Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Robotti huoltomiehen valinta  (Luettu 7815 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Robotti huoltomiehen valinta


Pitäisköhän huoltomiehen mennä lypsämään parsinavettaan vaikka kuukaudeksi yhtäsoittoo aamuin illoin ja tämän jälkeen miettiä, että miltä tuntuis kyseinen työmaa 340 päivää vuodessa 30 vuotta. Vois vaihtoetoja tulla muitakin, päällimmäisenä siirtyminen palkkatöihin.
----Kyllä hän on osallistunut navettatöihin pienestä pitäen ja ollut lomittajanakin.Nykyisissä hommissa näkee paljon monenlaisia navetoita.

Laskin tossa nopeesti et 30 lehmää tarkoittaa vähintään 120 kumarrusta lehmän alle päivittäin (lypsimen kiinnitys, vedinkasto). Lisäksi tulppaukset jne. joten kokonaismäärä huitelee tuolla 36000 kyykistyksen päällä vuodessa joten ainakin vähän pidemmän kaverin kannattaa miettiä vaikka asemaa jos ei robo kiinnosta. Muuten ymmärrän hyvin parsinavetan kannattamista koska onhan se tehokas työnkäytöltään kun ihminen liikkuu nopeemmin kun eläin. Itte olen kuitenkin toistaisesti kovin robon puolesta puhuja kunhan unohdetaan kaikki vapaaehtoisuus ja siirrytään täysin ohjattuun liikenteeseen. Ja kun aina puhutaan niistä hälyistä niin ei ne oo ainakaan viellä ole häirinneet. Viellä kun ois systeemit, että portit aukeis samalla kun tulee hälytys niin ei navettaankaan olis mikään kiire. Niin ja viellä niin onko kyseinen herra todella osallistunut lypsyyn eikä muihin askareisiin. Ja vielläkin niin en halua kumota toisten mielipiteitä. On vaan tärkeä et tulee kokemukseen pohjautuvia vaihtoehtoja niille jotka suunnittelee uutta navettaa johon itse en toistaiseksi kuulu.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Robotti huoltomiehen valinta
olen kyllä tyytyväinen 40-paikkasen parsinavetan omistaja, robottiakin harkittu mutta nyt vain tulee niin kustannustehokkaita maitolitroja sopivalla työmäärällä. Ei vaan nyt oikeen pihatto houkuta.

Kyykipä 20 vuotta niin kyselen uudestaan , ai niin ja ulkoilutat kesät hieholaumaa ja
ammuja myös.  Äkkiseltään parsijuttu ok mut ... ::)

ojala kaipaa lisää laatuaikaa fentin kans ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

AP

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 188
Vs: Robotti huoltomiehen valinta
Mulla oli tuommonen nelisenkymmentä lypsävää parsinavetassa. Kyllä, joo, maitolitrat olis ollu "halpoja". Omatoiminen lypsykone tuli vain ja ainoastaan säästämään näitä mun niveliäni.

Jatkuva varallaolo tuon lypsykoneen takia... no joo, mut ei asemalla tai parsissa lypsäväkään katoa työpäivänä mihinkään Teneriffalle, se käy kaks kertaa päivässä lypsyllä ja saattaapa käydä pari kertaa muutenki päivän aikana kattomassa navetalla tilanteen.

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Robotti huoltomiehen valinta
Alussa varallolo tuntui ikävältä ja siihen piti vain tottua. Nyt kun robotti on lypsänyt kohta 4 vuotta niin ei niitä hälytyksiä enää pelkää. Vanhemmaksi kun tulee ei viitsi enää lähteä kotoaan minnekään vaan nauttii koti-illoista kovasti. Ja jos kaupungille menee päivällä ostoksille niin ei siellä koko navetan väliä ole. Yleensä se on seminologi jonka takia pitää päiväänsä suunnitella, ei robotin.

Heräämme aamuisin yleensä klo 7.30 ja hipsimme navetalle ennen klo 8. Rehunjakoa, vasikan juottoa ja parsien siivouksia kummempaa työtä ei siellä ole. Kun nuori karja on saman katon alla, kiimatkin tulee seurattua samalla kun parsia siivoilee. Yksi lomittaja tekee työt.

Ehkä alkuperäisen poika joka huoltaa lypsykoneita näkee vain sen hetken tilanteen tilalla kun isäntäväellä on hätä. Robotti on rikki ja lypsää pitäisi. Parsinavetan lypsykonetta voi huoltaa koko päivän ja isäntäväki ei siitä stressaannu.

simmo 48

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 765
  • muori
Vs: Robotti huoltomiehen valinta


Simmon nuorimmainenhan on täysi luuseri joa ei kykene yhtik's mihinkään
 Ne murrosikäisen toilaukset on ollut takanapäin jo monet vuodet.Nykyisin hän toimii sähkömekaanikkona ja automaatioasentajana ja erittäin pidetty työntekijä.Ei oo tarvinnu kassalinjalla olla päivääkään sen jälkeen kun valmistui koulusta.Vapaa aika menee palokunnassa,joten juopottelukin on taakse jäänyttä elämää.
Ei vaikea murrosikä merkitse sitä,että ihmisestä tulee luuseri.
..mutta minä tiedän Lunastajani elävän ja viimeisenä hän on seisova multien päällä(Job 19:25)

simmo 48

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 765
  • muori
Vs: Robotti huoltomiehen valinta
. Niin ja viellä niin onko kyseinen herra todella osallistunut lypsyyn eikä muihin askareisiin. Ja vielläkin niin en halua kumota toisten mielipiteitä. On vaan tärkeä et tulee kokemukseen pohjautuvia vaihtoehtoja niille jotka suunnittelee uutta navettaa johon itse en toistaiseksi kuulu.
[/quote]
Tietenkin kaikki työt on hälle tuttuja,kun on pienestä pitäin ollu lypsykarjan kanssa tekemisissä.Mutta herra hän ei ole,tavallinen maalaispoika vaan.
..mutta minä tiedän Lunastajani elävän ja viimeisenä hän on seisova multien päällä(Job 19:25)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Robotti huoltomiehen valinta
. Niin ja viellä niin onko kyseinen herra todella osallistunut lypsyyn eikä muihin askareisiin. Ja vielläkin niin en halua kumota toisten mielipiteitä. On vaan tärkeä et tulee kokemukseen pohjautuvia vaihtoehtoja niille jotka suunnittelee uutta navettaa johon itse en toistaiseksi kuulu.
Tietenkin kaikki työt on hälle tuttuja,kun on pienestä pitäin ollu lypsykarjan kanssa tekemisissä.Mutta herra hän ei ole,tavallinen maalaispoika vaan.
[/quote]
No se on sitten hyvä. Usein vaan nää käsinlypsyä mainostavat tahtoo olla niiltä jotka ei oikeasti lypsä tai ei oo kokemusta muusta, mutta ehkä tässä tapauksessa on jotain tietoakin pohjalla. Kaikkihan me itsemme herroja ollaan ei saa olla niin vaatimaton :D
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Robotti huoltomiehen valinta


Pitäisköhän huoltomiehen mennä lypsämään parsinavettaan vaikka kuukaudeksi yhtäsoittoo aamuin illoin ja tämän jälkeen miettiä, että miltä tuntuis kyseinen työmaa 340 päivää vuodessa 30 vuotta. Vois vaihtoetoja tulla muitakin, päällimmäisenä siirtyminen palkkatöihin.
----Kyllä hän on osallistunut navettatöihin pienestä pitäen ja ollut lomittajanakin.Nykyisissä hommissa näkee paljon monenlaisia navetoita.

Laskin tossa nopeesti et 30 lehmää tarkoittaa vähintään 120 kumarrusta lehmän alle päivittäin (lypsimen kiinnitys, vedinkasto). Lisäksi tulppaukset jne. joten kokonaismäärä huitelee tuolla 36000 kyykistyksen päällä vuodessa joten ainakin vähän pidemmän kaverin kannattaa miettiä vaikka asemaa jos ei robo kiinnosta. Muuten ymmärrän hyvin parsinavetan kannattamista koska onhan se tehokas työnkäytöltään kun ihminen liikkuu nopeemmin kun eläin. Itte olen kuitenkin toistaisesti kovin robon puolesta puhuja kunhan unohdetaan kaikki vapaaehtoisuus ja siirrytään täysin ohjattuun liikenteeseen. Ja kun aina puhutaan niistä hälyistä niin ei ne oo ainakaan viellä ole häirinneet. Viellä kun ois systeemit, että portit aukeis samalla kun tulee hälytys niin ei navettaankaan olis mikään kiire. Niin ja viellä niin onko kyseinen herra todella osallistunut lypsyyn eikä muihin askareisiin. Ja vielläkin niin en halua kumota toisten mielipiteitä. On vaan tärkeä et tulee kokemukseen pohjautuvia vaihtoehtoja niille jotka suunnittelee uutta navettaa johon itse en toistaiseksi kuulu.

Samapa tuo, kumartaako lehmälle vai pankinjohtajalle  ;D Tuo parsinavetassa niiailu on kyllä kypsää puuhaa, mutta onpahan siihenkin apuneuvoja olemassa. Onpahan sekin otettava huomioon, että pitkäjalkainen lehmä pitää tissinsä aika korkealla aina. Robottitiloilla isännät tuppaavat vähän pulskistumaan, voi olla että ne selkäongelmat siirtyvät myös tuonne helpomman työn navettaan.

simmo 48

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 765
  • muori
Vs: Robotti huoltomiehen valinta
Tämäpä nyt sai kiivaan keskustelun aikaan!!!Itse olen kyykkinyt navetassa yli 30-v ilman lypsinten irrottajia ja lonkat on niin hyvässä kunnossa,että ajan vieläkin päivittäin pyörällä10-20 kilsaa,kesällä enemmänkin.Että ei kyykkiminen vaarallista ole. ::)
..mutta minä tiedän Lunastajani elävän ja viimeisenä hän on seisova multien päällä(Job 19:25)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Robotti huoltomiehen valinta
Tämäpä nyt sai kiivaan keskustelun aikaan!!!Itse olen kyykkinyt navetassa yli 30-v ilman lypsinten irrottajia ja lonkat on niin hyvässä kunnossa,että ajan vieläkin päivittäin pyörällä10-20 kilsaa,kesällä enemmänkin.Että ei kyykkiminen vaarallista ole. ::)

Sinä olet oivaltanut sen totuuden, että jos kuntoilee muutenkin kuin kyykkimällä niin selkä ja polvet pysyvät kunnossa.

AP

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 188
Vs: Robotti huoltomiehen valinta
Tämäpä nyt sai kiivaan keskustelun aikaan!!!Itse olen kyykkinyt navetassa yli 30-v ilman lypsinten irrottajia ja lonkat on niin hyvässä kunnossa,että ajan vieläkin päivittäin pyörällä10-20 kilsaa,kesällä enemmänkin.Että ei kyykkiminen vaarallista ole. ::)

Sinä olet oivaltanut sen totuuden, että jos kuntoilee muutenkin kuin kyykkimällä niin selkä ja polvet pysyvät kunnossa.


Pitäski paikkansa tuo, mut ku... Liian monta varottavaa esimerkkiä on ite tullu nähneeksi.

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: Robotti huoltomiehen valinta
Tämäpä nyt sai kiivaan keskustelun aikaan!!!Itse olen kyykkinyt navetassa yli 30-v ilman lypsinten irrottajia ja lonkat on niin hyvässä kunnossa,että ajan vieläkin päivittäin pyörällä10-20 kilsaa,kesällä enemmänkin.Että ei kyykkiminen vaarallista ole. ::)

Sinä olet oivaltanut sen totuuden, että jos kuntoilee muutenkin kuin kyykkimällä niin selkä ja polvet pysyvät kunnossa.


Pitäski paikkansa tuo, mut ku... Liian monta varottavaa esimerkkiä on ite tullu nähneeksi.

kuinka moni maanviljelijä / lypsäjä kuntoilee säännöllisesti ja hyvin?

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 381
Vs: Robotti huoltomiehen valinta
Tämäpä nyt sai kiivaan keskustelun aikaan!!!Itse olen kyykkinyt navetassa yli 30-v ilman lypsinten irrottajia ja lonkat on niin hyvässä kunnossa,että ajan vieläkin päivittäin pyörällä10-20 kilsaa,kesällä enemmänkin.Että ei kyykkiminen vaarallista ole. ::)

Sinä olet oivaltanut sen totuuden, että jos kuntoilee muutenkin kuin kyykkimällä niin selkä ja polvet pysyvät kunnossa.
Ne polvet pysyvät kunnossa paremmin 160cm kuin 2m yms. ominaisuutta joihin itse ei pysty vaikuttamaan, itse pystyy vaikuttamaan painoon ja kuntoiluun jos kunto kestää niin parsinavetta hännät vastakkain olisi hyvä jos pysytään 30-40 kokoluokassa, jos peltoa olisi saatavissa  "halvalla" niin pihatto "ropotti" olisi paras jos ostohinta olisi kohtuulinen ja huolon hinnoittelu sopivaa , riippuu hk. tilanteesta kaikkissa on puolensa