Keskusteluaiheet > Kasvintuotanto

Kaikki peurat pitäisi tappaa

(1/45) > >>

kylmis:
Olen tähän asti luullut, että peura syö rypsimaasta pelkästään lehtiä, mutta olenkin ollut väärässä. Se syökin koko varren kukintoineen päivineen. Ei ole tämäkään kasvi sovelias metsänreunapelloille. Kaura on ollut aina oma lukunsa, mutta rypsi näyttää vetävän sille vertoja kiinnostavuudessa. Alkaa löytyä sellaisia läimäreitä, että ei tarvitse mitään puida.

Laiduntavat niinkuin lehmälauma vuorokauden ympäri. Ja mitään ei asialle mahda. Kiusallista.

supersammakko:
Peurat, nuo pohjolan heinäsirkat. Vitsauksia molemmat..

SKF:
Orotappa vaa ko kauriita alkaa pukkaa nin jäläjelle ei jää mittää.
Tiärättekös muutoon mikä om paras kauriin torjuntaväline?















No tiätysti niittomurska. Joka pellolla alakaa muutama raato tulla nin alakaa:
A) Vituttaa
B) Vituttaa
C) rehupula ;) ;D ;D ;D ;D ;D

PR:

--- Lainaus käyttäjältä: kylmis - 11.07.09 - klo:18:34 ---Olen tähän asti luullut, että peura syö rypsimaasta pelkästään lehtiä, mutta olenkin ollut väärässä. Se syökin koko varren kukintoineen päivineen. Ei ole tämäkään kasvi sovelias metsänreunapelloille. Kaura on ollut aina oma lukunsa, mutta rypsi näyttää vetävän sille vertoja kiinnostavuudessa. Alkaa löytyä sellaisia läimäreitä, että ei tarvitse mitään puida.

Laiduntavat niinkuin lehmälauma vuorokauden ympäri. Ja mitään ei asialle mahda. Kiusallista.

--- Lainaus päättyy ---

Oletko nähnyt, että ovat valkohäntiä? Rypsimaalla oli kanssa pistetty kukkaa poskeen, mutta olivat olleet kauriita. Rypsi ei ole oikein maukas kasvi, joten se ei oikein kenellekään kelpaa. Kauriilla tuo makuaisti on hiukan erillainen. Ja paskastakin sen nyt näkee kumpi on ollut asialla.

Molempiin auttaa kun liityt metsästysseuraan. Kauriilla vapaa pyyntioikeus ja valkohännilläkin todennäköisesti lähes. Ei toki nyt, mutta hiukan myöhemmin syksyllä.

Myöhempään kommenttiin viitaten. Metsäkauriilla on tosiaankin tapana syödä tarkkaan. Vehnäpellolla saattaa löytyä aarinkin alue syötynä maata myöten. Ei sänkeä edes jää. Mutta kauriin liha on hyvää. Tosin (hiukan) vaivalloista hankkia.  :)

kylmis:
Kauriin hyvä puoli olisi juuri tuo vapaa metsästys. Valkohäntäpeura tarvitsisi ehdottomasti samanlaisen metsästysoikeuden. Näillä seuduilla peurat ovat olleet ikiaikainen ongelma. Metsästysseurasta ei ole mitään apua. Vanha isäntä koittanut sivistää viimeiset 35 vuotta huonolla menestyksellä.

Olen ajatellut perustaa hukkakaurasta riistapellon. Olisi ihan mielenkiintoista seurata, kuinka laajoihin mittoihin tuon hukkisongelman saisi tällaisella tietoisella jalostuksella.

Mulla on nykyään pihassakin paimenaita, kun omenapuiden raakileista alkaen alkoi kaikki hävitä parempiin suihin. Orvokitkin näytti kelpaavan. Ei noilla elukoilla tunnu olevan enää pelkoa ihmistä kohtaan. Ennen toi koira vähän karkotti niitä, mutta nykyään ei ole enää sitäkään.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta