Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kevennetty muokkaus  (Luettu 6788 kertaa)

Pode

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Kevennetty muokkaus

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Kevennetty muokkaus
ja ukko puhuu ihan asiaa.    itellä just tuo miniaura käytössä ja sen takia en "osaa" enää kyntää...   ainakaan nurmia.      ja kun jostain vielä sais kiekkokylvimen ni hyin pärjäis näillä mailla.        ( tuntuu että vain laahakoneita on kylillä myytävänä )

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
luin jostain että eipä enää hyväksytä miniauroilla muokattua kevytmuokatuksi.   perkule!!

psymbiote

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Harmillista, että kevennettyä muokkausta ei enää edes korvata rahallisesti.

pice

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Lehdessä oli juttua kevennetystä muokkauksesta, ja siinä Hankkijan edustaja kommentoi, että kultivaattorin siipiterä on huono valinta ja tuhoaa maaperän rakennetta. Ilman sen parempia perusteluja. Mihin tuo väite mahtaa perustua, ja mikä sitten olisi parempi vaihtoehto? Aloituksen linkissä siipiterää ei mitenkään moitittu tässä suhteessa.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Youtube-filmissä luomuviljelijä puhui, että maata pitää saada hapetetuksi. Niinpä niin. Hapetus on käytännössä sama kuin mullan orgaanisen materiaalin polttaminen käyttökelpoisiksi ravinteiksi...

Ja fosfaattien kertyminen pintaan...ei oikein voi olla kuin huwit-tunut, kun koettaa kuivana kesänä kaivaa orasmaata, 20 cm on niin kuivaa, ettei juurikarvat saa ainakaan siitä tiilestä mitään fosfaatteja irti. Sitten jos lajikkeella on kohtuullinen juuri, muutama menee sitten jo kyntösyvyyden alapuolelle.

Fosfaattien rikastuminen pintakasvustoon (nurmilla) on havaittu vesistöjen pilaajaksi, kun talvi kulottaa vihreät kasvibosat.

-SS-

Viimeksi muokattu: 15.10.24 - klo:15:08 kirjoittanut -SS-

eevertti

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Lehdessä oli juttua kevennetystä muokkauksesta, ja siinä Hankkijan edustaja kommentoi, että kultivaattorin siipiterä on huono valinta ja tuhoaa maaperän rakennetta. Ilman sen parempia perusteluja. Mihin tuo väite mahtaa perustua, ja mikä sitten olisi parempi vaihtoehto? Aloituksen linkissä siipiterää ei mitenkään moitittu tässä suhteessa.

Oliko Hankkijan konemyyjä joka niin sanoi? Kaikissa koneissahan on omat huonot puolensa, ainakin jos käyttää toisin kuin on tarkoitettu. Eli jos sillä siipiteräkultivaattorilla menee kuraan sotkemaan niin varmasti saa tuhoa aikaan. Samoin liian kuivassa savessa ei murua saa aikaiseksi, pelkkää kokkaretta vaan. Sopivan kosteassa maassa tulos on parempi kuin kynnetyssä. Silti suurimman osan alasta kynnän syksyisin. Suorakylvöön en rupea, jos muokkaaminen kielletään kokonaan, loppuu multa viljan viljely siihen paikkaan.

jariman

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Näkyy osa suorakylvetyistä / kevytmuokatuista siirtyneen
Takaisin kyntämiseen, varmaankin viljan don- arvojen takia,
Ylittää reilusti rehuviljan raja- arvot joillain ennakkonäytteet,
Kuivurissa kierrättämällä toivottavasti saavat kauppakelpoiseksi.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
tuota suorakylvön vähäisyyttä täälläpäin oon jo pitempään ihmetelly.    jotain kevennettyä muokkausta harrastavat mutta perinteistä kylvöä vaan jatkavat.     eiks tuolla sk menetelmällä just kustannuksia pienenis?

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
tuota suorakylvön vähäisyyttä täälläpäin oon jo pitempään ihmetelly.    jotain kevennettyä muokkausta harrastavat mutta perinteistä kylvöä vaan jatkavat.     eiks tuolla sk menetelmällä just kustannuksia pienenis?
Suorakylvö nopeuttaa töitä liikaa... Ei voi koko kevät ja syksyä viettää peltoja tonkien..  olisiko siinä syy?  ::)
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Filosofi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Siipiterä tekee maalle muutakin kuin piirtää vesisateessa kiiltävän viivan - ehkä se siksi on pahasta.

Suorakylvöbuumi meni savisilla mailla jo aikapäiviä sitten. Ainoastaan homman ensimmäiset uranuurtajat jatkavat vieläkin ja kyntävät vain kerran 10 tai 15 vuodessa, ja silloinkin äestävät vain kerran, ettei pelto tasottuisi silloinkaan.
Aina ei voi onnistua.

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Näkyy osa suorakylvetyistä / kevytmuokatuista siirtyneen
Takaisin kyntämiseen, varmaankin viljan don- arvojen takia,
Ylittää reilusti rehuviljan raja- arvot joillain ennakkonäytteet,
Kuivurissa kierrättämällä toivottavasti saavat kauppakelpoiseksi.
Suosittelen lajittelua, sillä lähtee pikkujyvät tehokkaasti ja samalla lajitteet paranevat.

Minulta mennyt pari rekallista kauroja ja donit on olleet siinä 250 vaikka laosta puituja jyviä oli näissäkin jo mukana.

Surullista jos kyntöä pidetään pääasiallisena ratkaisuna homeongelmiin. Suosittelisin ihan ensimmäiseksi vaihtamaan kauralajikkeen mahdollisimman paksukuoriseen. Sillä vähintää yhtä suuri merkitys kuin sillä kynnöllä.

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Doneja on viime aikoina ollut myös ohrassa ja vehnässä.  Tämä on ehkä itse valmistettu onglma, samoin kuin torajyväongelma, joka tuntuu leviävän myös ohriin ja muihin viljoihin.

Kun näkee maatalouskoulujen priimustenkin taasen kääntelevän maitansa, vaatii kovaa uskoa pahnavellin viljelyyn, jos meinaa itse jättää maat kauhtuneelle sängelle koko talveksi.

Säät ovat taas niin kuivat, että itse olen hakemassa vältit vajasta ja rauhoitan mieltäni ainakin lähimmillä pelloilla. Pääsee kylvämään huhtikuulla, että orailla on mahdollisuus peittää maanpinta ennen kirpeää kuivuutta kesäkuussa. Eikä toukokuun rankkasateinen räntäkeli tee vesijärviä ja kirkkaankeltaisia oraita.

-SS-

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Doneja on viime aikoina ollut myös ohrassa ja vehnässä.  Tämä on ehkä itse valmistettu onglma, samoin kuin torajyväongelma, joka tuntuu leviävän myös ohriin ja muihin viljoihin.

Kun näkee maatalouskoulujen priimustenkin taasen kääntelevän maitansa, vaatii kovaa uskoa pahnavellin viljelyyn, jos meinaa itse jättää maat kauhtuneelle sängelle koko talveksi.

Säät ovat taas niin kuivat, että itse olen hakemassa vältit vajasta ja rauhoitan mieltäni ainakin lähimmillä pelloilla. Pääsee kylvämään huhtikuulla, että orailla on mahdollisuus peittää maanpinta ennen kirpeää kuivuutta kesäkuussa. Eikä toukokuun rankkasateinen räntäkeli tee vesijärviä ja kirkkaankeltaisia oraita.

-SS-
Minkähän vuosikerran priimuksista on kysymys? ;D

Kynnössä on puolensa, mutta niin on siinäkin, että keväällä jaksetaan vartoilla maat toukokuntoon. Jostain ihmeellisestä syystä viime vuosina on yleistynyt sellainen trendi, että viimeiseksi kylvetyt ovat toukojen parhaimmistoa. Myöhäisillekkin kylvöille näyttää olevan perusteensa.

pice

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

-SS-
Tähän asti kaikki on aina kynnetty eikä doneista ole ollut huolta, viimeksikin don analyysit 0,1. Mutta nyt kun on se 33 % kasvipeitteisyysvaatimus niin osa piti kultivoida. Ajatuksena että rypsiä sille kultivoidulle alalle ensi vuonna kun tänä vuonna siinä oli vehnää. Sitten taas seuraavaksi rypsin jälkeen olisi muuten hyvä kultivoida, mutta jos keväällä laittaa maavaikutteista rikka-ainetta niin se pitää kyntää.