Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luomu  (Luettu 4261 kertaa)

kunttajussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Luomu
Millaisia kylväseoksia luomussa yleensä käytätte?Esim. nurmen perustamisessa?

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Luomu
Millaisia kylväseoksia luomussa yleensä käytätte?Esim. nurmen perustamisessa?

Itse perustan nurmeni yleensä seosvilja suojaviljana (puidaan murskeviljaksi enimmäkseen), nurmiseoksessa puna-apila 2kg, alsike-apila 1kg, valkoapila 1kg, heinäsiemeniä 18-19kg, heiniä mahdollisimman monipuolisesti esim. timotei, erilaisia natoja, niittynurmikkaa olen lisännyt myös hieman. Ruokonataa käytin muutaman vuoden myös, mutta jotenkin en ole siihen tyytyväinen - kasvaa tuppaina ja olevinaan vie tilaa kasvuunsa enemmän kuin mitä nostaa satoa. Aikaisemmat nataseokset oli tasaisempia.

Koville rinnemaille olen muutamana vuonna kokeillut lisätä seokseen 2-5 kg sinimailasta, näkyy lähtevän toiseen satoon todella nopeasti. Tuon olen ympännyt, nyt alkaa olla kaikilla lohkoilla ollut tuota niin voisi kokeilla parhailla lohkoilla reilummalla siemenmäärällä ja vähentää apilaa.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Luomu
Herneviljaan yleensä olen nurmen perustanut. Raiheinän lisääminen siemenseokseen on jonkinlainen riski mutta jatkossa on aikomus aina laittaa pieni määrä raiheinää, ainakin muutama kilo. Valkuaiskasvia kun on yli 50% siemenseoksesta niin saa korkeamman tuen (edellyttää korjuuta maitotuleentumisen jälkeen). Viljoista kannattaa ilman muuta kylvää vehnää joka vuosi ja jos monta viljaa on seoksessa niin silloin aina myös vehnää.
 Tärkein kasvi nurmessa on puna-apila, sitä ilman muuta pitää seoksessa olla. Muut apilat on hiukan kyseenalainen asia, jos niitä on niin missään heikommassa paikassa ei silloin kasva tuota satoisaa puna-apilaa vaan jotain muuta apilaa.
 Timotei ja nurminata kuuluvat myös seokseen. Jos saisin jostakin ruokonataa jossa ei olisi seassa ollenkaan timoteitä niin kokeilisin sitä kylvää puna-apilan kanssa seoksena.
 Oleellinen merkitys luomunurmessa on juolaheinällä, sitten kun sitä on enemmän kuin muita lajeja yhteensä niin kannattaa uudistaa nurmea ::)

Teroman

Vs: Luomu

Jaksaako Persian apila happamassa turvemaassa ?

ja mistä Riista Seos samaan maapohjaan ;

Rypsi/rapsi rehukaali ruis kaura auringonkukka virna maissi  yms myöhään kylvettynä ?
 ::)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Luomu

Jaksaako Persian apila happamassa turvemaassa ?

ja mistä Riista Seos samaan maapohjaan ;

Rypsi/rapsi rehukaali ruis kaura auringonkukka virna maissi  yms myöhään kylvettynä ?
 ::)

Persianapilasta pitää vain kokeilla, se on vähän oikukas omien kokemusteni mukaan. Happamassa pärjäävät listastasi nuo ristikukkaiset, viljat ja ruisvirna.
Petri

Teroman

Vs: Luomu

Maissia ajattelin kokeilla kun ei Peuran suussa haittaa vaikkei ihan valmistuisikaan ???????
 8)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Luomu

Maissia ajattelin kokeilla kun ei Peuran suussa haittaa vaikkei ihan valmistuisikaan ???????
 8)

Mullakin on yksi Peura niminen kaveri mut en mä sille maissia syötä,ihan itse ruokansa ostaa..
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Teroman

Vs: Luomu

Tunnen myös pari pikkupeuraa mutta nyt kyseessä LHP Riista

Kuten MMM  Tee Ely älynväläys nimitys menee,,,,,,,,
 :o

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: Luomu
Herneviljaan yleensä olen nurmen perustanut. Raiheinän lisääminen siemenseokseen on jonkinlainen riski mutta jatkossa on aikomus aina laittaa pieni määrä raiheinää, ainakin muutama kilo. Valkuaiskasvia kun on yli 50% siemenseoksesta niin saa korkeamman tuen (edellyttää korjuuta maitotuleentumisen jälkeen). Viljoista kannattaa ilman muuta kylvää vehnää joka vuosi ja jos monta viljaa on seoksessa niin silloin aina myös vehnää.
 Tärkein kasvi nurmessa on puna-apila, sitä ilman muuta pitää seoksessa olla. Muut apilat on hiukan kyseenalainen asia, jos niitä on niin missään heikommassa paikassa ei silloin kasva tuota satoisaa puna-apilaa vaan jotain muuta apilaa.
 Timotei ja nurminata kuuluvat myös seokseen. Jos saisin jostakin ruokonataa jossa ei olisi seassa ollenkaan timoteitä niin kokeilisin sitä kylvää puna-apilan kanssa seoksena.
 Oleellinen merkitys luomunurmessa on juolaheinällä, sitten kun sitä on enemmän kuin muita lajeja yhteensä niin kannattaa uudistaa nurmea ::)

Kyllä ne naturgomilta myy puhdasta ruokonataakin kun olet ajoissa liikkeellä ja ite haet.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Luomu
Noinkohan? Ainakin vielä hiljattain luin että myydään vain seoksena.

Teroman

Vs: Luomu

Kantsii kysyy tilasiemen , peltosiemen yms myös niillä luomuja vaikkei niin kovin mainostakaan niitä
,,,,,

Keskusliikkeillä tuskin mitään muuta kuin valmista sotkua ?
 ::)