Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?  (Luettu 15739 kertaa)

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 474
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Kun näistä ei mitään ymmärrä. Mutta akku 40KWh, kulutus yhdistetty 20,6KWh /100km ja sitten siihen joka ei voi pitää paikkaansa kantama 285Km. Toki tuollainen täs kotona menis, mutta jos oletus arvona käyttää, että tytär lähtis opiskelemaan esim 300km päähän, niin puoles välis tämä pitää ladata. Kauanko se yleensä kestää ? Veljen akan sisaruksilla on sähköautoja , toisella leaf ja toisella muistaakseni ID5 . Toinen ajelee espoosta mökilleen kerralla vajaa 5oo km ja toinen ei ihan. Pahimmillaan kuulemma matka kestää 9h. Eli äkkiä ajatellen 3h lataukset ja laturin etsinnät.

Ei siinä ihan fiksun näköinen tuollainen -20 leaf ja joitain tosiaan sopii tuohon hinta haarukkaankin näin äkkiä katsellen.

Akkukoko pitää olla se isoin eli 62 (myöhemmät mallit nimeltään 59 vaikka on sama akku). Meidän vanha Leaf on 30:sellä akulla, mikä on aivan liian pieni muuhun käyttöön kuin kakkosautoksi. Leaf on yksinkertaista luotettavaa tekniikkaa, mutta sen arvoa laskee kivasti se että sitä hyljeksitään ”vanhanmallisen” Chademo- pikalataustöpselin takia. Nyt kun on mahdottomana pidetty CCS -latausadapteri keksitty, tämäkään ei ole ongelma. Tosiaan kolmenkympin hirmupakkasetkaan eivät Leafeja hyydyttäneet. Ei edes käynyt mielessä yrittää dieselvolkkaria tulille.

Leafin akun pikalataus, vanhanaikainen kun on, kestää noin 45 minuuttia, kun yleensä kannattaa ladata 20-80% (tällä välillä lataus nopeinta). Harvoin käytännössä tarttee matkan päällä ladata puolta tuntia pidempään. Pitkän matkan auto Leaf ei siis ole. Kotilatauksessa pidän yön yli. 62 Leafin todellinen toimintasäde on kesällä 350km ja talvella noin 200.

Viimeksi muokattu: 26.03.24 - klo:21:00 kirjoittanut mikasep

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10367
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
No nyt ymmärrän miksi ei osunut heti silmiin tuollainen akku vaihtoehto 34kpl nettiautossa. Näistä 2 nippa nappa alta tuon 20K. No hintakaan ei kiveen hakattu, jos olisi kuume, mutta ei sellaista oikein tällä hetkellä edes ole. Ei bensaan ei sähköön. Aika moni muuten käytettynä maahan tuotu, joten luultavasti noilla on menekkiäkin. Ja tuo isompi akkkuinen jo ihan sellainen että olis mukava edes käydä kokeilemassa. Mutta eihän noita ihan näillä nurkilla ole myynnissä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4672
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Ikävä pilata tunnelmaa, mutta otsikko suorastaan huutaa kysymään, miksi? Nyt kun on itsellä yli sata tuhatta kilometriä takana täyssähköllä, niin en kuuna päivänä enää tuommoista rahaa laittaisi mihinkään litkulla kulkevaan henkilökuljettimeen. Traktorit ja vetoautot erikseen, niissä meilläkin joutuu vielä löpöä käyttämään. Meillä toimi porttihuumeena vuoden 2016 Nissan Leaf, joka ostettiin taloon neljä vuotta sitten. Sen verran huoleton ja edullinen käyttää, että seuraavaksi ostettiin ykkösautoksi isompiakkuinen vm. 2020 Leaf. Huoltoa vaatii ainoastaan raitisilmasuodatin ja jarrut parin vuoden välein. Ensimmäistäkään vikaa ei ole kummassakaan ollut koko aikana. Vanhan Leafin akun kapasiteetti on hiipunut 85 prosenttiin, mutta ajossa sitäkään ei juuri huomaa ja se toimii nuorison kouluautona vielä mainiosti. Keskustelu koneen litroista, nokka-akseleista, vaihteistoista ja turboista tuntuu tyhjänpäiväiseltä. Moottorissa riittää kolme käämiä ja yksi pyörivä akseli. Ja aloittajan hintaluokkaan saa jo isompiakkuisenkin mallin.

Nyt sä varastit mun tarinani :-)
Mulla oli kanssa ensin 40 kWh Leaf ja nyt on se mitä 60 kWh nimitetään. About 160-170 tkm takana yhteensä noilla.
On ollut niin harmitonta ajelua että oikein hermo lepää kun on sentään yksi värkki talossa joka toimii...
Eihän tuommoisella ole sellaista Audimiehen statusta mutta normaalina käyttöautona soiva peli.
Just eilen toin kattotelineellä Turengista 4-metrisiä kylvinkoneen osia - oikeastaan ainoa mua haittaava puute on se että tuohon malliin ei saa vetokoukkua. Tai saa mutta sillä ei saa laillisesti vetää mitään, fillarin kuljetukseen lähinnä.
Ei nuo kaikille sovi mutta aika monelle kuitenkin.

Pihalla on 2 vanhaa bensalenkkariakin mutta kumpikaan ei ole yli vuoteen ollut liikennekäytössä. Pitää varmaan kesäksi toinen ottaa käyttöön kun voi tarvita kahta kinneriä.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3827
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Miten on kun noita leafeja on vallan turkasesti käytettynä ja ajamattomana myynnissä, katoin nettiautosta. 350 kpl.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10367
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Miten on kun noita leafeja on vallan turkasesti käytettynä ja ajamattomana myynnissä, katoin nettiautosta. 350 kpl.
eniten ajettu 200 000 ja toinen 197 000km. Toisaalta jos bensa-autossa olis 10 litran tankki olisko silläkään paljon ajettu. Vastineeksi eniten ajettu tesla 466 000 km ja hinta vieläkin 35K. Tosin ei mikään köyhän miehen tesla ole muutenkaan.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4672
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Miten on kun noita leafeja on vallan turkasesti käytettynä ja ajamattomana myynnissä, katoin nettiautosta. 350 kpl.

No ensinnäkin se oli eräänlainen tiennäyttäjä sähköautoissa, ensimmäinen malli jota myytiin suuria määriä ennen kuin Teslat ja muut alkoivat rynnäköidä.
Monelle Leaf oli sellainen 'entry level' valinta,  ensimmäinen sähköpirssi, sittemmin vaihdettu johonkin parempaan. Alkupään mallit olivat kovin rajoittuneita akkukapasiteetin suhteen, 24 ja 30 kWh malleja ei kannata harkita ellei ole oikeasti varma että ne tosiaan riittävät omiin tarpeisiin.

Nykyään Leafit ovat jo vähän vanhahtavia, pieniakkuisia, CCS puuttuu (tosiaan nyt kiinalaiset ovat keksineet CSS / ChaDeMo-adapterin ), akuston lämmönhallinta puuttuu (ns rapidgate), penkeistä monet eivät pidä, vetokoukkua ei saa, tavaratila ei ole käytännöllisin, suoriytuskyky riittävä muttei ole pitkän matkan moottoritieohjus...

Luotettavuus on kyllä ollut 101% omalla kohdalla, ensimmäiset autot joita ei näiden noin 5 vuoden aikana ole vähintään kerran vuoteen tarvinnut viedä korjattavaksi. Talvellakin toiminut lähes ongelmitta jos rangen lyhenemistä ei lasketa. Kovimmilla pakkasilla lämmityslaite tykkäsi joskus mennä johonkin safe-modeen mutta senkin saa nappuloilla 'resetoitua' kun konstin tietää.

Suhteellisen vähän kuluttavia, Tesla kyllä on tässä suhteessä olennaisesti parempi mutta siinä on taas omat juttunsa....
Moni hienompi ja isommalla akulla oleva s-auto kuluttaa vastaavasti niin paljon enemmän että akun isompi koko ei paljon toimintasädettä paranna.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10367
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Niin kuhan vaihtaa sen sähkövatkaimen ennen kun joutuu vaihtaan sen 7000e akun niin kun on Kiaan vaihdettu. Eli halpaa huvia.

On se halpaa silti. Meillä Leafin käyttökulut verrattuna edelliseen nelivetovolvoon ovat noin 5000€ vuodessa pienemmät. Vaikka sen akun vaihtaisi joka toinen vuosi, niin jäisi plussalle. Ja kokemus on näyttänyt että 10 vuotta lienee ihan realistinen käyttöikä. leafin akut lienee markkinoiden halvimpia, neljällä tonnilla saa vähän käytetyn akun.

Akkutakuu on yleensä pitkä, esim. Nissanilla 8 vuotta tai 160 tuhatta kilometriä.

Tuohon akun hintaan kaipaisin kyllä perusteluja. Ensinnäkin mistä löytyy sähköautoon vähän käytetty akku ? Miten se on mahdollista ja tuo hinta ... Uutena , kun 62KWh akkuinen versio on tullut , hinnan ero 40KWh on ollut lehtijutun mukaan 5500 euroa. Siinä ei nähty oikein järjellisiä perusteluja tuolle hinnan erolle. Mutta pikaisen tarkastelun jälkeen vaihdokkien hinta ero on säilynyt lähes tuossa samassa. Joten jos hinnan ero on tuo .5K , niin mistä löytyy 4K:n akku. Ja jos tuo kaava pitää paikkansa, niin onko autoilla muuta eroa ja mahtuuko 40KWh kulkineeseen 62Kwh:n akku. Siis karrikoiden ostan 16K pikkuakku auton josta myyn akun pilkkahintaan 2K ja ostan siihen tilalle 4K akun. Siis maksan 18K vrt 21K alkuperäis verrokki. Tuo kaikki ajatuksen tasolla, en tuota silti tee, mutta leikittelen ajatuksella  ;D 

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3827
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
on se hurjaa jos alta 10000 ajoneuvoon laittaa 5000 euron akuston tai enempi. arvo ei siinä kuitenkan yhtään nouse ja myös muutkin kulut. Kyllä tuota akkuteknologiaa pitäs kehittää vielä huimasti.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12563
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Autojen laittaminen rankingjärjestykseen. Katsastusten vikatilasto on yksi helposti saatava tiedosto, jolla on oma arvonsa. Sitten korjaamoilla on tiedosto 'parhaiten tuottavat automerkit' . Monimerkkikorjaamoa pitänyt tuttu mainitsi kerran volkkarin olevan 'hyvä' mainitussa mielessä. Liekö kovin julkista tietoa ? Mitä jos seuraa, millaisen koslan se monimerkkiyrittäjä itselleen hommaa ? Nuohan käyvät autokauppaa ostamalla hirmukalliin remonttiuhan alla olevia koslia liikkeelle ja myymällä tälle hädässä olevalle asiakkaalle toisen, jo korjatun kiesin. Mutta että minkä auton nää ostavat rahalla itselleen.

Viimeksi muokattu: 27.03.24 - klo:09:48 kirjoittanut pig24

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10367
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
on se hurjaa jos alta 10000 ajoneuvoon laittaa 5000 euron akuston tai enempi. arvo ei siinä kuitenkan yhtään nouse ja myös muutkin kulut. Kyllä tuota akkuteknologiaa pitäs kehittää vielä huimasti.

Taitaa vielä lisäksi olla niin, että uusien sähköautojen hinnoissa pitkässä juoksussa on laskupainetta. Kait se on pakko tai jää autokannan päästöttömyys haaveiden tasolle. 20 vuonna tehdyn Leafin koeajo kirjoituksen mukaan (IS) Leafin uusien perusmallien hinta oli laskenut historian aikana 20% ja akusto parantunut kolmanneksen (170km ->270km)

Muokkaan ja väääntelen puukkoa. Jos Leaf on maksanut -10 vuonna 40K uutena. Noin vanhoja ei ole käytettyinä, mutta -12 6kpl. Ja karkeasti karrikoiden 7K /kpl ja ajettu samoin karkeasti 120 000km. No vaikka niiden hinta ei olisi tippunut kuin 30K / 120 000km  ::) Ajaminen siis lähes ilmaista, autolla joka oli suunnannäyttäjä, mutta ei erikoisen kehuttu ajo-ominaisuuksiltaan (sen kuvan saanut).  :o

Paljonkohan esim bensa Corollan hinta on tippunut tuona aikana? Halvempi hankittaessa ja varmasti arvokkaampi luovuttaessa. Ja bensakulut 120 000 ajot .... 7l/100km ... 8400 l. ja hinta ? 13-14K bensaan. Tuskin huollot yms kalliimmaksi on tullut kuin sähkö ? Elämä on valintoja, ei kait suuria eroja siltikään.


Muokataan vielä ...
No tuohan on ollut auto, siis lähtöhinnaltaan. Perusmalli tuon IS: n jutun mukaan -20 hinnalla 32K ja keskustelupalstalta luettua loka kuussa -21 24900 euroa toimituskuluineen. Tässä nopeat on tulleet ryöstetyksi ihan kunnolla.

Viimeksi muokattu: 27.03.24 - klo:12:15 kirjoittanut lypsyukko

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10367
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Autojen laittaminen rankingjärjestykseen. Katsastusten vikatilasto on yksi helposti saatava tiedosto, jolla on oma arvonsa. Sitten korjaamoilla on tiedosto 'parhaiten tuottavat automerkit' . Monimerkkikorjaamoa pitänyt tuttu mainitsi kerran volkkarin olevan 'hyvä' mainitussa mielessä. Liekö kovin julkista tietoa ? Mitä jos seuraa, millaisen koslan se monimerkkiyrittäjä itselleen hommaa ? Nuohan käyvät autokauppaa ostamalla hirmukalliin remonttiuhan alla olevia koslia liikkeelle ja myymällä tälle hädässä olevalle asiakkaalle toisen, jo korjatun kiesin. Mutta että minkä auton nää ostavat rahalla itselleen.

Juuri samanlaisia päätelmiä olen tehnyt. Mutta itse ajelee "Volsu tallin" autoilla, mutta vaan uusilla ja takuunalaisilla ja tuon myöntää itsekkin. "Ne kestää normihuolloilla koko takuuajan".

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4672
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Tuohon akun hintaan kaipaisin kyllä perusteluja. Ensinnäkin mistä löytyy sähköautoon vähän käytetty akku ? Miten se on mahdollista ja tuo hinta ... Uutena , kun 62KWh akkuinen versio on tullut , hinnan ero 40KWh on ollut lehtijutun mukaan 5500 euroa. Siinä ei nähty oikein järjellisiä perusteluja tuolle hinnan erolle. Mutta pikaisen tarkastelun jälkeen vaihdokkien hinta ero on säilynyt lähes tuossa samassa. Joten jos hinnan ero on tuo .5K , niin mistä löytyy 4K:n akku. Ja jos tuo kaava pitää paikkansa, niin onko autoilla muuta eroa ja mahtuuko 40KWh kulkineeseen 62Kwh:n akku. Siis karrikoiden ostan 16K pikkuakku auton josta myyn akun pilkkahintaan 2K ja ostan siihen tilalle 4K akun. Siis maksan 18K vrt 21K alkuperäis verrokki. Tuo kaikki ajatuksen tasolla, en tuota silti tee, mutta leikittelen ajatuksella  ;D

Näihin peruskinnerihin löytyy jo Suomesta myös pajoja jotka korjaavat noita akkupaketteja. Jos siis on kyse muutaman kennon pettämisestä niin remontti ei ole kovin kallis.
Eli jos koko akku ei ole vanhuuden kypsä niin ei sitä tarvitse kokonaan vaihtaa.

Ilmeisesti on myös joitakin toteutuksia joiden purkaminen on tehty kovin hankalaksi.

Minun mielenkiintoni Teslaan laski aika paljon kun katsoin nämä 2 Kokkolan autohuollon videota:

https://www.youtube.com/watch?v=d_pXMm3Pi9c

https://www.youtube.com/watch?v=210NDr0CnJI


iiro v

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 249
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Kyllähän sähkikset ovat aikamoisessa syöksyssä uuden hinnan ja käytetyn arvon suhteen tällä hetkellä. Jostain luin viikolla että jenkeissä niin paljon maahan tuotuja sähkiksiä että niistä pyrkivät maahantuojat pääsemään eroon hinnalla millä hyvänsä.
Hyundai ioniq 6 liisattiin alle 250 taalan kuussa /24kk soppari. Taitaa olla ainakin 60-70 euron kiesi suomessa. Eikös akkumateriaalit ole tippuneet 80% reilussa vuodessa. Jotenkin tuntuu että tällä hetkellä uuden sähkiksen osto vähän sama kun sijoittaisi venäjälle.
Itse kyl viel disel miehiä. Hyvä mese, aidolla yli 2litraisella mersun moottorilla ilman kusi vehkeitä, voi olla enemmänkin ajettu
varmatoiminen ja pihi olisi hyvä ostos pitemmillekkin matkoille. Ad blue.ta kannattaa välttää. Siihen saa uppoamaan tonneja vuosittain.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68984
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
just tuosta pajalla oli sällien jutut sähkyautoista.   ihme kun noita myytään jopa eniten tarjoovalle..   mistä lie johtuu.     itellä ei auton ostoa enää näköpiirissä mut mielenkiinnolla kuunnellu nuita..  vanha pensakone toimii kait 2035 jälkeenkin mut mitä mahtaa tuolloin sähkyauton käyttö maksaa..    kun tietää et tuo helevetin valtio kyl osaa rokottaa...     ja nyt jo jotain veroa mikettii sähkylle...                    nooo,   toi nissan on jo pensa qaskaina ihan pätevä,   kun monella tutulla on tuollanen ja ei net mitään remppaa teetä,   - ajaa vaan!                    mut pikkuauto ja nuori, -  ei sovi pirtaan!!

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 474
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Kyllähän sähkikset ovat aikamoisessa syöksyssä uuden hinnan ja käytetyn arvon suhteen tällä hetkellä. Jostain luin viikolla että jenkeissä niin paljon maahan tuotuja sähkiksiä että niistä pyrkivät maahantuojat pääsemään eroon hinnalla millä hyvänsä.
Hyundai ioniq 6 liisattiin alle 250 taalan kuussa /24kk soppari. Taitaa olla ainakin 60-70 euron kiesi suomessa. Eikös akkumateriaalit ole tippuneet 80% reilussa vuodessa. Jotenkin tuntuu että tällä hetkellä uuden sähkiksen osto vähän sama kun sijoittaisi venäjälle.
Itse kyl viel disel miehiä. Hyvä mese, aidolla yli 2litraisella mersun moottorilla ilman kusi vehkeitä, voi olla enemmänkin ajettu
varmatoiminen ja pihi olisi hyvä ostos pitemmillekkin matkoille. Ad blue.ta kannattaa välttää. Siihen saa uppoamaan tonneja vuosittain.

Paljon ajavalle polttoainekulun säästö (esim käytetyn Leafin tapauksessa) kattaa myös arvon aleneman, jos verrokkina on joku halpa bensa tai dieselauto. Itsellä käyttökulujen säästö vanhaan Volvoon verrattuna on ollut neljässä vuodessa yli 20 tonnia. Tässä ajassa Leafin arvo on tippunut noin 12 tonnia.