Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsäperävaunu ja kuormain Oniar  (Luettu 23004 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
hauskasti vaihtelee nuo kaupan vaatimukset ja sitten ihmetellään vielä että ei käteistavara kelpaa...   kun pitää joka asia aina muistaa kysyä..

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
Eikö kolmimetristä hankintakuitua enää osteta ???

voi olla että ostetaankin mutta viime syksynä kun moto teki niin kaikki puutavaralajien mitat oli päälle 5 metin mukaanlukien energia ja klapiranka koivu. Varsin messeviä kuormia tuli joka lajista. Ainut mitkä oli lyhyempiä oli lumpit ja sitten jos oli jotain pätkäkuitua seassa

Hankintana? Täällä ei kelpaa ku kolmonen.

Täällä kelpaa hankintana 5m kuitu (eli pituudet saa olla 3-5m), juuri teen kymppikouralla harvennusta koivikkoon, josta pari tyvipölliä silmämitalla kuiduksi ja loput energiaksi.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
millasilla työ vetätte?   ite ajelen 9 tonnin kärrillä ja fiude on 65-90!!!    hyvin tulee perässä jopa kevytketjuin..  en nyt niiin hirveessä lumessa täällä ole päässy ajamaan mutta kyllä toi etulaatikkoa aika aurana välillä on... ja kuorma tavallista ropsia tahi sitten sorvityveä.

Joo hyvin kulki mullakin 65-90 fiude mutta kaikki vetoakselit piti vaihtaa kertaalleen. Sitten kun lähti toinen vaihtokierros akseleissa niin vaihdoin vallun kärrin eteen. Kärri oli 9tonnin hakki ja kuormain sovitteilla traktorissa kiinni.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
Itse siirryin juontokourasta suoraan vanhaan ajokoneeseen, joten ei ole kokemusta näistä nakkisouvari -tyyppisistä ratkaisuista. Lähinnä mietityttää noissa pienimmissä kuormaimissa toi reilun viiden metrin ulottuvuus. Ylettääkö sillä juuri mihinkään ja ainakin näin sahalla hakkuuta tekevänä tuntuisi aika työläältä raahata kaikki pölkyt aivan uran viereen. Nykyisessä koneessa kun on kymmenen metrin ulottuvuus. Toisaalta purkupaikkakin pitää olla aika tarkkaan katsottu. Ojan yli ei varmaan ylety ja mihinkään ojanpohjallekaan ei varmaan saa puita muuten kuin pudottamalla, varsinkin jos ovat tuota pidempää kuitua. Ja jotenkin tuntuis, että ihan halvimmat nosturit ei mahda hirveitä kuutiomääriä kestää ajaa, kun ovat jo rempan tarpeessa. Eli olisiko sittenkin kannattavampaa ulkoistaa ajo? Itsellä ei todellakaan olisi ajokonetta pelkän metsäajon takia, vaan kone tekee enempi töitä maatilan ajoissa.

Major

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
Kyllähän tuo viiden metrin ulottuvuus vähän lyhkäseksi käy, itsellä tuollainen kronoksen 250 kalapuntari raktorin perässä. Tosin nykyisin kun motolla hakkailen niin tuolla pärjää kun saa kaiken tavaran ajouran viereen. Viiden metrin kuitu kannattaa kyllä tehdä ihan uran viereen, muuten ei yllä keskeltä nippua kiinni. Joskus puomin alle puidessa tahtoo jäädä kasa kauemmas. Ihmeen kestävä tuo pikkukuormainkin on kyllä ollut, kouran tapit olleet ainoat katkeilevat osat, johtuu kouran sylinterin korvakkeiden huonosta suunnittelusta. Ajettu vuosittain v. 1989 lähtien. Kärryssä saisi tosiaan olla isot renkaat, sitä kevyemmin tulee perässä.

Ajotaksat on kyllä niin matalat että eipähän nuihin kovin isoja summia kannattane sijoitella... Näillä meikäläisen ajovärkkilöillä hidastakin puuhaa, ei pysy moton perässä. Toisaalta ei ole puinnissakaan niin kiire, ehtii valita tarkkaan poistettavat puut;) Niin ja saapahan vähät puut metästä pois milloin itse haluaa/kerkeää.  Jos ajamista enemmän niin sitten ajokonetta hätiin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
mutta kellä on saatavilla aina tarvittaessa tarpeeks pieni kone?   ite en tiiä nykyään yhtään niin pientä konetta että noille ojitusalueille viittis pyytää ja sitten net ajourat oltava lentokentästä seuraava.       tuo tr pilkkiyhistelmä siitä kätevä että muuatakin pystyy väkertämään.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
Onhan tämä aika jännää kun uusi kuormain ja kärry maksaa saman kuin uusi auto tai vanha moto tai ajokone. Mahtaisiko tuollaisesta vanhasta ajokoneesta saada sovelluttua tuollaisen isäntälinjan energiapuu ajokin, jolla ajettaisiin muutaman sata kuutiota per vuosi. Vai ovatko kaikki niin monimutkaisia ja säihköistettyjä, että pajalla menee enemmän aikaa kuin metsässä?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
Onhan tämä aika jännää kun uusi kuormain ja kärry maksaa saman kuin uusi auto tai vanha moto tai ajokone. Mahtaisiko tuollaisesta vanhasta ajokoneesta saada sovelluttua tuollaisen isäntälinjan energiapuu ajokin, jolla ajettaisiin muutaman sata kuutiota per vuosi. Vai ovatko kaikki niin monimutkaisia ja säihköistettyjä, että pajalla menee enemmän aikaa kuin metsässä?
Eräs tuttu korjausmies kummasteli naapurinsa hankintaa. 40T tuntia ajettu ajokone. Sanoi et suurin ongelma on vetopuolen hudrauliikka, jos se on kunnossa niin menee vielä pitkään. Ellei, niin komponentit/remppa yleensä on hinnakasta.
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
Onhan tämä aika jännää kun uusi kuormain ja kärry maksaa saman kuin uusi auto tai vanha moto tai ajokone. Mahtaisiko tuollaisesta vanhasta ajokoneesta saada sovelluttua tuollaisen isäntälinjan energiapuu ajokin, jolla ajettaisiin muutaman sata kuutiota per vuosi. Vai ovatko kaikki niin monimutkaisia ja säihköistettyjä, että pajalla menee enemmän aikaa kuin metsässä?
Eräs tuttu korjausmies kummasteli naapurinsa hankintaa. 40T tuntia ajettu ajokone. Sanoi et suurin ongelma on vetopuolen hudrauliikka, jos se on kunnossa niin menee vielä pitkään. Ellei, niin komponentit/remppa yleensä on hinnakasta.

Kun energiapuushow alkoi kymmenisen vuotta sitten, silloin alkoi perusajokoneiden loppuunajotalkoot. Kaikki hyväkuntoiset FMG 910, valmet 836 ja vastaavat clark-laatikolliset koneet on nyt ajettu loppuun, tai sitten hinta on ihan järjetön. Muistan, kun niitä oli 2005 tienoilla 15 000 h ajettuna myynnissä 13- 14 000 eurolla, nyt aivan p...at maksaa 20 - 30 000.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
http://www.nettikone.com/karhu/metsakarryt-ja-kuormaimet/1534666

Mistä nämä on ? Aisan olisi kannattanut pokata jotta olisi maavaraa tullut tukijalkojen kohdalle.
Mikä siinä on että Virulaisssa kärryissä aisan kääntökulma on vain 15 Astetta kun kotimaisissa 35.
Aisan nivelkohta on liiaksi eturakenteen sisällä siitä tämä vaikeus.
Ketteryyttähän se vähentää todella paljon.

Viimeksi muokattu: 20.08.16 - klo:20:15 kirjoittanut SAS

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
http://www.nettikone.com/karhu/metsakarryt-ja-kuormaimet/1534666

Mistä nämä on ? Aisan olisi kannattanut pokata jotta olisi maavaraa tullut tukijalkojen kohdalle.
Onhan siinä Koskelon yhteystiedot, muuta kuin soittamaan ja konsultoimaan tuotteen parannuksissa.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
http://www.nettikone.com/karhu/metsakarryt-ja-kuormaimet/1534666

Mistä nämä on ? Aisan olisi kannattanut pokata jotta olisi maavaraa tullut tukijalkojen kohdalle.

Saatu taas markkinoille yksi merkki lisää sekoittamaan pakkaa..   :D Valikoimaa alkaa olla jo melkoisesti.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
http://www.nettikone.com/karhu/metsakarryt-ja-kuormaimet/1534666

Mistä nämä on ? Aisan olisi kannattanut pokata jotta olisi maavaraa tullut tukijalkojen kohdalle.

http://www.scandicon.eu/products

Onks tutun näköisiä?

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
http://www.nettikone.com/karhu/metsakarryt-ja-kuormaimet/1534666

Mistä nämä on ? Aisan olisi kannattanut pokata jotta olisi maavaraa tullut tukijalkojen kohdalle.

http://www.scandicon.eu/products

Onks tutun näköisiä?
On niin kotimainen kuin olla voi. Kehittyneemmän näkönen kun Palms .Teli ei kyllä pysy putkessa ,calleriassa kuvia.Palms telihän loukutti putkessa siitä minusta annettiin moitteita KV testissä.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Nuhvi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Metsäperävaunu ja kuormain Oniar
Kai ne nuo pienetkin Oniarit lie fiksumpia kuin Farma ja Kellfri ?

En kyllä samana päivänä lähtisi puhumaan FARMASTA ja KELFRISTÄ.. väritys on kyllä melko samankaltainen

Farma on virolainen metsäperävaunu jota on valmistettu jo vuodesta -92 eli eiköhän ne lastentaudit ole sinne 90-luvulle jääneet. Käyttävät kuulemma Ruukin suurlujuusterästä toisin kuin Kelfriin kiinalainen pelti.

Omat kokemukset on Farmasta ainakin hyviä. Kelfriitä en oo kenenkään kuullut kehuvan.