Joutuu nyt ostamaan aikasemmin vuokralla olleet pellot itelle. Miten menee kun kahden lohkon keskellä kulkee yksityistie 150m. On myyjän maalla siis se tie. Pitääkö se minun ostaa vai miten?
Oletteko kauppoja tehneet kiinteistönvaihdannan palvelussa, onko helppo? Vai paperillako vanhaan malliin
Niin mihin tämä lohkojen välinen tie kulkee? Myyjän metsään ainoastaan? Mikäli näin ja siinä ei ole muilla rasitteita niin mä yrittäisin myyjän kanssa neuvotella et siirretään rasitus sinne reunassa kulkevaan tiehen ja levennetään vaikka sitä sitten. Kahden pikkulohkon viljely vs. Yhden isomman niin on vain niin selvä peli et kannattaa vähän vaivaa nähdä kun ilmeisesti olet myyjän kanssa vielä hyvissä väleissäkin.
Mikäli siinä on muilla rasitteita niin voisi tietysti niitäkin yrittää muuttaa mut voi olla jo vaikeampaa. Joutuisit ehkä rakentamaan sieltä reunatieltä yhteyden (tien) peltoa pitkin nykyisen läpimenevän tien päähän. Näinkin saat lohkot yhteen.
Mikäli se tie ei sinua siinä keskellä häiritse (tulevaisuudessa alkaa häiritsemään

) niin osta vain pois se. Eri asia sit joudutko siitä maksamaan jotain. Pahimmassa tapauksessa maksat pellon hehtaarihinnan. Yleensä kaupat on niin et kokonaishinta on joku ja sisältää x hehtaaria peltoa. Sit näitä muita juttuja. Lopullinen pinta-alahan selviää vasta maanmittarin suorittamassa lohkomisessa. Ja kauppahinta on kyl silloin jo yleensä maksettu. Eli hieman harhaan johtavaa puhua et pelto x euroa hehtaari.
Jos haluat et keskellä oleva tie lohkotaan pois niin saattaa lohkomiskulut nousta kun tulee kaksi eri määräalaa. Tästä kyl en ole varma. Pyykkien määrällä ei ainakaan enää ole merkitystä vaan pinta-ala määrää taksan. Lohkomiskulujen maksun voi suorittaa kumpi tahansa mut yleensä kai se jää ostajalle. Reunassa olevan tien voi lohkoa pois mikäli et koe et siitä on sulle hyötyä. Varsinkin silloin jos saat kulkuoikeudet (rasitteet) siirrettyä sinne niin sen jälkeen saavat kulkijat itse huolehtia tien kunnosta.
Lähtökohtaisesti asiosta kannattaa soitella etukäteen maanmittauslaitokselle ja vaivaa nähdä nyt kuin et tulevaisuudessa katua. Mikäli olet ilmeisesti ainut ostaja niin myyjän kans neuvottelemaan. Perustelee keskellä olevan tien poistamista viljelyn helpottumisella jne. Tällä alueella missä kisaa käydään joka tilkusta niin omien halujen läpi saaminen on paljon vaikeampaa.