Kyllä mun puut on ainakin tullu metsäfirmoilta ja motolla tehtyä tavaraa, mutta varsinkin tuossa juhannusviikolla tullees eräs oli hietaa todella paljon mukana, sitä en tiedä, millaisista olosuhteista se oli, eikä se mulle kuulukkaan riittää, että puuta saa silloin kun tarvitsee. Elämä ei saa loppua terään, siksi käytän sitä kovapalaa. Puhtaimmat puut tulee yleensä kevättalven hakkuista, kun on lunta maassa, pahimmat näistä syksyn ensimmäisistä, kun käyttävät niitä vielä osaksi jopa koneen alla ja siltoina, näkee monsti, että ovat niin turpeessa on varmaan ollut ojantäytteenä. Joskus hämärässä sirkatessa näkee montakertaa, kun kipinöi se tietäisi aina viilaustaukoa. Mutta jos isäntälinjalle konetta etsii, ei sillä ole mitään merkitystä ja ketjusahalla saa ison puun poikki.
Asiaa muuten, mutta kannattaakos isäntälinjalla ostella markkinoiden kalleimpia koneita vain oman tupasen lämmittämiseen?.
Minkäslainen sulla on viila, joka siihen kovapalaan pystyy?.
Eikös nuo ketjusahavehkeet ole aikalailla kalliimpia, kun sirkkelit. Japa seiskasatasen ostin kaksi ja puoli vuotta sitten kaikilla lisävarusteilla
ja maksoi reilu neljä tonnia. Kovapalterä oli vakiona. Jos on klapihommaa vaan ihan hiukan, niin sitten tuokin on toki arvokas ja kannattaa kääntyä kellfrin puoleen.
Kovapalahan ei ainakaan mökkiläiskäytössä koskaan kulu ns. laakista vaan pitkän ajan kuluessa ikäänkuin huomaamatta. No sitten jos vanhaan varejan saranaan iskee, niin saattaa hommat topata kerralla. Mulla on käyttö aikalailla keskivertoa suurempaa, mutta ei kuitenkaan ammattimaista. Ranka on kumminkin mitäsattuu. Vielä en ole terää terotuttanut. Naapurikaupungissa on teroittaja, eikä maksa paljon. Vanha hakkisirkkeli ruuvilla on peltiterällä ja paljon on sillä ajettu. Vain keran on ollut ammattilaisen huollossa, kun meni lopulta haritus kokonaan. Pikkurälläkällä sitä harvakseltaan teroitellut paitsi huollon jälkeen vaan päältä fiilalla. Eläkkeellä jo, mutta tänä kesänä pitkästä aikaa käytössä, kun pätkittiin naulaista rakennusjätettä.