Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ode on viisas mies...  (Luettu 7609 kertaa)

Aulis Anttila

  • Vieras
Läänit...
Läänejäkin on jäljellä enää muutama, ne on rahapulassa yhdistelty toisiinsa!

Läänejä on... vielä parisen viikkoa  :P :P   ::) ::)   ;D ;D ;D ;D

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8713
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Ode on viisas mies...
Noita maakäräjien sivuja kun selailin, niin siellä naapurissa näkyy olevan maksukatto sairaalamaksuissa 90 euroo 12kk jakso ja lääkkkeiden maksukatto 180 euroo. Minusta se on aika alhainen. Paljonkohan kyseiset maksukatot mahtaa Suomessa olla? Kun ei ole oikein ollut tarvetta, niin ei tietookaan. 
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Ode on viisas mies...
Kyllä Ode siinä oikeassa on, että jos samaan asiaan voi vaikuttaa kaksi organisaatiota, niin kumpikin pyrkii ainoastaan minimoimaan omat lyhyen tähtäimen kulunsa pohtimatta juurikaan toiminnan kokonaisedullisuutta. Pienissä ympyröissä ei saa kuin pientä vahinkoa, mutta kun terveydenhoitoon menee suuruusluokkana kolmannes julkisesta rahasta, niin vahinko on helposti suuri.

Soininvaaraa on usein nimitetty vihreiden ideologiksi. En oikein tiedä, onko Osmo niinkään mikään aatteellinen johtaja, mutta miehellä on ihailtava taito ja taipumus päätellä ja laskea loppuun asti, mihin joku toiminta tai valinta johtaa. Kaikki (vihreätkään) eivät toki tykkää tästä, saattaa hyvä tarkoitus käytännössä mennä karille.

Petri

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8713
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Ode on viisas mies...
Tehokkaan tuotannon tutkimussäätiön tilaamassa selvityksessä Soininvaara ehdottaa Suomeen Ruotsissa käytössä olevaa mallia, jossa kaikki terveydenhuollon kulut, myös sairausvakuutuskulut tulevat maakunnalle.

Tätä minäkin olen hokenut jo monta vuotta, nytkö se Ode sen vasta uskoo?  ::) ::)

Joo, mutta kun Suomessa ei ole sellaista maakuntaorganisaatiota, jolla olisi tarvittavat tulot ????

Hieman juttua ruotsalaisesta terveydenhoito organisaatiosta.

Maakäräjät ovat poliittinen organisaatio jokaisessa läänissä. Maakäräjillä on kunnallinen verotusoikeus ja ne vastaavat tietyistä yhteiskunnallisista tehtävistä, ensikädessä terveyden- ja sairaanhoidosta.

Ne hoitavat myös kulttuuriasioita, paikallisliikennettä ja aluesuunnittelua. Maakäräjät ovat täten kuntia alueellisella tasolla, niin kutsuttuja sekundääriskuntia.

Maakäräjiä johtaa vaaleilla valittu maakäräjävaltuusto. Maakäräjiä on tällä hetkellä Ruotsissa 20 kappaletta, eli yhtä monta kuin lääniä plus lisäksi Gotlanti, joka on nykyisin yksi kunta ja hoitaa maakäräjien tehtävät.

Maakäräjät ja läänit ovat eri organisaatioita ja hoitavat eri tehtäviä.


Sörmlannin maakäräjien sivuilla näkyy olevan jopa suomeksi aika paljon tietoa.
http://www.landstinget.sormland.se/Foreign-languages/Suomenkielinen-maakarajakataloogi/

Mistä saataisiin rahat tuollaiseen maan uusjakoon? Läänejäkin on jäljellä enää muutama, ne on rahapulassa yhdistelty toisiinsa!

Siis kuntia, jotka ovat vastuussa terveyden- / sairaanhoidosta on nykyisin kait päälle neljäsataa ja jos nämä palvelut siirrettäisiin maakuntatasolle, joita on parikymmentä, niin eihän siinä mitään uusjakoa tehtäisi.
Nyt kun on sanottu, että pienen kunnan talous voi mennä kuralle, mikäli sattuu huono tuuri ja kuntalaisista liian moni sairastuu kallista erikoissairaanhoitoa vaativaan sairauteen. Tässä maakuntamallissahan menot jakautuisivat leveimmille harteille, eivätkä horjuttaisi pienen kunnan taloutta. 
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Ode on viisas mies...
Minä en lähtisi maakuntatasolle virittelemään uutta byrokratia hirvitystä. Jostain senkin on käyttövaransa saatava. Ennemmin pitäisi tehdä toimintojen järkeistämistä nykyisellä tasolla ja käydä enemmän arvovalintakeskusteluja mitä pidetään yllä ja mikä lopetetaan. Myös kilpailun lisääminen ja yksityisten terveyspalveluiden suosiminen johtanee tehokkaampaan lopputulokseen kuin kunnallinen terveydenhuolto.

Aulis Anttila

  • Vieras
Oden osaamisalue...
Soininvaaraa on usein nimitetty vihreiden ideologiksi. En oikein tiedä, onko Osmo niinkään mikään aatteellinen johtaja, mutta miehellä on ihailtava taito ja taipumus päätellä ja laskea loppuun asti, mihin joku toiminta tai valinta johtaa.

Ode on koulutukseltaan valtiotieteen lisensiaatti, tilastotieteilijä.

Aulis Anttila

  • Vieras
Oikea luku...
kuntiaon nykyisin kait päälle neljäsataa

Alle kolme ja puoli ja sataa... mukana luvussa on Lappeen Ranta.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8713
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Oikea luku...
kuntiaon nykyisin kait päälle neljäsataa

Alle kolme ja puoli ja sataa... mukana luvussa on Lappeen Ranta.

Korrekt, viime vuonna vielä neljäsataaviisitoista, nyt kolmesataaneljäkymmentäkahdeksan. Lappeen Rannasta en tiedä, taitaa olla pian osa Venäjää.  ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8713
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Ode on viisas mies...
Minä en lähtisi maakuntatasolle virittelemään uutta byrokratia hirvitystä. Jostain senkin on käyttövaransa saatava. Ennemmin pitäisi tehdä toimintojen järkeistämistä nykyisellä tasolla ja käydä enemmän arvovalintakeskusteluja mitä pidetään yllä ja mikä lopetetaan. Myös kilpailun lisääminen ja yksityisten terveyspalveluiden suosiminen johtanee tehokkaampaan lopputulokseen kuin kunnallinen terveydenhuolto.

Sen uuden byrokratian myötä purkaantuisi monin verroin vanhaa byrokratiaa ja varojahan vapautuisi kunnilta samalla, kun sairaanhoitovelvoite niiltä poistuisi. Siirtyminen maakuntamalliin olisi mitä suuremmassa määrin toimintojen järkeistämistä.  Nythän kunnilla on monenkirjavia sopimuksia eri instanssien kanssa. Yhdellä ja samalla kunnalla voi olla sopimuksia useamman eri keskussairaalan tai aluesaarialan kanssa, sekä monen eri naapurikunnan kanssa ja näille kaikille joukko luottamushenkilöitä kaupan päälle. Maakuntamalli asettaisi asukkaat saman arvoisiksi kunnasta riippumatta, eikä maakuntahallinollakaan olisi estettä ostaa tarvittaessa järkeviä palveluja yksityiseltä sektorilta.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Ei jummalaut´...
Tehokkaan tuotannon tutkimussäätiön tilaamassa selvityksessä Soininvaara ehdottaa Suomeen Ruotsissa käytössä olevaa mallia, jossa kaikki terveydenhuollon kulut, myös sairausvakuutuskulut tulevat maakunnalle.
Tätä minäkin olen hokenut jo monta vuotta, nytkö se Ode sen vasta uskoo?  ::) ::)
Joo, mutta kun Suomessa ei ole sellaista maakuntaorganisaatiota, jolla olisi tarvittavat tulot ????
Panit sit pääs puskaan... kuis ois kunta... Taivalkoskella ois kliffaa hei  :P :P :P :P
Miten niin, itse olen aina ollut sen kannalla, että maakuntatasolle tarvitaan organsisaatio, joka hoitaa suurempia kokonaisuuksia kuin yksi kunta, totesin vain etä tällä hetkellä tälläista organsisaatiota ei ole olemassa. Mkäli tällä perusteella se saataisiin luotua, niin sehän on vain hyvä asia ....

Älä helevetissä tommosia horise... ees kännissä - tässä maassa ei tarvita enää yhtään ainoaa "organisaatiota" lisää... ja nykyisistäkin olisi puolet purettava... terveydenhuoltojärjestelmän viidakosta voitaisiin avata pää.

No pitäähän kokkareille ja demareille saada lisää työpaikkoja, muuten ne joutusi oikeisiin töihin ????

Aulis Anttila

  • Vieras
Oikeat työt...
Tehokkaan tuotannon tutkimussäätiön tilaamassa selvityksessä Soininvaara ehdottaa Suomeen Ruotsissa käytössä olevaa mallia, jossa kaikki terveydenhuollon kulut, myös sairausvakuutuskulut tulevat maakunnalle.
Tätä minäkin olen hokenut jo monta vuotta, nytkö se Ode sen vasta uskoo?  ::) ::)
Joo, mutta kun Suomessa ei ole sellaista maakuntaorganisaatiota, jolla olisi tarvittavat tulot ????
Panit sit pääs puskaan... kuis ois kunta... Taivalkoskella ois kliffaa hei  :P :P :P :P
Miten niin, itse olen aina ollut sen kannalla, että maakuntatasolle tarvitaan organsisaatio, joka hoitaa suurempia kokonaisuuksia kuin yksi kunta, totesin vain etä tällä hetkellä tälläista organsisaatiota ei ole olemassa. Mkäli tällä perusteella se saataisiin luotua, niin sehän on vain hyvä asia ....
Älä helevetissä tommosia horise... ees kännissä - tässä maassa ei tarvita enää yhtään ainoaa "organisaatiota" lisää... ja nykyisistäkin olisi puolet purettava... terveydenhuoltojärjestelmän viidakosta voitaisiin avata pää.
No pitäähän kokkareille ja demareille saada lisää työpaikkoja, muuten ne joutusi oikeisiin töihin ????

Maataloustuottajiksi... ????????????????????????????? ...ko???????????????

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Oikeat työt...
Tehokkaan tuotannon tutkimussäätiön tilaamassa selvityksessä Soininvaara ehdottaa Suomeen Ruotsissa käytössä olevaa mallia, jossa kaikki terveydenhuollon kulut, myös sairausvakuutuskulut tulevat maakunnalle.
Tätä minäkin olen hokenut jo monta vuotta, nytkö se Ode sen vasta uskoo?  ::) ::)
Joo, mutta kun Suomessa ei ole sellaista maakuntaorganisaatiota, jolla olisi tarvittavat tulot ????
Panit sit pääs puskaan... kuis ois kunta... Taivalkoskella ois kliffaa hei  :P :P :P :P
Miten niin, itse olen aina ollut sen kannalla, että maakuntatasolle tarvitaan organsisaatio, joka hoitaa suurempia kokonaisuuksia kuin yksi kunta, totesin vain etä tällä hetkellä tälläista organsisaatiota ei ole olemassa. Mkäli tällä perusteella se saataisiin luotua, niin sehän on vain hyvä asia ....
Älä helevetissä tommosia horise... ees kännissä - tässä maassa ei tarvita enää yhtään ainoaa "organisaatiota" lisää... ja nykyisistäkin olisi puolet purettava... terveydenhuoltojärjestelmän viidakosta voitaisiin avata pää.
No pitäähän kokkareille ja demareille saada lisää työpaikkoja, muuten ne joutusi oikeisiin töihin ????

Maataloustuottajiksi... ????????????????????????????? ...ko???????????????

Eiköhän se ole kepun hommia ....

Aulis Anttila

  • Vieras
Sopii mulle...
Tehokkaan tuotannon tutkimussäätiön tilaamassa selvityksessä Soininvaara ehdottaa Suomeen Ruotsissa käytössä olevaa mallia, jossa kaikki terveydenhuollon kulut, myös sairausvakuutuskulut tulevat maakunnalle.
Tätä minäkin olen hokenut jo monta vuotta, nytkö se Ode sen vasta uskoo?  ::) ::)
Joo, mutta kun Suomessa ei ole sellaista maakuntaorganisaatiota, jolla olisi tarvittavat tulot ????
Panit sit pääs puskaan... kuis ois kunta... Taivalkoskella ois kliffaa hei  :P :P :P :P
Miten niin, itse olen aina ollut sen kannalla, että maakuntatasolle tarvitaan organsisaatio, joka hoitaa suurempia kokonaisuuksia kuin yksi kunta, totesin vain etä tällä hetkellä tälläista organsisaatiota ei ole olemassa. Mkäli tällä perusteella se saataisiin luotua, niin sehän on vain hyvä asia ....
Älä helevetissä tommosia horise... ees kännissä - tässä maassa ei tarvita enää yhtään ainoaa "organisaatiota" lisää... ja nykyisistäkin olisi puolet purettava... terveydenhuoltojärjestelmän viidakosta voitaisiin avata pää.
No pitäähän kokkareille ja demareille saada lisää työpaikkoja, muuten ne joutusi oikeisiin töihin ????

Maataloustuottajiksi... ????????????????????????????? ...ko???????????????

Eiköhän se ole kepun hommia ....

Otsikossa kaikki.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8713
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Ode on viisas mies...
Terveydenhoitokulujen jakaminen valtion ja kuntien välillä nostaa koko järjestelmän kustannuksia tuntuvasti, sanoo tuottavuuden parantamista selvittänyt Osmo Soininvaara. Hänen mukaansa nykyinen järjestelmä kannustaa kuntia valintoihin, joissa kulut siirtyvät valtiolle vaikka se nostaa kokonaiskustannuksia. Tehokkaan tuotannon tutkimussäätiön tilaamassa selvityksessä Soininvaara ehdottaa Suomeen Ruotsissa käytössä olevaa mallia, jossa kaikki terveydenhuollon kulut, myös sairausvakuutuskulut tulevat maakunnalle.

Y
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8713
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Ode on viisas mies...
Nostetaanpa ylös tämä edelleen ajankohtainen aihe.   ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.