Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsätilan sukupolvenvaidos?  (Luettu 5485 kertaa)

Punikki

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Metsätilan sukupolvenvaidos?
Onko kukaan tehnyt äskettäin kauppaa pelkästään metsätilasta?
Onko pelkkä metsätila ilman petoja oikeutettu saamaan samoja etuja kuin muut maatalouden sukupolven vaihdokset?

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Metsätilan sukupolvenvaidos?
Onko kukaan tehnyt äskettäin kauppaa pelkästään metsätilasta?
Onko pelkkä metsätila ilman petoja oikeutettu saamaan samoja etuja kuin muut maatalouden sukupolven vaihdokset?

  Mistä sä löydät nykyään metsää ilman petoja. Kyllä sieltä aina löytyy minkkejä ,supeja,kettuja ainaskin. ;D

Punikki

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Metsätilan sukupolvenvaidos?
Onko kukaan tehnyt äskettäin kauppaa pelkästään metsätilasta?
Onko pelkkä metsätila ilman petoja oikeutettu saamaan samoja etuja kuin muut maatalouden sukupolven vaihdokset?

  Mistä sä löydät nykyään metsää ilman petoja. Kyllä sieltä aina löytyy minkkejä ,supeja,kettuja ainaskin. ;D


Pohjois-Karjalasta,  pitänee ottaa yhteyttä paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen.   Olen tällä kertaa ihan tosimielellä liikkeellä ja jos jollain on kokemusta tästä asiasta niin olisin tosi kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä.   Jos ei halua julkista keskustelua asiasta niin mulle voi lähettää myös yksityisviestiä tätä kautta.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Metsätilan sukupolvenvaidos?
Onko kukaan tehnyt äskettäin kauppaa pelkästään metsätilasta?
Onko pelkkä metsätila ilman petoja oikeutettu saamaan samoja etuja kuin muut maatalouden sukupolven vaihdokset?

  Mistä sä löydät nykyään metsää ilman petoja. Kyllä sieltä aina löytyy minkkejä ,supeja,kettuja ainaskin. ;D


Pohjois-Karjalasta,  pitänee ottaa yhteyttä paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen.   Olen tällä kertaa ihan tosimielellä liikkeellä ja jos jollain on kokemusta tästä asiasta niin olisin tosi kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä.   Jos ei halua julkista keskustelua asiasta niin mulle voi lähettää myös yksityisviestiä tätä kautta.

  Muuta en asiasta tiedä ,kuin sen että lahja/perintöverossa oli ainaskin huojennuspykälä vielä vuostuhannen vaihteessa jos oli maataloustoimintaa. Tätä huojennusta pitää itse vaatia. ;D

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Metsätilan sukupolvenvaidos?
Onko kukaan tehnyt äskettäin kauppaa pelkästään metsätilasta?
Onko pelkkä metsätila ilman petoja oikeutettu saamaan samoja etuja kuin muut maatalouden sukupolven vaihdokset?

  Mistä sä löydät nykyään metsää ilman petoja. Kyllä sieltä aina löytyy minkkejä ,supeja,kettuja ainaskin. ;D


Pohjois-Karjalasta,  pitänee ottaa yhteyttä paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen.   Olen tällä kertaa ihan tosimielellä liikkeellä ja jos jollain on kokemusta tästä asiasta niin olisin tosi kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä.   Jos ei halua julkista keskustelua asiasta niin mulle voi lähettää myös yksityisviestiä tätä kautta.

Kerro vähän niistä hehtaareista ja pedoista, niin harkitaan sitä yksityisviestiä. ;) Pelto on avain onneen. Hiljattain saatiin oikeuden päätös tapaukseen jossa satojen hehtaarien metsätilakauppa saatiin huojennuksen piiriin kun jatkaja ilmoitti itse viljelevänsä viiden hehtaarin peltoalaa, jota luopuja oli vuokrannut pois. Metsästä lahjavero taitaa olla aika kova peltoon verrattuna. Juuri kuulin että 100 ha peltoa lahjaksi saaneet rintaperillisen lahjavero olisi 6000€ luokkaa.

Punikki

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Metsätilan sukupolvenvaidos?
Jäi nuo pedot huomamatta ;D  niitä siellä kyllä voi olla,  mutta pellot on metsitetty jo -70 luvulla ja kasvavat komeaa koivikkoa.   Äitini haluaa luopua omistajan vastuusta ja siskoni kanssa en yhteisomistukseen ala.  Metsät on isäni toimesta hoidettu vaaka-asentoon ja n. 80 hehtaarin alue on nuorta kasvavaa metsää,  joten mitään kovin hyviä kauppoja en ole tekemässä.  Havittelen lähinnä paikasta itselleni kesäpaikkaa,  tontti on vaan vähän turhan iso.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Metsätilan sukupolvenvaidos?
Jos spv kauppaa suunnittelee, niin vähintään 2.7 ha tukikelpoista peltoa on avain onneen ;) Muuten kauppasumma ilman lahjaveroa on 3/4 käypäisestä kauppasummasta. (metsäammattilaisen tekemän arvion mukaan laskettu arvo tai verottajan lapuista saatava arvo, kumpi nyt on pienempi) Maatilan spv-kaupoissa riittää että kauppasumma on 1/2 käypäisestä arvosta. Jos kaupat saa tehtyä spv luoteisesti, niin varainsiirtoveron maksamisestakin voi välttyä. (en nyt muista sen kriteereitä)


Proagrian Seppo Kinnunen on spesialisti noiden spv kiemuroiden kanssa, hänen kanssaan vois kannattaa asiaa tutkia.

Viimeksi muokattu: 07.09.09 - klo:08:08 kirjoittanut Hervast

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Punikki

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Metsätilan sukupolvenvaidos?
Kiitoksia tiedoista  :),  toivottavasti tässä on vielä vähintään vuosi aikaa ajatella asiaa ja tehdä alustavia kyselyjä.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Metsätilan sukupolvenvaidos?
kantsii utteerata pankista ja vaekka MHy:stä. Oli vuosi sitte vähäsen samantapasta haalinkia, ostimma sitten kuiteski vaen pellot (oekeastaan myöjäpuoli teki julukisen tenän metän osalta) Myöjällä ei ainaskaa menny yhtää verroa. Kauppa tehtiin parista palstasta, yhteesä noin 13 ha, josta kuus peltoa ja loput pikkusen mehtä- ja joutomaata. Myöjän verovappaus perustu nimenommaan spv:n tapaseen kauppaan.
Elämä on parasta kometiijjaa