Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Windows 10 jatkoaikaa  (Luettu 45404 kertaa)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Windows 10 jatkoaikaa
"Hyvää jatkoa jos omat ei riitä."

https://www.youtube.com/watch?v=2s38r50GdG4

Mutta täällähän kaikki ovat jo vieneet "romunsa" serriin, tehneet sometililleen päivityksen että "tällainen tuli toimistoon" ja samalla uusineet koko perheen kaluston. Kahvirahoja, kahvirahoja. ::)

Oon tehnyt tuon jatkon jo viime syksynä kaikkiin käytössä oleviin koneisiin. Mutta oon mää joutunut kaksi käytettyä Elitebook 840 G8 konetta hommaamaan. Yks kersa lähti opiskelemaan ja sanoi ostavansa uuden gigantista tai powerista. Meinasin että tuollainen käytetty on varmempi valinta ja maksoin 299/  kpl. Ja toinen yritti korottaa yossa   niin edellinen 840 G3 (Win 10) ei täyttänyt nykyisiä abitti ehtoja. Tosin tuossa G8 ei ollut ethernet liitintä, jonka ATK guru oli sanonut olevan parempi kuin USB adapteri. No toiminut oli sekin. Oikeastaan ihmettelin noiden käytettyjen hintaa, vaikka oli syksy ja koulut alkamassa, niin mun mielestä ne oli edullisia. Edelliset 840 ja 850 g2 ja g3 sarjalaiset oli kalliimpia. Taitaa muoviset market lääppäritkin lähennellä tonnia.Niistä minä oon saanut tarpeekseni

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
naapuri on ostannu muutaman käytetyn koneen ja ollu niihin ihan tyytyväinen...  mut tajuaakin niistä hieman paremmin.    ite ostannu noista ns. marketeista koneet joilla leikin,  mutta on toistaiseks toimina ihan riittävästi.   toisaalta on kyllä käyttökii aika kevyttä.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
naapuri on ostannu muutaman käytetyn koneen ja ollu niihin ihan tyytyväinen...  mut tajuaakin niistä hieman paremmin.    ite ostannu noista ns. marketeista koneet joilla leikin,  mutta on toistaiseks toimina ihan riittävästi.   toisaalta on kyllä käyttökii aika kevyttä.

Varmaan noikin toimii ihan ok. Mulla oli joku muovi Hp joka vaikutti ihan nopealtakin koneelta mutta jossain vaiheessa näytön saranat katkes. Oli tosin 17,3" näyttökin, jota käytetyissä ei ole. Mutta nää elitebookit kyllä kesää aika moista käyttöä opiskelijoidenkin laukuissa, mutta kahvia nämäkään ei sisuksiinsa halua, rikkoontumatta  ;)

Make

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mulla on tää pöytäkone ollut ainakin 15 vuotta. Sisuskaluja joskus vaihdettu. Alkujaan ollut käyttiksenä Win 7, nykyisin 10.
Mystinen kesälaatumies

pig24

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mulla oli joku muovi Hp joka vaikutti ihan nopealtakin koneelta mutta jossain vaiheessa näytön saranat katkes. Oli tosin 17,3" näyttökin, jota käytetyissä ei ole.
Mä hommasin hiljakkoin 17,3" muovihp:n (käytetty kuulema 6 kk). Brave asiatöihin selaimeksi. Googlella voi sitten heilua rennommalla puolella. Saranoille vois yrittää tarjota silikonisuihketta, jos on tarvetta.

Viimeksi muokattu: 27.09.26 - klo:06:37 kirjoittanut pig24

supersammakko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • You're a slave to money then you die
Omassa läppärissä on juotettu keskusmuisti, niin täytyy käydä kaupassa ostamassa uusi kone. Eikä auta, vaikka RAM-muistin hinta ahdistaa vähintään yhtä paljon kuin polttoaineen hinta.
Nothing is Something Worth Doing

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ite huomasin et olikii jo laite ite saanu 11. asennettua...   ja mitään ihmettä ei ole tuossa entiseen.. siis mikä mättää?

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
sää olet näemmä oikein ekspertti nörtti näiden tietskajuttujen kanssa, mulle tähän läppäriin saa uutta päivitystä. Näpyttelen tällä niin kauan kun pelittää. Sitte pitää lie hommata uudempi.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ehä miä,  mut kun tuo ihan ite latas moisen ...  mut en tiijä miten tuo olis parempi kuin aikasempi kymppi..

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ehä miä,  mut kun tuo ihan ite latas moisen ...  mut en tiijä miten tuo olis parempi kuin aikasempi kymppi..

Tuskin se paremmuus meidän käytössä esille tuloo. Mulla oli aikoinaan yhdessä ja siihen kaadoin kahvit sisuksiin. Ihan samoin se kyykähti, kuin Win 7 aikoinaan.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
EI Windows 11 ole yhtään sen kummempi kuin Windows 10, ei kyllä huonompikaan. Levynkäsittely ja näytönohjaimen käsittelyyn on tullut tehostusta, samalla käytössä etualalla olevat ohjelmat tulevat ruutuun jossakin määrin nopeammin.

Vanhat prosessorit eivät oikein toimi 11:ssa, ja Windows 11 21H2 on viimeinen jonka voi kikkailla vanhaan koneeseen. Uudemmat versiot vaativat tiettyjä prosessorin käskyjä, vaikka TPM tietoturvapiirin puuttuminen ei estäisikään asennusta. Itsellä oli sellainen palvelinlaite, joka ei prosessorimalliltaan (vaikka olikin tarvittavat käskyt olemassa) sellaisenaan kelvannut Windows 11:lle,mutta serveriversio ihme kyllä asentui.

-SS-

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
EI Windows 11 ole yhtään sen kummempi kuin Windows 10, ei kyllä huonompikaan. Levynkäsittely ja näytönohjaimen käsittelyyn on tullut tehostusta, samalla käytössä etualalla olevat ohjelmat tulevat ruutuun jossakin määrin nopeammin.

Vanhat prosessorit eivät oikein toimi 11:ssa, ja Windows 11 21H2 on viimeinen jonka voi kikkailla vanhaan koneeseen. Uudemmat versiot vaativat tiettyjä prosessorin käskyjä, vaikka TPM tietoturvapiirin puuttuminen ei estäisikään asennusta. Itsellä oli sellainen palvelinlaite, joka ei prosessorimalliltaan (vaikka olikin tarvittavat käskyt olemassa) sellaisenaan kelvannut Windows 11:lle,mutta serveriversio ihme kyllä asentui.

-SS-

Mää nyt en näistä mitään ymmärrä.  Edellises oli W11 ja ihan samanlaisen ostin sen hajottua ja siinä on nyt W10. Olishan ne keskisen huollossa asentaneet W11 pientä korvausta vastaan (vaikka ei onnistunut silloisten kriteerien mukaan) , mutta alkuhuuman jälkeen jäi päivittämättä. Ehkä kannattaa kattella josko nuorempaa 850 sarjaa tulis myyntiin, niin vaihtaa sitten sellaiseen. Ei tälläisillä 300-400 euron käytetyillä suurta tappiota tee. Toki joku kirosana saataa irrota, kun muistelee miten ne ohjelmat /salasanat vaihtuukaan uuteen koneeseen.