Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Iltalehti servaa Orpon hallituksen Tunnin juna -hankkeen täydellisesti  (Luettu 1606 kertaa)

Syyllinen

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10738
  • Never Trust a Hippy
Iltalehti servaa Orpon hallituksen kärkihankkeen totaalisesti. Tunnin junaa ei saada millään kannattavaksi. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlakin on vaatinut tunnin junaa pois investointikohteiden listalta.

"Ensin kävi ilmi, että koko tunnin juna jää haaveeksi, koska matka-aika lyhenisi kolmen miljardin euron investoinninkin jälkeen vain puoleentoista tuntiin.

Sitten kävi ilmi, että tämä puolentoista tunnin juna olisi paitsi järkyttävän kallis, myös tehtyjen arvioiden perusteella täysin kannattamaton investointi.

Tästä huolimatta Varsinais-Suomen vaalipiiristä ponnistavan Petteri Orpon (kok) porvarihallitus päätti hallitusohjelmassaan myydä valtion omaisuutta radan rakentamiseksi. Samantien hallitus kuitenkin veti maton hankkeen alta ja linjasi, että radan varren kuntien pitäisi itse maksaa puolet hankkeen kustannuksista.

Niin paljon Turku, Salo, Lohja, Vihti, Kirkkonummi, Espoo ja Helsinki eivät rataa halua, että olisivat valmiita investoimaan siihen satoja miljoonia euroja.

Viimeisenä oljenkortena kuntien hankeyhtiö teettikin konsulteilla uuden kannattavuusarvion, jonka mukaan niin sanotut ”sosioekonomiset” hyödyt tekisivät puolentoista tunnin junasta hyvin kannattavan.

HS:n mukaan uudessa selvityksessä matka-aikojen lyhenemisen arvo olisi 30 vuodessa peräti 7 miljardia euroa, kun virallisissa laskelmissa päädyttiin vain miljardiin. Konsultit olivat arvioineet, että uuden yhteyden iloista nautittaisiin Uudessakaupungissa asti eli liki 80 kilometrin päässä Turusta.


Kun arvioijana on hanketta lobbaava taho, kuten tunnin junaa puuhaava hankeyhtiö, tuloksiin on hyvä suhtautua niin kuin ne olisi tuotettu amerikkalaisella Stetson&Harrison -menetelmällä.

Tässä menetelmässä luvut vedetään stetsonista ja Harrison on mukana vain tuomassa uskottavuutta.
"

https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/e61be0bb-d238-4d9a-8c2e-1ea1d4be6fdc
Villi länsi,
Ronald ja Nancy,
Jippi-ai-jippi-oi

Apilas Jr.

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3153
"How dare you godless bastards step on my land?
How dare you touch my daughters and sons?
This will be your last steps, unless you turn
Put your two-headed eagle in your arse and run!"

                                          -Ignea-

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3292
  • Moon oikees, soot vääräs.
Täällä on foorumilaiset näköjään oppineet uuden sanan, "servaaminen" ja sitä nyt innokaasti käytetään.

https://urbaanisanakirja.com/word/servaus/

Viimeksi muokattu: 13.04.24 - klo:11:59 kirjoittanut Rakkine

Syyllinen

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10738
  • Never Trust a Hippy
Täällä on foorumilaiset näköjään oppineet uuden sanan, "servaaminen" ja sitä nyt innokaasti käytetään.
Rakkine servasi foorumilaiset. ;D
Villi länsi,
Ronald ja Nancy,
Jippi-ai-jippi-oi

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3292
  • Moon oikees, soot vääräs.
Outo päivä foorumilla, kukaan ei oo vielä servannut ketään tai mitään.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4494
no voehan tesantti senthään persporvarin kuva :-X :'( :o :o :o :o

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10423
Vs: servaa... 🎅
Outo päivä foorumilla, kukaan ei oo vielä servannut ketään tai mitään.

No seppputeus & veeteemeli servaa ite ittensä usiamman kerran päiväsä...     ;)  :D  ;D  ::) 🎅

Romukauppias servasi oikeassa elämässä Dr.Whon
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/73297c3b-7ab6-497a-b9c0-022a01f06ec9

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4494
vae tesantti alkanna tervaan

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Outo päivä foorumilla, kukaan ei oo vielä servannut ketään tai mitään.

No seppputeus & veeteemeli & jougahainen & ddr huuhaa ainaki servaa ite ittensä usiamman kerran päiväsä...     ;)  :D  ;D  ::) 🎅
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9325
  • Don't dream your life, live your dreams.
https://www.youtube.com/watch?v=l_X9DDM6MhM

Voisihan sen yksiraiteisen radan kiskot asentaa hieman suuremmalla raideleveydellä, niin sopisi menemään junat yhdellä kiskolla molempiin suuntiin.

Eivät he tuollakaan ole olleet tyytyväisiä, mutta olemmehan mekin tottuneet pettymyksiin.   ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24271
Tuskimpa samanlaisella huolella laskettu tundran taakse tehtyjä moottoriteitä tai siltoja joita hajotetaan ennen käyttöönottoa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28624
  • vastustan
Tuskimpa samanlaisella huolella laskettu tundran taakse tehtyjä moottoriteitä tai siltoja joita hajotetaan ennen käyttöönottoa.
eemeli vallan raivostuu jos kokoomus peruu puheensa ja rakentaakin tampereen kautta kulkevan suomi-radan josta hyötyy koko suomi tampereen ohella. aloituksen konsultithan laskisi  vesilahdellekkin muutaman sadan miljoonan hyödyt ;D ;D ;D ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Eläkelläisviljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10320
Iltalehti servaa Orpon hallituksen kärkihankkeen totaalisesti. Tunnin junaa ei saada millään kannattavaksi. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlakin on vaatinut tunnin junaa pois investointikohteiden listalta.

"Ensin kävi ilmi, että koko tunnin juna jää haaveeksi, koska matka-aika lyhenisi kolmen miljardin euron investoinninkin jälkeen vain puoleentoista tuntiin.

Sitten kävi ilmi, että tämä puolentoista tunnin juna olisi paitsi järkyttävän kallis, myös tehtyjen arvioiden perusteella täysin kannattamaton investointi.

Tästä huolimatta Varsinais-Suomen vaalipiiristä ponnistavan Petteri Orpon (kok) porvarihallitus päätti hallitusohjelmassaan myydä valtion omaisuutta radan rakentamiseksi. Samantien hallitus kuitenkin veti maton hankkeen alta ja linjasi, että radan varren kuntien pitäisi itse maksaa puolet hankkeen kustannuksista.

Niin paljon Turku, Salo, Lohja, Vihti, Kirkkonummi, Espoo ja Helsinki eivät rataa halua, että olisivat valmiita investoimaan siihen satoja miljoonia euroja.

Viimeisenä oljenkortena kuntien hankeyhtiö teettikin konsulteilla uuden kannattavuusarvion, jonka mukaan niin sanotut ”sosioekonomiset” hyödyt tekisivät puolentoista tunnin junasta hyvin kannattavan.

HS:n mukaan uudessa selvityksessä matka-aikojen lyhenemisen arvo olisi 30 vuodessa peräti 7 miljardia euroa, kun virallisissa laskelmissa päädyttiin vain miljardiin. Konsultit olivat arvioineet, että uuden yhteyden iloista nautittaisiin Uudessakaupungissa asti eli liki 80 kilometrin päässä Turusta.


Kun arvioijana on hanketta lobbaava taho, kuten tunnin junaa puuhaava hankeyhtiö, tuloksiin on hyvä suhtautua niin kuin ne olisi tuotettu amerikkalaisella Stetson&Harrison -menetelmällä.

Tässä menetelmässä luvut vedetään stetsonista ja Harrison on mukana vain tuomassa uskottavuutta.
"

https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/e61be0bb-d238-4d9a-8c2e-1ea1d4be6fdc

Tää nyt on lähtenyt täysin lapasesta.
Suunnitellaan tunnin junaa, tallinna, tukholma tunnelia ja uumaja siltaa.

Kannattaisi tehdä ensin uusi Saimaa-Päijänne kanava Suomenlahteen.

Viimeksi muokattu: 12.12.25 - klo:20:21 kirjoittanut Eläkelläisviljelijä

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24271
Katsotaan nyt ensin kuka raivostuu.
Ainakin ikijääpäällä ottaa nyt koville kun kepusta ei tullutkaan mitään.
Ei osaa edes sanoa miksi on kepuloinen.
Ei osaa kertoa kepun edellisen hallituskauden saavutuksia maaseudulle.
Mutta länkyttää länkyttää länkyttää lapsellista jorinaansa.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12898
Matka-ajat pysyvät hanskassa, kun tehdään rata vain Lohjalle asti. Lisäksi Vihdin ja Lohjan kannattaisi tehdä yhteinen asema, koska nyt ehdotetut asemanpaikat ovat ahterista, katsoi asiaa kummasta kunnasta tahansa. Yhteinen asema sopisi heti Myllylammen takaisella harjulle, junan tultua harjun läpäisevän ja 1125-tien alittavan tunnelin jälkeen.