Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe vasikoista  (Luettu 4194 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64934
vasikoista
mites teillä on vasikat yleensä alkaneet juomaan?   itellä jo kolmas tässä kuussa kun ei tuo tuttiämpäri kelpaa ollenkaan, hiehojen vasikat on pelanneet tutin kanssa vaikka kuinka mutta kun olen tarjonnut sitten että kokase ämpäristä niin a vot, kyllä luistaa.  tänäänkin eilinen joi aika nopeasti annoksen ja ei yskinyt tai köhinyt yhtään ja nyt sitten kokeillaan karsinan kestoa, aika eloisa.    onkohan tuosta mitään haittaakaan kun en aiemmin ole ihan näin montaa tutitonta hoitanut, välillä joku poikkeus ollut mutta.....   ja tuntuu tuo syönti lähtevän aika nopeasti käyntiin noilla pehmeillä rehuilla, joten ihan kivoja hoidella.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: vasikoista
Jos ei isoa annosta yritä juottaa niin ei se mitään haittaa että juo ämpäristä. Kun tottuu niin 2,5litraa sopii kyllä vasikan ryystää nopeasti kerralla.

tilaton

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
Vs: vasikoista
Menenpä hiukan sivu aiheen

Kertokee pöljälle miksi yleensä pitää juottaa ämpäristä. Iänpäivän on jo tiedetty, että vasikka pitää juottaa tutilla. Siittä huolimatta aina vaan työnnetään se ämpäri eteen. Ite en ainakaan ole huomannut työajassakaan eroa laitanko tuttiämpärin vai tavanämpärin vasikan eteen. Pesukin vie saman ajan. Tutilla tulis tehtyä oikein ja sama aika menee. Miksi siis ehdoin tahdoin tehdä väärin?

cow

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 201
Vs: vasikoista
vasikalle on luonnollista imeä eli tuttiämpäri on sillo ihan hyvä.Eikä sen juominen kestä kauan..

cow

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 201
Vs: vasikoista
mutta parempi pistää kuntoon kuin antaa vasikan nälkiintyä..

caseman

  • Vieras
Vs: vasikoista
Joskus auttaa, kun ruiskulla ruuttaa pienen määrän maitoa vasikan suuhun. Yleensä vasikat ovat juoneet hyvin, jos on onnistunut juottamaan ne heti kun nousevat pystyyn. Välillä vaatii kärsivällisyyttä. Tuttiämpärin käytöstä on monia hyötyjä, joista on jotain tutkimuksiakin.

molymatti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: vasikoista
Menenpä hiukan sivu aiheen

Kertokee pöljälle miksi yleensä pitää juottaa ämpäristä. Iänpäivän on jo tiedetty, että vasikka pitää juottaa tutilla. Siittä huolimatta aina vaan työnnetään se ämpäri eteen. Ite en ainakaan ole huomannut työajassakaan eroa laitanko tuttiämpärin vai tavanämpärin vasikan eteen. Pesukin vie saman ajan. Tutilla tulis tehtyä oikein ja sama aika menee. Miksi siis ehdoin tahdoin tehdä väärin?


Joo ja sitten karsinan laitaan teline (tai vain pelkkä naula) tuttiämpärille että vasikka saa imeä omia aikojaan eikä hoitajan tarvitse seistä siinä vieressä kokoaikaa!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64934
Vs: vasikoista
miten muuten tollanen naulajuttu toimii kun olen katsellu jo muutaman kymmenen vuoden ajan että joillain vasikoilla on tuo tuuppaamisen tarve aika iso, muutama vuosi sitten asensin karsinaan sen tuttiämpärissä mukana olevan hantaakin johon ripustetaan mutta ainakin ne muoviset on poikki jo muutaman viikon jälkeen ja maidot ja ämpärit lattialla, itse ihmettelen kyllä tuota imuttelun suosiota kun nuo päiväkasvut näyttää saarioisen mukaan ihan hyviltä ja ämpärin saa helpommin telineessä karsinaan joten .....

molymatti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: vasikoista
miten muuten tollanen naulajuttu toimii kun olen katsellu jo muutaman kymmenen vuoden ajan että joillain vasikoilla on tuo tuuppaamisen tarve aika iso, muutama vuosi sitten asensin karsinaan sen tuttiämpärissä mukana olevan hantaakin johon ripustetaan mutta ainakin ne muoviset on poikki jo muutaman viikon jälkeen ja maidot ja ämpärit lattialla, itse ihmettelen kyllä tuota imuttelun suosiota kun nuo päiväkasvut näyttää saarioisen mukaan ihan hyviltä ja ämpärin saa helpommin telineessä karsinaan joten .....

No muoviset läpyskät ei ehkä kestä ja noita tuuppivia vasikoita varten pitää laittaa toinen naula yläpuolelle lukitukseksi. Minusta ainakaan ei ole turhempaa työtä kun käsin kannatella sitä tuttisankkoa/pulloa vasikan imiessä ja vieläpä sen intoutuessa leikkimään ja vielä jos juotettavia on useampia!

Mats

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 157
Vs: vasikoista
On olemassa semmoinen ihmelääke kuin Lifestarter (luulen että se on Hiven tavaraa). En ole kokeillut sitä itse mutta olen kuullut että se "käynistää" huonoja vasikoita yllättävän hyvin.

Osku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: vasikoista
miten muuten tollanen naulajuttu toimii kun olen katsellu jo muutaman kymmenen vuoden ajan että joillain vasikoilla on tuo tuuppaamisen tarve aika iso, muutama vuosi sitten asensin karsinaan sen tuttiämpärissä mukana olevan hantaakin johon ripustetaan mutta ainakin ne muoviset on poikki jo muutaman viikon jälkeen ja maidot ja ämpärit lattialla, itse ihmettelen kyllä tuota imuttelun suosiota kun nuo päiväkasvut näyttää saarioisen mukaan ihan hyviltä ja ämpärin saa helpommin telineessä karsinaan joten .....

No muoviset läpyskät ei ehkä kestä ja noita tuuppivia vasikoita varten pitää laittaa toinen naula yläpuolelle lukitukseksi. Minusta ainakaan ei ole turhempaa työtä kun käsin kannatella sitä tuttisankkoa/pulloa vasikan imiessä ja vieläpä sen intoutuessa leikkimään ja vielä jos juotettavia on useampia!
Koittakaapa laittaa tuttiämpärin mukana seuraava ripustin läpyskä ulkopuolelle karsinaa ja ämpäri siihen roikkumaan tutti joko kalterien raosta tai sitten täytyy kairata tutin ja juurimutterin mentävä aukko aitavaneriin. Itellä  näin ennen juottoautomaattiin siirtymistä. ja takuulla pysyy ämpäri paikallaan. Saavat vassut reuhata miten tahtoo kun astia on karsinan ulkopuolella... On ollut jopa 6 tuttiämpäriä menestyksellä ryhmäkarsinan seinässä yhtä aikaa. Ja nykyään juottamoon ei oteta yhtään vasikkaa joka ei osaa juoda tutista. Siitä ei edes keskustella on se niin työläs operaatio opettaa jos heti ole oppinut.Tosin kaikki tutut tuottajat siirtyi pyytämättä ämpäristä tutille ko kuulivat että olin tilannut automaatin.

Sahrami

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 212
Vs: vasikoista
Juotto tutista perustuu siihen, että märekousu sulkeutuu vasikan juodessa tutista, eikä maito joudu pötsiin.

Tuolla suuressa maailmassa, lypsykarjatilojen luvatussa maassa Tanskassa pisti silmään , että vain yhdellä vierailu tilalla reilusta viidestä oli tuttisankoja. Muilla oli karsinoiden edessä rivi metallikuppeja, joista vasut joivat maidon. Ensimmäisen kerran juoman saavat kuulemma vain tutista, muutoin ryystämällä.

Uusi pihatto tulossa - sitten kun minusta tulee lottovoittaja