Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sertifioitu siemen ja hukkakaura  (Luettu 9146 kertaa)

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Sertifioitu siemen ja hukkakaura
Kyllä sen neljäkymppiä joutuu maksamaan joka tapauksessa,nyt se vain kuormittaa sertifioidun siemenen hintaa.

Lienet epätoivottu asiakas kauppiaallesi jos sinulle tarjotaan siemeniä tuollaiseen hintaan.Kahtena keväänä siemenen hinta on ollut korkea viljan hintapiikin ja lievän puutteen takia mutta silti jossain kolmenpuolensadan kieppeillä.

Siemenen hinta putoaa todennäköisesti jonkun verran ja jos tuo 40e toteutuu niin suurempi siemenen tuotantovolyymi tuonee kustannuksia alas ja siemen on näin ollen entistä edullisempaa kun käyttöaste saadaan sataan prosenttiin.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Sertifioitu siemen ja hukkakaura
Tietysti pakkaaja on vastuussa myymästään siemenestä, mutta alan ja varsinkin pienten pakkaamoiden edun mukaista olisi, että läpinäkyvyys olisi parempi. Kannatan muutenkin ajattelutapaa, että kaupan hyllyltä pitäisi olla suora näkyvyys sille tilalle jossa tuote on valmistettu. Pakkaamotoiminnassa tämä olisi vielä helppo järjestää verrattuna esim. Valion maitoihin. Viimeksi mainitun kohdalla homma on tietysti yliampuva.

En nyt pääse äkkiä kiinni tuosta 40e rojaltimaksusta. Siemenestä tulisi 40e edullisempaa, mutta viljelijä joutuisi maksamaan jonkinlaisena maksuna sen 40e. Kuulostaa taas pakkomaksulta.

Lajitteleminen, peittaaminen jne. tyhmää ja ikävää työtä. Toistaiseksi siitä saa kuitenkin aika hyvän palkan itselleen vaikka kuinka laskisi siihen työt ja tarvikkeet mukaan.
Alkuperäiseen hukkiskysymykseen palatakseni. Minä en voi kuvitella siirtyväni täysin sertifioidun siemenen varaan nykyisillä ehdoilla. Aika kovan riskin siinä ottaa, kun ei tiedä mitä kaikkea siemenen mukana tulee. Pidän nykyistä käytäntöä parempana, jossa otetaan uusi siemen viljelyyn keittiön lasin alla ja jos lajike täyttää kriteerit, otetaan se laajemmin viljelyyn. Myönnän, että mulla on aika kummia ajatuksia, mutta minä oonkin isäntä tällä tilalla :D

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Sertifioitu siemen ja hukkakaura
Kyllä maatilapakkaamoilla näkyvyys on riittävä,kysymys on enempi asiakkaan aktiivisuudesta.Kuten sanoin meillä saa vielä kahvit kaupan päälle jos vaivautuu käymään.

Se noin 40e on korvaus kasvinjalostajalle heidän tekemästä työstä joka vain kerättäisiin eri lailla.Maksamaan se joudutaan joka tapauksessa.

Lajitteleminen ja peittaaminen on ihan normaalia työtä,kysymys on vain siitä että erikoistutaan johonkin.En minäkään viljele esim.mansikkaa ja perunaa vaan ostan ne ja pääsen näpertelystä eroon.

Samoin ulkoistan kaikki muutkin työt jotka joku toinen tekee paremmin kuin itse teen.

Meillä ollaan oltu kaksikymmentä vuotta sertifioidun siemenen varassa ja mikään muu ei koskaan tule kysymykseenkään

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Sertifioitu siemen ja hukkakaura
Tuohon alkuperäiseen viestiin kommentoisin vielä sen että siemenviljelyksiä hylätään muista syistä todella vähän.Kyse ei ole siitä että hukkakauran takia hylkyjä tulee runsaasti.On vain hyvä että HK.löytyy jos sitä on.

Siemenviljelijät osaavat kyllä huolehtia muut asiat kuten esikasvit,kantasiemenen siemenluokka ja suojaetäisyydet.

Olen itsekkin joskus 90-luvun alussa todennut hukkakauran saastuttaman pellon(ei onneksi omalla pellolla) jossa syy oli sen ajan kauppasiemenessä.
HK:ta oli ehkä 7-8 yksilöä hajallaan kaurapellossa.Kyse oli yksilöistä eikä pesäkkeistä(jos on pesäke niin saastunta on tapahtunut ehkä pari vuotta aiemmin,parin kynnön jälkeen nousee uudestaan pintaan)

Isäntä huolellisena miehenä oli hävittänyt säkit ja kauppiaalla ei ollut kirjanpitoa joten siemenerä jäi selvittämättä.
Tänä päivänä sekä pakkaaja että kauppias joutuvat pitämään tarkan siemenkirjanpidon.