Miten on kun noita leafeja on vallan turkasesti käytettynä ja ajamattomana myynnissä, katoin nettiautosta. 350 kpl.
No ensinnäkin se oli eräänlainen tiennäyttäjä sähköautoissa, ensimmäinen malli jota myytiin suuria määriä ennen kuin Teslat ja muut alkoivat rynnäköidä.
Monelle Leaf oli sellainen 'entry level' valinta, ensimmäinen sähköpirssi, sittemmin vaihdettu johonkin parempaan. Alkupään mallit olivat kovin rajoittuneita akkukapasiteetin suhteen, 24 ja 30 kWh malleja ei kannata harkita ellei ole oikeasti varma että ne tosiaan riittävät omiin tarpeisiin.
Nykyään Leafit ovat jo vähän vanhahtavia, pieniakkuisia, CCS puuttuu (tosiaan nyt kiinalaiset ovat keksineet CSS / ChaDeMo-adapterin ), akuston lämmönhallinta puuttuu (ns rapidgate), penkeistä monet eivät pidä, vetokoukkua ei saa, tavaratila ei ole käytännöllisin, suoriytuskyky riittävä muttei ole pitkän matkan moottoritieohjus...
Luotettavuus on kyllä ollut 101% omalla kohdalla, ensimmäiset autot joita ei näiden noin 5 vuoden aikana ole vähintään kerran vuoteen tarvinnut viedä korjattavaksi. Talvellakin toiminut lähes ongelmitta jos rangen lyhenemistä ei lasketa. Kovimmilla pakkasilla lämmityslaite tykkäsi joskus mennä johonkin safe-modeen mutta senkin saa nappuloilla 'resetoitua' kun konstin tietää.
Suhteellisen vähän kuluttavia, Tesla kyllä on tässä suhteessä olennaisesti parempi mutta siinä on taas omat juttunsa....
Moni hienompi ja isommalla akulla oleva s-auto kuluttaa vastaavasti niin paljon enemmän että akun isompi koko ei paljon toimintasädettä paranna.