Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?  (Luettu 7228 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
sen aikaa kun mulla on kulkine ollut, niin muuta ihmeempää kehitystä ei ole tullut kuin se että yhä enempi on sitä tekoälyä. Niistä sitten tulee mittariin tai siis siihen helvetin isoon ruutuun  erilaisia ilmoituksia toimintojen häiriöistä ja kehotus viedä huoltoon,missä ei välttämättä ongelma poistu. Ja osakomponentteja sitte vaihdellaan. Yksi esimerkki on kaasupolin ei mitään vaijereita enää.
Sähköinen poljin tainnut pian 30v olla dieseleissä ainakin, tuskin mikään erityisen vika herkkä kohta?
Mitä enemmän ominaisuuksia ja tekniikkaa sen enemmän mahdollisia vika paikkoja.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
tuli hommattua Nesteen yrityskortti josta näki kuukauden polttoaineostot samalla paperilla. Oli se järjetön määrä rahaa, mikä tuli huoltiksille tuhlattua. Paikalliselta sai kyllä kanta-asiakas aina tankatessa ilmaisen kahvikupin, sitä on joskus ikävä kun huoltiksen ohi ajaa.

Se on vähän valintakysymys, maksaako mielummin (sähkö)autoa kuin polttoainetta ja huoltoja. Saa ainakin ajaa vähän uudemmalla autolla, vaikka se Japanin kinneri onkin. Eikä se autojen rassaaminen enää oikein mukavaakaan ole.

Ihan samat polut on kuljettu. Nesteen kuukausilasku oli suurempi kuin mitä sähköauton kk-lyhennys jos otti rahoituksella. Eipä kauhean kauaa tarvinnut miettiä.
Ja saa ajaa uudella, monta vuotta  takuun alaisella pelillä.  Silloisella bensan hinnalla 400 e/kk bensaan tekee 10 vuodessa 48 000 e pelkkään bensaan. Pysäytti ihan oikeasti miettimään. Nythän bensalasku olisi vielä kalliimpi :-/

Mä en kaipaa pätkääkään enää auton rassuuta, muut romut tyydyttävät rassausvietin 150-prosenttisesti.

Tietenkään sähkistä (eikä muutakaan uutta) kannata ostaa jos ajaa vuodessa sen 5000 - 10 000 km. Meillä tuo näkyy liikkuvan siellä 30 - 40 000 km vuodessa. Toisaalta tulee herkemin varmaan reissattua 'turhaankin' kun ajaminen on nyt paljon halvempaa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
On näis laskelmis havaittavissa sitä samaa mitä on ilmaisella puulla lämmittäessä. En kiellä että eikö sähkö olisi halpaa, mutta ilmaista sekään ei ole. Tuolla 400 euron bensan hinnalla meikeläisten kinnereillä n. 7l/100 km ajellaan 2 euron litrahinnalla 2850 km/kk eli vuodessa 34200 km , joka todellisuudessa on ihan sama määrä , joka mulla tulee 4 autoon yhteensä vuodessa. kaksi autoa seisoo samassa pihassa , kaksi ei. Ja tuo 2850km sillä 20KWh/100 km sähköllä (mulla nykyään 18cent /kWh) sen108 euroa /kk. Eli sitä eroa on enää 300 euroa ja mulla se yksi ei jakautuisi kuitenkaan neljäksi. Toki mun autojen iät on 9-18v haitarissa , ja  uuttuutta en ole ikinä saanut kokea. Mutta jos Leafin koeajo kokemukset joita kirjoitettu on yhtään pitää paikkansa, niin omalla kokemuksellani sanoisin että Accordien ajokokemus on ihan ok ja samoin tuon farkku civikin. Samaa ikää oleva porrasperä Civikki on kyllä selvästi eri auto ja itte pidän sitä vähän "lieruna" ajettavana , mutta siinäkin ehkä kokemus auttaisi. Ja kuulemma siellä takapenkillä 3:lla aikuisella 150km matkalla on vähän heikko matkustusmukavuus  ;D

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Juu ei totuus ole näin mustavalkoinen tietenkään.
Lisää omia ajatuksiani:

- vakuutushinnoissa on eroa uudemman auton tappioksi, samoin takuun jälkeiset mahdolliset korjaukset lienevät kalliimpia.
- huolto- ja ylläpitokuluissa taas juurikin toisinpäin, vanhempiin tulee aina jotain pientä, joskus isompaakin. Nyt mennään merkkihuollon sopparilla 3 vuotta 150 e/vuosi.
- kiinteä sähkösopimukseni onnistui kohtuullisesti, bensasoppareita eivät taida tehdä. Mulla 35000 km 17 kWh/100 km keskikulutuksella maksaa noin 890 e. Vanhalla bensalenkkarillani nykyhinnoilla sama noin 4500 e. En muista bensan hintaa silloin kun laskelmaa tein, toisalta silloin sähkökin oli halvempaa.

- joku uusi bensapihi menee varmasti vähemmällä, toisaalta mulla on jonkinlainen vierastus jotain Fordin 1.0 Ecoboost-konetta kohtaan. Hajoaa kalliisti pahimmillaan alle 100 000 km . Leafiin ei 100 000 km taipaleella vaihdettu kuin renkaita, jarruihin jotain peruspalikkaa ja pyyhkimen sulkia. Akun SOH taisi lähtiessä olla 93% ja Hx:ää en muista.
- luotettavuudelle ja ajomukavuudelle voi laskea mitä haluaa, suntaan tai toiseen. Mulle edulliset kilometrit ovat tärkeämpiä kuin AMG-mesen ajettavuus.
- tänä päivänä lienee tarjolla jo monia fiksumpiakin vaihtoehtoja kuin Leaf, 5-6 vuotta sitten ei montaa järkihintaista ollut.

Mutta jokainen laskekoon omista lähtökohdistaan ja omilla painotuksillaan. Ei ole yhtä totuutta eikä yhtä onnea :-)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19963
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Varsinkin kun kysymys oli 15-20 k€ bensaliikuttimesta.

Tuo ajonaikainen säästö on merkittävä, mutta suurelta osalta kyse on verotuesta, joka saa sähköautoilun näyttämään määräänsäkin edullisemmalta, vaikka sama tiestö, tarvittava bitumi ja valtion rahantarve ei muutu miksikään.

Eli tuon 35000 km:n aikana sähköautoilija maksaa energiaveroja (en tässä ota huomioon ALV, vaikka sekin kuormittaisi eniten bensaliikkujaa)  207 €, bensiiniautoilija 2415 €

-SS-

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 378
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
V70 Volvo voi olla voisi olla paras saa osia helposti pitkä akseliväli vakaa ajettava ainakin täällä heikosti hoidetusta teillä lumiurissa ja vastaavassa suosittu malli, takavetosilla on heikompi pito talvella muuten ok neliveto olisi paras talvella, kesällä pärjää pienemmällä, tojossa corolla on kevyempi avensis olisi vakaampi ajaa, vaihteisto oli parempi olla manuaali koska opettelee ajamaan oppisi käyttämään manuaali vaihteita kun on ajanut +100tkm  on oppinut sen nuorena sen jälkeen voi vaihtaa automaattiin, jos ei ole ajanut sillä ennen voi myöhemmin olla vaikea ajaa keppivaihteilla, paras tietysti oli pikkupaku kankoo tai vastaava saisi kuskattua muuttokuormat ja vastaavat kun opiskelee tai harrastaa, itse katson varaosin hintoja ja saatavuutta kun valitsen autoja

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?

Tuohon akun hintaan kaipaisin kyllä perusteluja. Ensinnäkin mistä löytyy sähköautoon vähän käytetty akku ? Miten se on mahdollista ja tuo hinta ... Uutena , kun 62KWh akkuinen versio on tullut , hinnan ero 40KWh on ollut lehtijutun mukaan 5500 euroa. Siinä ei nähty oikein järjellisiä perusteluja tuolle hinnan erolle. Mutta pikaisen tarkastelun jälkeen vaihdokkien hinta ero on säilynyt lähes tuossa samassa. Joten jos hinnan ero on tuo .5K , niin mistä löytyy 4K:n akku. Ja jos tuo kaava pitää paikkansa, niin onko autoilla muuta eroa ja mahtuuko 40KWh kulkineeseen 62Kwh:n akku. Siis karrikoiden ostan 16K pikkuakku auton josta myyn akun pilkkahintaan 2K ja ostan siihen tilalle 4K akun. Siis maksan 18K vrt 21K alkuperäis verrokki. Tuo kaikki ajatuksen tasolla, en tuota silti tee, mutta leikittelen ajatuksella  ;D

Hyvän käytetyn akun löytäminen on toki vähän tuurinkauppaa.

Juuri tänään juttelin kaverin kanssa, joka oli ostanut halvalla -12 mallisen pikkuakkuisen Leafin (24kWh). Hän oli löytänyt Norjasta kolariautosta 40kWh akun, jolla ajettu vain 8000km. Akku maksoi vaihtoineen 6500€, ja vanhan akun sai myytyä 2500€ :lla jollekin kodin aurinkosähkövarastoksi. Näin akun hinnaksi jäi 4000€. Toki auto on ruma sammakon näköinen vanha Leaf, mutta palvelee vielä pitkään kun oli vielä täysin ruosteeton yksilö.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Varsinkin kun kysymys oli 15-20 k€ bensaliikuttimesta.

Tuo ajonaikainen säästö on merkittävä, mutta suurelta osalta kyse on verotuesta, joka saa sähköautoilun näyttämään määräänsäkin edullisemmalta, vaikka sama tiestö, tarvittava bitumi ja valtion rahantarve ei muutu miksikään.

Eli tuon 35000 km:n aikana sähköautoilija maksaa energiaveroja (en tässä ota huomioon ALV, vaikka sekin kuormittaisi eniten bensaliikkujaa)  207 €, bensiiniautoilija 2415 €

-SS-
Kyllä tähän tulee jollain aikavälillä muutos, tai onhan siitä jo puhuttukin.

Viimeksi muokattu: 30.03.24 - klo:08:08 kirjoittanut bouli

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
ja minkälainen mahtaa ollakaan sähkykulkimen raippa kuhan hallitus pääsee jossain vaiheessa vauhtiin,   onkin se suuri kysymys,   jota moni miettii..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
ja minkälainen mahtaa ollakaan sähkykulkimen raippa kuhan hallitus pääsee jossain vaiheessa vauhtiin,   onkin se suuri kysymys,   jota moni miettii..

Nyky hallitus tuota tuskin tekee, kun tuskin tuosta on aikoinaan hallitusneuvotteluissa ollut puhetta. Ja seuraava hallitus on taas vihiriämpi kuin nykyinen, sillä persut ei ole seuraavassa hallituksessa  ::) Hallitus voi olla kokoomusvetoinen mutta kerää silloin pienet vihertävät ystävänsä hallitukseen. raippa alkaa viuhumaan bensa ja nafta autojen tankilla.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Saattaa vielä viuhua ihan kaikkien tankilla :-/

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?

Tuohon akun hintaan kaipaisin kyllä perusteluja. Ensinnäkin mistä löytyy sähköautoon vähän käytetty akku ? Miten se on mahdollista ja tuo hinta ... Uutena , kun 62KWh akkuinen versio on tullut , hinnan ero 40KWh on ollut lehtijutun mukaan 5500 euroa. Siinä ei nähty oikein järjellisiä perusteluja tuolle hinnan erolle. Mutta pikaisen tarkastelun jälkeen vaihdokkien hinta ero on säilynyt lähes tuossa samassa. Joten jos hinnan ero on tuo .5K , niin mistä löytyy 4K:n akku. Ja jos tuo kaava pitää paikkansa, niin onko autoilla muuta eroa ja mahtuuko 40KWh kulkineeseen 62Kwh:n akku. Siis karrikoiden ostan 16K pikkuakku auton josta myyn akun pilkkahintaan 2K ja ostan siihen tilalle 4K akun. Siis maksan 18K vrt 21K alkuperäis verrokki. Tuo kaikki ajatuksen tasolla, en tuota silti tee, mutta leikittelen ajatuksella  ;D

Hyvän käytetyn akun löytäminen on toki vähän tuurinkauppaa.

Juuri tänään juttelin kaverin kanssa, joka oli ostanut halvalla -12 mallisen pikkuakkuisen Leafin (24kWh). Hän oli löytänyt Norjasta kolariautosta 40kWh akun, jolla ajettu vain 8000km. Akku maksoi vaihtoineen 6500€, ja vanhan akun sai myytyä 2500€ :lla jollekin kodin aurinkosähkövarastoksi. Näin akun hinnaksi jäi 4000€. Toki auto on ruma sammakon näköinen vanha Leaf, mutta palvelee vielä pitkään kun oli vielä täysin ruosteeton yksilö.

Kiitos selventävästä vastauksesta.

Ketjussa mielestäni tullut muitakin hyviä näkökantoja. Tämä asiaa jää varmuudella roikkumaan ainakin kesäkuuhun. Tuo pikku paku mahdolliin muutoihin oli näppärä ajatus tuolla aiemmin. Mä olen yrittänyt hillitä vanhempien tyttärien himoa hankkia kämppänsä täyteen huonekaluja, koska ne pitää joskus muuttaa opiskelujen tai töiden takia muualle. Mutta mulle on silloin vakuuteltu , että tuntevat monia poikia joilla on mahdollisesti paku käytössä ja tulevat muuttamaan , joten iskä voi tämän ajatuksen unohtaa :)

Autokoululainen on korttinsa saanut tai ainakin väliaikaisen paperin taskuunsa. Taitaa vaan se nuorimman sisaruksen kohtalo tulla tässäkin pelastuksesksi. Kuten jo kerroin keskimmäinen aikoo vakaasti päästä opiskelemaan. Turun ja Helsingin olen tähän asti tajunnut olevan vaikeita omaa autoa säilyttävälle, mutta kuulemma Tre on myös samaa luokkaa. Toki toteamus tuli sellaiselta jolla ei ole autoa, Vaasa ja Oulu varmaan tässä asiassa  jo helpompia ja voihan se olla niinkin että opiskelupaikka ei irtoa ja siinä tapauksessa tuskin enää kotiin takaisin muuttaa. Vaikka näkökantoja oli monia, niin ei mun mahdollinen päätös silti yhtään ole näiden takia vahvistunut. Tai ainut tietysti se, että nyt kannattaa kuluttaa aikaa ja pärjätään nykyisillä tämä kevät. Mihin mää autoa edes tarvitten.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Saattaa vielä viuhua ihan kaikkien tankilla :-/

Toki voi olla noinkin. Mutta sähkön hinnan huippu luultavasti on jo nähty ja eikös nyt ole puhuttu jopa siirtohintojen laskusta ? Ja sähköautojen verotuksen nosto luulisi olevan täysin mahdotonta. Sillä onhan niiden hinnat pääsääntöisesti täysin normi ihmisten ulottumattomissa. No kaikki mahdollista. Paikallisen sotekeskuksen suunnittelussakin jätettiin parkkipaikat ihan minimiin, kun asiakkaat tulee kuulemma julkisilla. Niin linja-autot kulkee kouluvuoden aikana kahdeksaksi kylälle ja kahden jälkeen pois. Muuna aikana sitten vähän hiljaisempaa. Hyvä sitä on julkisia käyttää  8)

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3397
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
sen aikaa kun mulla on kulkine ollut, niin muuta ihmeempää kehitystä ei ole tullut kuin se että yhä enempi on sitä tekoälyä. Niistä sitten tulee mittariin tai siis siihen helvetin isoon ruutuun  erilaisia ilmoituksia toimintojen häiriöistä ja kehotus viedä huoltoon,missä ei välttämättä ongelma poistu. Ja osakomponentteja sitte vaihdellaan. Yksi esimerkki on kaasupolin ei mitään vaijereita enää.
Sähköinen poljin tainnut pian 30v olla dieseleissä ainakin, tuskin mikään erityisen vika herkkä kohta?
Mitä enemmän ominaisuuksia ja tekniikkaa sen enemmän mahdollisia vika paikkoja.
tojolla ainakin oli joku ongelma kaasupolkimen kanssa. ei kovin pitkä aika.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3397
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
täss nyt ilmeni että opiskelijalle tulee. Kannattaa hyvinkin harkita onko tarvetta, nimittäin autosta kun on muitakin kustannuksia kuin polttoainekulut. Liikennevakuutus ja jos rahoituksella se pitää olla kasko, ilman bonuksia tuntuva kuluerä. ja sitte tää käyttövoimavero muutaman satasen. renkaitakin pitää laittaa ja auto huoltaakin välillä. Opiskelijabudjettiin tekee loven. Tuos oli yhden aikusen opiskelijan kanssa asiasta puhetta ja kertoi että luopui autosta, vaikka on perheellinenkin. Sanoi ettei ole vara pitää, vaikka onkin toissä kaikki vapaat aikansa.