Zebrasta:
Olen vierekkäin viljellyt Zebraa ja Demonstrantia. Demonstrant ei ole Zebran edelleenkehitelmä, vaan aika eri lajike. Demonstrant oli vierekkäisviljelyssä Zebran kanssa useamman vuoden, enkä nähnyt satoeroa Demonstrantin hyväksi. Zebrassa oli parempi sakoluku, etenkin vähäisempi tähkäidäntä, ja tasaisempi kasvusto, kuivat paikat kituivat Demonstrantilla erinomaisen suuresti. Demonstrand on voimaperäisesti karjanlannalla lannoitetun rm pellon lajike, antaa silloin vasteen, Zebra ei reagoi ylilannoitukseen samalla tavalla, ja runsasmultaisessa vesiplitkussa kasvattaa turhasti vaan kortta.
Marblekin kävi vertailussa kolmantena, Marblella ei ollut mitään jakoa Zebran kanssa kilpaillessa, lehtilaikut ja pystyynkuivuminen veivät sadon johonkin.
Korrenpituus ei suoraan sano kuivuudenkestosta, olen itse valinnut kokeisiini lajikkeita, jotka ovat pärjänneet vuosina 2018,2021 ja 2023. Kyse lienee myös happamuuden siedosta, sillä kuivissa olosuhteissa joko maanesteen happamuus tai liika suolaantuminen vaurioittaa viljakasvia. Toinen valinnan ehto oli suhteellisen korkea valkuaispitoisuus.
Troylla jatkan, mutta tällä kylällä todennäköisesti oli 2023 vuonna Calisperoa, ja se tuotti nähtävästi ihan tuhansissa kiloissa laskettavan keskisadon, päin vastoin kuin eräs muu uutuuslajike. Siksi ensi kevääksi on lisäksi Calisperoa ja myös Emblaa kaikkein aikaisimmille päivänrinteille.
Ohraakin voisi koittaa, hylkään kaikki muut uutuudet ja palannen Feedwayhin, koska se on ollut rinnakkain useana vuotena täysin kuivuuteen tuhoutuneen kasvuston vieressä, ja silti tuottanut ihan viljaa, vähemmällä laolla ja aikaisempana kuin Melius. 8/10 Etelä-Suomen pelloista ei koskaan voi tulla kastelujärjestelmän piiriin, jos suurimittaista pohjavesikastelua ei sallita. Siksi myös lajikkeen kuivuudenkestolla on väliä.
-SS-