Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe puintitappiomittari  (Luettu 16270 kertaa)

montöör

  • Vieras
Vs: puintitappiomittari

Nostetaas tää ylös.
Onkoos kukaan tilannu tämmööstä maailmalta.
Plussakaupan mainoksessa nousee vaan verenpaine tappiin. >:(

D-Tune

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
Vs: puintitappiomittari
mikäs toi murtolan versio oli?

berkut

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: puintitappiomittari
Kaivellaas vähän vanhoja.

Onko kokemusta näistä tarvikesarjoista? Mistäköhän olis saatavilla...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: puintitappiomittari
kaupoista kait,   mut taitaa olla kysyntä aika laimeaa nykypäivinä... harva etes miettii moisia..

berkut

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: puintitappiomittari
Niin kaupasta saa vaikka ja mitä, ei vaan vielä tullut vastaan sellasta joka niitä myis.

Tarkoitus olis saada kaikki irti pienestä ja vanhasta puimurista.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: puintitappiomittari
Niin kaupasta saa vaikka ja mitä, ei vaan vielä tullut vastaan sellasta joka niitä myis.

Tarkoitus olis saada kaikki irti pienestä ja vanhasta puimurista.

Tuossa ensimmäisellä qooqle-haulla, toinen listalla. Onko tuttu tuote?

https://www.mescomp.com/en/digital-grain-loss-monitor/74-digital-grain-loss-monitor.html

Tässä kuvahaulla sama haku, voi katella kuvista mikä olisi ehkä sopiva ainakin päällepäin. Tavaraahan maailmalta löytyy ja tulee Suomeen hetkessä, ja todennäköisesti jopa toimivaakin. Nuo kun ei ole kuin palat levyä, joiden takana akustinen ? anturi.

https://www.google.com/search?sca_esv=595441494&rlz=1C1GCEA_enFI803FI803&sxsrf=AM9HkKlAZLLObBn89W01lcX476JhcTYTJA:1704312138477&q=combine+harvester+loss+monitors&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwi9rOa8gcKDAxU5FBAIHamBBQgQ0pQJegQICBAB&biw=1920&bih=919&dpr=1



"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Hanttapuli miäs

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: puintitappiomittari
näyttääkö se mittari paljonko tulee takkiin 500-700€/ha vuokralohkoilla ;D
Ja sen jälkeen toinen mittari näyttää tältä...





Joo o oon meinannut jos olis aikaa niin vois tehdä oman. Nehän tosiaan toimii mikrofonilla mun käsityksen mukaan. Voi vaatia vähän signaalin käsittelyä kyllä. Jos laskentateho riittää niin varmaan sais sen softalla eroteltua että kumpi on jyvä ja kumpi olki.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: puintitappiomittari
näyttääkö se mittari paljonko tulee takkiin 500-700€/ha vuokralohkoilla ;D
Ja sen jälkeen toinen mittari näyttää tältä...





Joo o oon meinannut jos olis aikaa niin vois tehdä oman. Nehän tosiaan toimii mikrofonilla mun käsityksen mukaan. Voi vaatia vähän signaalin käsittelyä kyllä. Jos laskentateho riittää niin varmaan sais sen softalla eroteltua että kumpi on jyvä ja kumpi olki.

Piezo- mikrofoni(-neja) ja sopiva ohjelma. Voisi toimia.

Joku laittoi peruutuskameran olkikupuun valvomaan ja totesi, että sen mikrofonista pystyi erottamaan jyvien napsahtelut.
Don Essex

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: puintitappiomittari
toimiiko tuo ihan oikeesti?   ja entäs tuo pöly?   kun ei etes koneissa nuo toimi kuin hetken..  sit on suttukuvaa..

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: puintitappiomittari
toimiiko tuo ihan oikeesti?   ja entäs tuo pöly?   kun ei etes koneissa nuo toimi kuin hetken..  sit on suttukuvaa..

Niin kuvasta ei ollut mitään hyötyä, mutta mikrofonista sai selvää, kun jyviä iskeytyi peltiin kameran lähistölle. Aikoi ruveta itse väsäämään puintitappiomittaria. Muistaakseni ensi ajatus oli laittaa 1-2 piezomikrofonia ohuen alumiiniputken sisään ja kehittää siitä. En ole kuullut useaan vuoteen, että onko päässyt asiassa eteenpäin.
Don Essex

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: puintitappiomittari
mut sit;   onko niin hankalaa käytä kattomassa  puimurin jälestä  monta jyvää näkyy koneen leveytestä?   noin ite käyn moisen hoitamassa..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: puintitappiomittari
mut sit;   onko niin hankalaa käytä kattomassa  puimurin jälestä  monta jyvää näkyy koneen leveytestä?   noin ite käyn moisen hoitamassa..

Periaatteessa noin(kin). Hyvä tapa jolla voi huomata myös muita puintiin liittyviä ongelmia. Kuten vaikka pöytätappiot tai muut puimurin jyvävuodot.

Mutta en mä ainakaan viitsi käydä siellä jumppaamassa aina kun kasvusto, lakoisuus, kosteus tms muuttuvat.
Varsinkin jos pyrkii käyttämään koneen kapasiteetin lähes täysimääräisesti hyväksi.
Tappiomittarilla voi ajon aikana huomata myös yllättäen kehittyviä ongelmia kuten ohralla vihneistä tukkeutuvat kohlimet.

Jotta ei jää väärää käsitystä niin kerrotaan että mulla ei mainittua aparaattia ole.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: puintitappiomittari
just.  ja kun ei ihan kännyssä moista tappiota sais näkymään ni on katasrohvi..   mut ihan oikesti,  eikä uo tappio ole hyä kattoo kuin puimuri pui ihan ulkopuolelta?    sen verta etes liikuntaa?

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: puintitappiomittari
mut sit;   onko niin hankalaa käytä kattomassa  puimurin jälestä  monta jyvää näkyy koneen leveytestä?   noin ite käyn moisen hoitamassa..

Periaatteessa noin(kin). Hyvä tapa jolla voi huomata myös muita puintiin liittyviä ongelmia. Kuten vaikka pöytätappiot tai muut puimurin jyvävuodot.

Mutta en mä ainakaan viitsi käydä siellä jumppaamassa aina kun kasvusto, lakoisuus, kosteus tms muuttuvat.
Varsinkin jos pyrkii käyttämään koneen kapasiteetin lähes täysimääräisesti hyväksi.
Tappiomittarilla voi ajon aikana huomata myös yllättäen kehittyviä ongelmia kuten ohralla vihneistä tukkeutuvat kohlimet.

Jotta ei jää väärää käsitystä niin kerrotaan että mulla ei mainittua aparaattia ole.

Kyllä puimurin ulkopuolla pitää ja kuuluu käydä konttaamassa ja katsomassa meneekö jyviä maahan vai ei kun kun puimuria ja tappiomittaria säätää. Mittarin anturi ei erota osuuko siihen jyvä, rikkaruohon siemen, oljenpätkä tms. Anturille riittää että jokin osui siihen sopivalla voimalla ja tavalla. Sitten kun todellinen puintitappio ja mittarin herkkyys on saatu sopivaksi sitä käytetään siihen mistä Metsäjussi puhui. Eli vaihtelevassa kasvutossa saadaan ajonopeutta muuttamalla pidettyä puimurin läpi menevä kasvimassa suurin piirtein samana ja mittari ilmoittaa jos jokin on menossa tukkoon tms.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: puintitappiomittari
mutta maksaako nykyhinta viljalle tuon?    tuntuu et moni alkaa vaan ajamaan puimuria pellolla kun se on ihan sama mitä' menöö tankkiin,   kun tuottaa saman tappion kuiteskin..