Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe sänkimuokkaukseen  (Luettu 13228 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: sänkimuokkaukseen
juuri tuo vertailu lautasmuokkaimen ominaisuuksiin minua kiehtoo. Olen kyllä saanut lainassa olleella carrierilla hyvää jälkeä kunhan painoa on ollut riittävästi. Se vain ettei lautasmuokkaimella oikein pysty kynnöksen muokkaukseen keväällä puoltaa lapiorullaäestä. Eli olen kyllä kokeillut Myös lautasmuokkausta ja ollut siihen tyytyväinen mutta hakisin monipuolisuutta tällä rullakarhilla.

Lapiorullaäes monipuolisempi,tasaa keveillä mailla uskomattoman hyvin kun kahlaa niin syvällä. Eli yllä esitetyt painojen lisäämiset ym. koskee vanhoja tai yksilohkoisia äkeitä. Nostolaitekone mulla,4200 kronos ja kyllä sen 1200kg riittää sängellekin. On myös muistona menneisyydestä hankmon 90, sillä muokkaaminen lähinnä näennäistä :)

 Kaverilla Tumen 3800 landroller ja se on täysin eritehoinen laite verrattuna tähän kronokseen. Enkä kyllä moiti tämän kronoksen muokkaustehoakaan,ainoat moitteet "loikkimisesta" tietyillä nopeuksilla sekä kestävyydestä. Jousia menee kuin leipää mikäli kiviä tai kantoja,ja viime keväänä meni laakerikin. Kummassakin parannuksia vuosien saatossa,oma yli 10 vuotta vanha. Ajettukin on, karkea arvio 1500hehtaaria.

Haaveissa oli ensikeväälle uusi lapiorullaäes mutta taidan pitäytyä vielä vanhassa. Hinattava landroller uskomattoman kankea kapistus,pienillä pelloilla toivoton pellon tallaaja kun käännöksien oltava loivia tai nostettava ylös.
Muuta negatiivistä tuossa ei lienekään, merkki vaihtuu takuuvarmasti... :P Niin,no tehontarve. 200heppaa riittänee,130 heppaa saa aikaan näkyvää liikettä ja pyörrettä tankkiin.
Kovilla mailla menevät keveämmin,toisin kuin S-piikkiäes tai lautasmuokkari. Muokkaria lainaan naapurista kun sille tarvetta, uutismailla parempi kuin lapiorullaäes.

Rounduppia tarttee riittävästi multa ja kht mailla, hht antaa jo paljon enemmän pelivaraa ja lapiorullaäkeellä voi muokata jopa toisenkin kerran peräkkäin ilman että pelto näyttää luomulta :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Tracman

  • Vieras
Vs: sänkimuokkaukseen
sulla varmasti on jotkut vanhat nurmi lohkot kynnettynä joka syksy tai keväällä viimeistään ni mun mielestä siihen sopii paljon paremmin lapiorulla äes koska sen ominaisuudet on paremmat tuohon ja pelaa se hienosti myös sängelläkin ;D ja tuohon edelliseen vastaukseen meen sen verran ku hänellä on nostolaite mallin kronos ja se loikkii ni todennäköisesti hinattava ei pompi niinku nostolaite malli...!! hinattavaa on tuos vähän itekki joskus katsellut jotain n. 5 metristä... mut nyt ei viitsi ku just tuli ostettua uusi hinattava potila s-piikkiäes  :D

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: sänkimuokkaukseen
No nyt päästiin asiaan...
Lapiorullalla ajeltu nyt 9 vuotta, kyntäminen jätetty niin minimiin kuin mahdollista. Syksyllä kerta-ajo, keväällä liete tai kuivalanta ja toinen ajo ja sitten kylvö. Helppoa ja nopeaa kuin heinänteko.
Koneena paljon parjattu Kronos 4200, kahdeksan vuoden vika saldo, yksi katkennut piikki, kolme katkennutta jousta, eikä yhtään laakeria. Viime syksynä vaihdoin uuteen samanlaiseen. 4800:sta ensin haaveilin, mutta koneessa samat laakerit ja jouset kuin tuossa pienemmässäkin, mutta pitemmät akselit niin pitäydyin vanhassa mitassa. Meilläkin kun on aika paljon noita "maamunia" niin rupesi tuon isomman kestävyys epäilyttämään. Vanhan Kronoksen kestävyydessä ei kyllä ole ollut mitään huomautettavaa.
Keskolta kysyin tarjousta Tumen 4300:sta, eivät kuulemma ole tänä vuonna valmistaneet kyseistä mallia ???

Tuo äkeen pomppiminen ei kyllä ole mielestäni mikään ongelma, joillakin maalajeilla ja joissain nopeuksissa sitä esiintyy, mutta hyvin harvoin. Äkeen vetokulmalla on suuri vaikutus, paitsi pomppimiseen, niin etummaisten laakereiden kestävyyteen. 22 km/h olen parhaillaan sängellä kiskonut, ei pomppinut silloinkaan mutta Nyyskystä loppui papu.

Huonona puolena tuossa koneessa on se, että se nostaa aivan s...tanasti kiviä, kaikki päätä pienemmät tulee kyllä näkyville.
Kivisimmät lohkot ajetaankin lautasmuokkarilla. Jos katsoo koneiden käyttöä muokkauksessa niin lapiorullalla ajetaan n.70% ja lautasmuokkarilla loput.

Molempi parempi, mutta jos pitäisi valita lapiorullan ja lautasmuokkarin väliltä, niin ottaisin ennemmin lapiorullan. Sama työnjälki, suurempi työteho ja paaaljon pienempi tiivistyminen.

Teroman

Vs: sänkimuokkaukseen

Lapiorullat  kuuluu museoon kuten muutkin hevoskauden laitteet,,,,,,,,,,,

Horsch kin kokeile joskus kauaaan sitten Kiekko kylvinten eteen lapiorullan akseleita huonolla menestyksellä.
 :o

Uniq

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 112
  • Rakkautta ja koneurakointia jo vuodesta 2005
Vs: sänkimuokkaukseen
juuri tuo vertailu lautasmuokkaimen ominaisuuksiin minua kiehtoo. Olen kyllä saanut lainassa olleella carrierilla hyvää jälkeä kunhan painoa on ollut riittävästi. Se vain ettei lautasmuokkaimella oikein pysty kynnöksen muokkaukseen keväällä puoltaa lapiorullaäestä. Eli olen kyllä kokeillut Myös lautasmuokkausta ja ollut siihen tyytyväinen mutta hakisin monipuolisuutta tällä rullakarhilla.
ai miksei kynnöksen muokkaaminen ole keväisin onnistunut lautasmuokkaimella? lautasmuokkaimiinhan saa myös etulatoja...

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: sänkimuokkaukseen

Lapiorullat  kuuluu museoon kuten muutkin hevoskauden laitteet,,,,,,,,,,,

Horsch kin kokeile joskus kauaaan sitten Kiekko kylvinten eteen lapiorullan akseleita huonolla menestyksellä.
 :o


Meinaatko, että ennen ei keksitty mitään erinomaisen hyvää työkalua?  Hyvät keksinnöt ovat pääasiassa
jo keksitty ja uudet vain kauppiaitten rahanahneuden takia kehiteltyjä.

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: sänkimuokkaukseen
Onhan tuo järiä hankmo palio mainettansa paree, päihittää monet lautasmuokkaamet, kunhan nuo edellä luetellut ongelmat ei vain vaivaa (suuri ajonopeus, kankeus, kuluminen).

Jos monipuolisuutta haet, niin ei 3m siipikultivaattori tulisi kysymyksehen? Siis nimenomaan laukaisimilla ja 50cm piikeillä (2 rivis), tasauslautasilla ja jyrällä varustettu. Sillä hoitaa kaikenlaasen muokkauksen välillä 3-20cm. Toki se S-piikkiäkehen korvaajaksi on kapia.

Mä oon ainakin tykänny melekeen kaikkia kokeellehena eniten tuosta Smaragdista, se on yks vaihtoehto.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: sänkimuokkaukseen
Onhan tuo järiä hankmo palio mainettansa paree, päihittää monet lautasmuokkaamet, kunhan nuo edellä luetellut ongelmat ei vain vaivaa (suuri ajonopeus, kankeus, kuluminen).

Jos monipuolisuutta haet, niin ei 3m siipikultivaattori tulisi kysymyksehen? Siis nimenomaan laukaisimilla ja 50cm piikeillä (2 rivis), tasauslautasilla ja jyrällä varustettu. Sillä hoitaa kaikenlaasen muokkauksen välillä 3-20cm. Toki se S-piikkiäkehen korvaajaksi on kapia.

Mä oon ainakin tykänny melekeen kaikkia kokeellehena eniten tuosta Smaragdista, se on yks vaihtoehto.

Sopivissa olosuhteissa Kvick-Uppi tekee kerta-ajolla kylvöalustan ja samalla noukkii juolat kuivumaan pellon pinnalle.

Teroman

Vs: sänkimuokkaukseen

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: sänkimuokkaukseen

Teroman

Vs: sänkimuokkaukseen
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/07/25/8143010478553006543orig.jpg

Kuvassa Kvick Up Proto 100 v sitten ?
 ::)


Tämmöisiä kirjoittaa joku köyhä ja kateellinen.
Sääliä saa ilman Kateus pitänee ansaita ?

Simban SL sänkimuokkaimen käyttäjäkommentit luettavana ;

http://www.simba.co.uk/Library/6389%20SL%20RANGE%206pp%20VERT.pdf

http://www.simba.co.uk
 ::)