Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe uusia lannoite seoksia  (Luettu 4370 kertaa)

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
uusia lannoite seoksia
cemagro tuntuu puuhastelevan paljon uusien lannoiteseosten parissa ja markkinoille on tulossa esim 31-3-7 lannoite seos sekä typpeä 40 sisältävä ureaa ja ammoniumnitraattia sisältävä seos.

mitä mieltä olette onko uusista seoksista iloa vai onko niiden parissa puuhastelu aivan turhaa??
itseä ainakin kiinnostaa vähän väkevämpi npk ihan kylvökoneen täytön takia.
ja voisiko joku selventää mitä tuolla ammonium urea sekoituksella haetaan kun eikös molemmat ole nopeita liukenemaan?

Viimeksi muokattu: 20.06.09 - klo:22:07 kirjoittanut e0777

torppis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 170
Vs: uusia lannoite seoksia
Ureaseoksella ehkä yritetään saada ammoniumnitraatin määrä alemmaksi ja räjähdysvaara pienemmäksi, mutta en tiedä toimiiko näin.

Lannoiteravinteiden hinnat näyttävät erkaantuvan, kali taitaa olla yhä tällä hetkellä kalleinta. Itse seurailen markkinoita sillä silmällä, että saisi starttifosforille kilpailua. Sen avulla saa pääravinteen typpirikkaaksi, vaikka pelkäksi typeksi, kalia voisi sitten levitellä vaikka yksiravinteisena joskus maahan kun halvalla saa. Koneen täyttöväli kasvaa kummasti jos käyttää starttifosfori + typpilannoite vaikka yli 30 %

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: uusia lannoite seoksia
Itse seurailen markkinoita sillä silmällä, että saisi starttifosforille kilpailua.

***Mahtaako meijän hinnanseurailut paljoa markkinoita heilauttaa? :D
Kui mää ain olen paras?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: uusia lannoite seoksia
Mää oon senverran toope et en oo käsittäny mitä helvetin älyä on ajaa osa apulannasta pintalevittimellä ennen muokkausta ja kylvöä? Tietty työleveys on leveempi ja koneellisella pääsee sit hiukan enämpi kun laittaa apupaskaa vähemmän varsinaisen kylvön yhteydessä. Mut loppupeliessä ihan turhaa. Esim tiivistyminen lisääntyy. Yks ajokerta taas enemmän. Pitäskös sit ostaa isompi kylvökone jos kerran haluaa nopeuttaa kylvöjä? Vaivaa siitäkin on kun täyttelee suursäkeistä amazonia tai pokkisballee..... Jossakin luki et aikaa säästyy kun säkkien rahtaus vähenee. Mitä *****a? Ei se apulanta sihen amazooniinkaan tyhjästä tule............... ::)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: uusia lannoite seoksia
Mää oon senverran toope et en oo käsittäny mitä helvetin älyä on ajaa osa apulannasta pintalevittimellä ennen muokkausta ja kylvöä? Tietty työleveys on leveempi ja koneellisella pääsee sit hiukan enämpi kun laittaa apupaskaa vähemmän varsinaisen kylvön yhteydessä. Mut loppupeliessä ihan turhaa. Esim tiivistyminen lisääntyy. Yks ajokerta taas enemmän. Pitäskös sit ostaa isompi kylvökone jos kerran haluaa nopeuttaa kylvöjä? Vaivaa siitäkin on kun täyttelee suursäkeistä amazonia tai pokkisballee..... Jossakin luki et aikaa säästyy kun säkkien rahtaus vähenee. Mitä *****a? Ei se apulanta sihen amazooniinkaan tyhjästä tule............... ::)


Muuten en ymmärrä minäkään, mutta kahden lannoitteen käyttö antaa mahdollisuuden tarkempaan optimointiin ravinteissa. Ennen muokkausta ja kylvöä tuntuu täysin hölmönhommalta, mutta 40 päivää kylvöstä typen lisäys aivan järkevältä.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: uusia lannoite seoksia
Mää oon senverran toope et en oo käsittäny mitä helvetin älyä on ajaa osa apulannasta pintalevittimellä ennen muokkausta ja kylvöä? Tietty työleveys on leveempi ja koneellisella pääsee sit hiukan enämpi kun laittaa apupaskaa vähemmän varsinaisen kylvön yhteydessä. Mut loppupeliessä ihan turhaa. Esim tiivistyminen lisääntyy. Yks ajokerta taas enemmän. Pitäskös sit ostaa isompi kylvökone jos kerran haluaa nopeuttaa kylvöjä? Vaivaa siitäkin on kun täyttelee suursäkeistä amazonia tai pokkisballee..... Jossakin luki et aikaa säästyy kun säkkien rahtaus vähenee. Mitä *****a? Ei se apulanta sihen amazooniinkaan tyhjästä tule............... ::)


Muuten en ymmärrä minäkään, mutta kahden lannoitteen käyttö antaa mahdollisuuden tarkempaan optimointiin ravinteissa. Ennen muokkausta ja kylvöä tuntuu täysin hölmönhommalta, mutta 40 päivää kylvöstä typen lisäys aivan järkevältä.
Totta turiset. Vehnälle annan myös minäkin lissee pökköö pessää....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: uusia lannoite seoksia
Oletetaan että viljelyssä on vaikkapa 400ha. Lohkot arvatenkin kaukana toisistaan.

Lannoitteen levitykseen ostetaan 9 kuutioinen hinattava Amazone. Tällä kapistuksella lannoitat helposti päivän tarpeet muutamassa tunnissa ja vastaavasti kylvimellä pääset sitten puolet isomman pinta-alan kun ei tarvi sen lannoitteen kanssa pelata.

Mun mielestä tossa on paljonkin järkeä. Jossain lehdessä oli kyllä Hausjärveltä juttukin, jossa näin tehdään.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: uusia lannoite seoksia
Oletetaan että viljelyssä on vaikkapa 400ha

***Oletetaan vaan. ;D ;D
Kui mää ain olen paras?

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: uusia lannoite seoksia
No 600ha sitten niin ollaan lähempänä totuutta joka noilla koneilla tehdään

kytöhalme

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: uusia lannoite seoksia
Kyllähän sen nhyt jokaisen pitäisi tietää, mitä merkitsee, jos lannoitteet ovat väkevämpiä. Vähemmän työtä ja vähemmän rahaa lannoitteisiin.
Ja Cemagron lannoitteisiin on kuulema tulossa rikkikin