Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luopumistuki  (Luettu 5298 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Luopumistuki
Mutta miksi vieraalle myyvä tai vuokraava on aina huonommassa asemassa??

Luulen, että historia menee jotenkin niin, että on "aina" ajateltu tilan siirtyvän vain perillisille. Monesti kansaneläkkeelle siirtymisvaiheessa lapset ovat jo sen ikäisiä, että eivät enää hyppää "takaisin" tähän maanviljelykseen, kun työelämä, ura ja asuminen on putkessa muualla. Eli tällä alhaisella spv-iällä on varmistettu jälkipolvien turpeeseen sitoutuminen.

Mutta maatalouden näin ei-isältä-perimällä aloittaaneena ja todennäköisestä-omat-lapset-eivät-jatka-suoraan -yrittäjänä olen samaa mieltä kanssasi, että ikärajaero ei ole kovin hyvin perusteltavissa. Odotellaan, josko asialle tapahtuisi jotain, vaikka en uskokaan vielä edes kuuskymppisenä eläkkeelle haluavani/pääseväni.

Petri

Ei se ole tarpeenkaan, kun nykyään kakarat tehdään lähempänä neljääkymppiä ja ne käy koulua yli kolmekymppiseksi, niin siinä voi jäädä eläkkeelle ihan rauhassa oikeaan aikaan ????

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Luopumistuki
Mutta miksi vieraalle myyvä tai vuokraava on aina huonommassa asemassa??

Luulen, että historia menee jotenkin niin, että on "aina" ajateltu tilan siirtyvän vain perillisille. Monesti kansaneläkkeelle siirtymisvaiheessa lapset ovat jo sen ikäisiä, että eivät enää hyppää "takaisin" tähän maanviljelykseen, kun työelämä, ura ja asuminen on putkessa muualla. Eli tällä alhaisella spv-iällä on varmistettu jälkipolvien turpeeseen sitoutuminen.

Mutta maatalouden näin ei-isältä-perimällä aloittaaneena ja todennäköisestä-omat-lapset-eivät-jatka-suoraan -yrittäjänä olen samaa mieltä kanssasi, että ikärajaero ei ole kovin hyvin perusteltavissa. Odotellaan, josko asialle tapahtuisi jotain, vaikka en uskokaan vielä edes kuuskymppisenä eläkkeelle haluavani/pääseväni.

Petri
Luultavasti asia "harmonisoidaan" siten että myös lähisukulaisluovutusten ikärajat nostetaan kuudenkympin yläpuolelle.

Asiassa pyritään suosimaan verisukulaisia ja syynä on raha, vuokrausvaihtoehto olisi todella suosittu juttu ja rahat loppuisivat ihan kättelyssä..

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Luopumistuki
Olihan se vuokraus mahdollisuuskin, mutta loppui viime vuonna. Pystyi yli 60v ikäisenä vuokraamaan peltonsa ulkopuoliselle, ei lähisukulaiselle. Vuokraajan tuli kuitenkin olla ennestään maatalousyrittäjä.
Vuokrasopimus minimissään 10v., mutta siihen sai laittaa ehtoja, kuten vuokrasopimuksen purku 5v. jälkeen tilanteen niin vaatiessa, tms.