa haarukassa vähintääkin ole ....
Eli ei tossa ole niin paljoa puristettavissa, että sillä alan kannattavuutta oleellisesti korjattaisiin.
Vaikka auttaahan se aina pienikin parannus ...

Hyvä laskelma emo-heikiltä tähän väliin. Kiitos!

Muuten ehkä mutta taisi mennä väärään suuntaan jos nautakuorma on 5.000 kiloa kun tuo 6 c/kg oli 10.000 lihasikakuorman kustannus minkä tuosta tempaisin. Se tarkoittaisi että naudan keräilykustannus olisi tuollaisilla lenkeillä eli 300 kilometriä ja kuorma täyteen niin 12 c/kg. Joka sitten on naudan teurashinnasta paljonko?

Nyt täytyy huomata pari muuta asiaa. Tuo pelkkä autonajokustannus on vasta osa keräilylogiikan kustannusta. Mahtaako olla niin että yksi logistiikkasuunnittelija teurastamolla hoitaa 2-4 auton reitit. Sen lisäksi täytyy jonkun ottaa teurasilmoituksia vastaan, soitella ja ilmoitella tiloille jne jne. Kun siihen huomioidaan tuon porukan palkat + toimitilat + atk-kustannukset tukihenkilöineen jne jne niin sen jälkeen veikkaan että nuo edellä olevat luvut per lihakilo saa kertoa kahdella. Jos edes riittää.

Ja edelleen, mitä enemmän kilometrejä ja työtunteja per teurastamon portille saatu lihakilo sitä suurempi keräilykustannus per lihakilo. Nyt se jyvitetään tuottajahintoihin kaikille tasan mutta toisinkin voisi olla, keräily lähellä teurastamoa sijaitsevilta isoilta yksiköiltä merkittävästi edullisempaa.

Eli just tuosta se "kiitos". Ota huomioon, että nauta maksaa enemmän kuin sika. Silloin kustannus/tilitys kg on pienempi. En muista paljonko nauta maksaa, enkä viitsi kaivaa tuolta rouvan laatikosta. -sob-

AaaBeeCeeMies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
logistiikan merkitystä liioitellaan kustannuksissa, ei sen merkitys ole niin suuri kuin oletetaan täällä.

Veikkaan että jos pyörittäisit tuollaista 3.000 - 5.000 lihasian yksikköä niin saattaisit olla hiukan toista mieltä. Ihan jo yksikön sisällä tuollaisessa jo pelkkä paskaralli on melkoinen logistinen asia, samoin se että rehut on paikan päällä kun tarvitaan. Ja kyllä kun viljaakin menee se rekkakuorma viikossa niin varmaan sillä rahdillakin jo vuoden mittaan on merkitystä. Katsot aika lailla liian kapeasta näkökulmasta noita asioita, pitäisi pystyä ymmärtämään muidenkin kuin oma todellisuus?

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865


Kyllä nautapuolen taantumista täytyy suuresti ihmetellä. Suomen olosuhteista ei aiheudu käytännössä mitään haittaa, vaan päinvastoin monia hyötyjä, kuten märehtijälle edullinen viileä ilmasto, ihanteelliset rehunkasvatus olosuhteet, jättimäiset tukiaiset, syrjitty yksimahaissektori ei kilpaile pellon hintoja läheskään niin korkealle kuin em tanskassa, ym ym... Mutta siltikin tuotantomäärät laskevat.

Jo tuli vuosisadan vitsi, vai ettei siat kilpaile pellon hintoja ylös. Siinä ei nautatilalla mitään sijaa, jos sikamies lähtee tarjouskilpaan, sen verta hyvä tuotto sioissa on.

AaaBeeCeeMies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Niin, mutta aleneeko ne keräilykustannukset suhteessa, jos pysähdyksiä on kolmen paikan sijasta kaksi tai yksi ???? Eli kun se nautapuolella se auto jokatapauksessa hakee niitä poistolehmiä maitotiloilta ympäri maakuntaa, niin mikä jää pois jos lihantuotanto keskitetään isompiin yksiköihin, eli mistä se säästö oikein tulee ???? Varmaan jotain pientä säästöä tulee, mutta ei sillä mitään oleellista kilpailuetua saavuteta. Kuten sanoin jo ylempänä, logistiikan merkitystä liioitellaan kustannuksissa, ei sen merkitys ole niin suuri kuin oletetaan täällä.

Palaan tähän vielä sen verran että jos suinkin osaat niin koitas nähdä vähän laajempi kuva? Oletko koskaan tutustunut tarkemmin mitä ja miksi teurastamon hankinnassa ja logistiikassa tehdään? Siinähän logistiikka syöttää tavaraa "liukuhihnalle joka ei saa pysähtyä" ja se tuo omat haasteensa hommaan mm ajoitukseen ja muuhun. Ja se muuten on sitten iso kustannus jos tuo liukuhihna pysähtyy sen takia että logistiikka tyrii. Että logistiikan merkitys teurastamosektorilla on hyvinkin suuri.

Ai niin, asiasta kukkaruukkuun, tiedän ainakin kaksi tilaa jotka ovat ajaneet Forssan teurastamolle kuormat itse. Isompia sikatiloja, toinen ajaa edelleenkin, toisesta en ole ihan varma. Mutta jotkut ovat laskeneet että sekin kannattaa?

Takerrut liikaa tuohon "yksi pysähdys enemmän". Jos nyt ajatellaan että 90% kuormista ajetaan siten että "tuolla tilalla vakio joka viikon maanantai kello 09:30 kuorma täyteen" niin osaatko hahmottaa mitä se tarkoittaa logistiikkaosastolla? Montako henkeä tarvitaan suunnittelemaan tuollainen vakioreitti? Kun vaihtoehtona on että 30 tilaa ilmoittaa kukin 10-30 eläintä kyytiin ja sitten lähdet miettimään että autojen kapasiteetti, suht "pyöreä" edullinen reitti, tautitilanne tiloilla, joudutaanko sen takia muuttamaan järjestystä jne jne vaikka kuinka monta asiaa ja yksityiskohtaa kuten lastausjärjestys (sonnit / lehmät), pääseekö tilalla ympäri kärryn kanssa vai pelkkä nuppi, mahtuuko isoin nuppi tuolle tilalle jne jne. Osaatko hahmottaa mitä tuo tarkoittaa osaamisessa, työmäärässä ja henkilötarpeessa? Ja sitten on aina niitä että "perkele, tuossa olisi vain 10 kilometriä lisää reittiin mutta kun auto tulee täyteen, minkä jätän pois ja minkä auton ajatan tilalle" -juttuja ja montaa muuta. Ainakin toinen suurempi teurastamo käsittääkseni yritti kerätä nuo poistolehmät tavallaan vakiopäivinä eli tiloille ilmoitettiin että niinä ja niinä päivinä auto kiertää siellä suunnalla ja kyytiin, olikos siinä jotain kaupallista kannustettakin?

Mutta että kyllä logistiikka on ihan todellinen kustannus teurastamoille sekä toimiessaan että varsinkin jos asiat menee pieleen ja kyllä kaikki mikä pienentää tai suurentaa kustannusta sillä puolella näkyy tuottajan tilinauhassa tavalla tai toisella. Ja olennaisin luku on ehkä kilometriä ja työtuntia per teurastamolle saatu lihakilo. Ja tosiasia nyt vaan on että mitä enemmän hajallaan tilat ovat ja mitä pienempiä tilat ovat niin sitä suurempia nuo km ja tunnit per lihakilo ovat, se on ihan matematiikkaa.

Mutta turhaan minä tätä taidan selittää kun olet kerran päättänyt että logistiikkakustannuksella ei ole mitään merkitystä tai ainakaan sillä että kaukana olevalta pieneltä tilalta haetaan yksi tai kaksi eläintä niin se ei ole kustannus eikä mikään vaan menee siinä sivussa ihan ilmatteksi niin mitäpä minä turhaan selitän, oikeassa kun olet joka tapauksessa.

korven ukko

  • Vieras
heikillä laahaa pahasti, kuvitteelee että lehmät keräillään jokatapauksessa ilmaiseksi ja mullit pääsevät siinä samoilla savuilla... ;D ;D

sikapuolella on nautaenemmistöisten osuuskuntien toimesta hankintatoimen kustannukset jyvitetty ja ero ison ja pienen välillä on kymmeniä pinnoja kilohinnasta. Ja tuo ero on vain vuosimyynnin ja eräkokojen mukaan.  Nyt heikki väittää että ero on tekaistua ja nautaenemmistö olisikin ihan vaan omassa hyötymistarkoituksessaan ajanut yksimahaisia keskittymään...

Jos nautatilalta haetaan vuodessa 4tn 200 kg erissä ja yksimahaistilalta 100tn täysinä kuormina, niin kyllähän eroa on..

faktat on lyöty pöytään ja heikki löpertelee samaa paskaa ilmaisista lehmäkyydeistä mutta maksullisista emakkoreissuista.... ;D ;D

Viimeksi muokattu: 08.01.10 - klo:21:23 kirjoittanut korven ukko

emo-heikki

  • Vieras
Niin, mutta aleneeko ne keräilykustannukset suhteessa, jos pysähdyksiä on kolmen paikan sijasta kaksi tai yksi ???? Eli kun se nautapuolella se auto jokatapauksessa hakee niitä poistolehmiä maitotiloilta ympäri maakuntaa, niin mikä jää pois jos lihantuotanto keskitetään isompiin yksiköihin, eli mistä se säästö oikein tulee ???? Varmaan jotain pientä säästöä tulee, mutta ei sillä mitään oleellista kilpailuetua saavuteta. Kuten sanoin jo ylempänä, logistiikan merkitystä liioitellaan kustannuksissa, ei sen merkitys ole niin suuri kuin oletetaan täällä.

Palaan tähän vielä sen verran että jos suinkin osaat niin koitas nähdä vähän laajempi kuva? Oletko koskaan tutustunut tarkemmin mitä ja miksi teurastamon hankinnassa ja logistiikassa tehdään? Siinähän logistiikka syöttää tavaraa "liukuhihnalle joka ei saa pysähtyä" ja se tuo omat haasteensa hommaan mm ajoitukseen ja muuhun. Ja se muuten on sitten iso kustannus jos tuo liukuhihna pysähtyy sen takia että logistiikka tyrii. Että logistiikan merkitys teurastamosektorilla on hyvinkin suuri.

Ai niin, asiasta kukkaruukkuun, tiedän ainakin kaksi tilaa jotka ovat ajaneet Forssan teurastamolle kuormat itse. Isompia sikatiloja, toinen ajaa edelleenkin, toisesta en ole ihan varma. Mutta jotkut ovat laskeneet että sekin kannattaa?

Takerrut liikaa tuohon "yksi pysähdys enemmän". Jos nyt ajatellaan että 90% kuormista ajetaan siten että "tuolla tilalla vakio joka viikon maanantai kello 09:30 kuorma täyteen" niin osaatko hahmottaa mitä se tarkoittaa logistiikkaosastolla? Montako henkeä tarvitaan suunnittelemaan tuollainen vakioreitti? Kun vaihtoehtona on että 30 tilaa ilmoittaa kukin 10-30 eläintä kyytiin ja sitten lähdet miettimään että autojen kapasiteetti, suht "pyöreä" edullinen reitti, tautitilanne tiloilla, joudutaanko sen takia muuttamaan järjestystä jne jne vaikka kuinka monta asiaa ja yksityiskohtaa kuten lastausjärjestys (sonnit / lehmät), pääseekö tilalla ympäri kärryn kanssa vai pelkkä nuppi, mahtuuko isoin nuppi tuolle tilalle jne jne. Osaatko hahmottaa mitä tuo tarkoittaa osaamisessa, työmäärässä ja henkilötarpeessa? Ja sitten on aina niitä että "perkele, tuossa olisi vain 10 kilometriä lisää reittiin mutta kun auto tulee täyteen, minkä jätän pois ja minkä auton ajatan tilalle" -juttuja ja montaa muuta. Ainakin toinen suurempi teurastamo käsittääkseni yritti kerätä nuo poistolehmät tavallaan vakiopäivinä eli tiloille ilmoitettiin että niinä ja niinä päivinä auto kiertää siellä suunnalla ja kyytiin, olikos siinä jotain kaupallista kannustettakin?

Mutta että kyllä logistiikka on ihan todellinen kustannus teurastamoille sekä toimiessaan että varsinkin jos asiat menee pieleen ja kyllä kaikki mikä pienentää tai suurentaa kustannusta sillä puolella näkyy tuottajan tilinauhassa tavalla tai toisella. Ja olennaisin luku on ehkä kilometriä ja työtuntia per teurastamolle saatu lihakilo. Ja tosiasia nyt vaan on että mitä enemmän hajallaan tilat ovat ja mitä pienempiä tilat ovat niin sitä suurempia nuo km ja tunnit per lihakilo ovat, se on ihan matematiikkaa.

Mutta turhaan minä tätä taidan selittää kun olet kerran päättänyt että logistiikkakustannuksella ei ole mitään merkitystä tai ainakaan sillä että kaukana olevalta pieneltä tilalta haetaan yksi tai kaksi eläintä niin se ei ole kustannus eikä mikään vaan menee siinä sivussa ihan ilmatteksi niin mitäpä minä turhaan selitän, oikeassa kun olet joka tapauksessa.


No en ala sen enempää asiasta enää vääntämään, jos kerran näkemyksesi on se mikä on, niin tuskin saan sitä muutettua ...
Mutta, ainakin meilläpäin hommat menee kyllä niin, että ne poistolehmät haetaan varsin nopeasti, senjälkeen autoon lyödään teuraita sen mukaan kun on tilaa.
Tämän kyllä ymmärtää, kun huomioi sen, että naudanlihasta myydään 80 %:tia jauhelihana, joka on bulkkituote ja myydään hinnalla. Raaka-ainekulu on silloin avainasemassa, eli se poistolehmä määrittelee keräysrenkaan ja noutovälin, ei se teuraita tuottava kasvattamo.
Sianlihalla on toisin, koska sika on kaikkien jalosteiden perusraaka-aine, kuten makkarat jne ...
Sialla ei myöskään ole tälläistä poistolehmäjuttua, jossa yhtä kantturaa haetaan maakunnasta aina yhdestä talosta kerrallaan, sonnit mitä lastataan näiden poistolehmien lomassa, niin niitähän lyödään kyytiin aina useampi ja niistä saadaan sitten se arvokkaampi liha, vähän niinkuin sivutuotteena koska selkeä pääosa lihastahan menee jauhelihaksi, josta tulee se volyymi mitä teurastamo tarvitsee ....

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: mutta se rehu ja paska .
. Sikalassa ostetaan tai itse kasvatetaan vain viljaa
[/quote]

En ol koskaan nähny, et sikalas kasvatetaan viljaa

Kunnon ihminen

  • Vieras
Vs: mutta se rehu ja paska .
. Sikalassa ostetaan tai itse kasvatetaan vain viljaa

En ol koskaan nähny, et sikalas kasvatetaan viljaa

[/quote]


Joskus takavuosina oli jossain maatalousalan lehdessä juttua, jossa joku  naudankasvattaja idätti ohraa vanhassa navetassa  (tai jossain, en muista niin tarkkaan enää) talvella, ja syötti sitä orasta naudoille.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Tai olla joku ituhippi.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: mutta se rehu ja paska .
. Sikalassa ostetaan tai itse kasvatetaan vain viljaa

En ol koskaan nähny, et sikalas kasvatetaan viljaa



Joskus takavuosina oli jossain maatalousalan lehdessä juttua, jossa joku  naudankasvattaja idätti ohraa vanhassa navetassa  (tai jossain, en muista niin tarkkaan enää) talvella, ja syötti sitä orasta naudoille.
[/quote]
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=14131.0

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: mutta se rehu ja paska .
. Sikalassa ostetaan tai itse kasvatetaan vain viljaa

En ol koskaan nähny, et sikalas kasvatetaan viljaa



Joskus takavuosina oli jossain maatalousalan lehdessä juttua, jossa joku  naudankasvattaja idätti ohraa vanhassa navetassa  (tai jossain, en muista niin tarkkaan enää) talvella, ja syötti sitä orasta naudoille.
[/quote]


Jooo, mut sikalas en vielä ooo nähkynyt

JoHaRa

  • Vieras
Vs: mutta se rehu ja paska .
. Sikalassa ostetaan tai itse kasvatetaan vain viljaa

En ol koskaan nähny, et sikalas kasvatetaan viljaa



Joskus takavuosina oli jossain maatalousalan lehdessä juttua, jossa joku  naudankasvattaja idätti ohraa vanhassa navetassa  (tai jossain, en muista niin tarkkaan enää) talvella, ja syötti sitä orasta naudoille.
[/quote]

Meillä kasvoi vilja jokunen vuosi sitten mukavasti kylmäilma"kuivurissa". Nyt siellä kasvaa lehmiä. Tai kutistuu, so what.

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Pelkästä mielenkiinnosta, onko tuossa idätyksessä mitään riskejä kuten vaikkapa salmonellan vaaraa??