Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?  (Luettu 7243 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
tossa kaveri jutteli uutenpan koslan hankinnasta..   mutta, minkä vuoten malleihin saabi tarvikeosia?    näihin uutenpiin ei kait mihkään saa,    - kohta kait ei enää etes osia kun menee paaliin heti kun eka isompi häikkä löytyy..

Siis osia vai tarvikeosia ? Jos saa alkuperäisiä niin eihän se nyt mitään haittaa. Toki jos kunnostus hinta / auton arvo on sellainen, että paali on parempi paikka. Jokunen vuosi sitten , muutaman vuoden ajan yhden tutun huoltamon pihassa nökötti  Korean letukka. Eli sellainen joka hinnallaan uutena houkutti minuakin.  Chevrolet Cruze, siisti auto , jossa vaihdelaatikko paskana. Tuossa taisi yhdistyä kaikki. Uutta osaa ei saanut ja romikselta löydetyt kalliita ja luultavasti yhtä paskoja ja auton arvo muutenkin romahtanut, vaikka olisi ollut ehkäjäkin. Toki saattoi olla vaikka persaukisen asiakkaan, jolle ei laskuun tehty.
Mutta ei se mukava ole lukea Foortin itku muuriakaan. Alle 100 000 ajettuja pikkuturpoja paskana ja koneen vaihto lähentelee auton arvoa ehjänä. Ja kyse juuri ja juuri takuun ylittäneistä kulkimista. Mutta kuten jo kirjoitin aiemmin, tuota samaa on kuulemma kuulemma Hondan 1,0 turbossa, joten merkistä viis. Ja ex-vaihtoautopäällikön mukaan 100 000 raja on muillekkin maaginen saavutus nykyään, tai korjataa vajaa 10v sitten. En tiedä onko näiden wolsu uskovaisten elämä tuosta ajasta kuinka helpottanut. Wolsun huoltomies käski tuolloin ettiä käytetyn foordin, mutta sekin on sitten kiepsahtanut päälaelleen.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12106
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Luulis Traficomin katsastustilastojen kertovan jotain. 2021 tilasto aukeaa, -22 yskii. https://tieto.traficom.fi/fi
Parempi kuin huhupuheet.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Luulis Traficomin katsastustilastojen kertovan jotain. 2021 tilasto aukeaa, -22 yskii. https://tieto.traficom.fi/fi
Parempi kuin huhupuheet.

Niin liittyen mihin?  Ehkä kaksi eri asiaa pääseekö sillä autolla katsastukseen vai onko se ajokelvoton tai vaatii tukun rahaa, että sen saa ajokelpoiseksi. Siis minä en mitään autoista tiedä, kuten voi kaikki huomata  ;D Nyt noita itkumuureja ei ole tullut sillä lailla edes luettua, mutta edellisten autojen hankinnan aikaan (-18 ja -19) niitä lueskelin. Toki joka autoilla on oma kannattajakuntansa ja toisilla kestää kaikki ja toisilla ei mikään. Suomen eniten myyty auto vuonna -18 oli Qasqai. Eilen luin syksyn -18 koeajoa 1,3 l bensalla joka korvasi edeltäjänsä 1,2 l koneen. 1,2l vikalista sen artikkelin mukaan oli niin näyttävä, että yhtälö myydyin auto ja viat, ei sovi mitenkään yhteen . Tai ehkä siksi paljon vikoja, kun paljon myytyjä.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Onko tässä mitään järkeä jos autot rupee olemaan romuja100000 km jälkeen.

Minkälaisia paskoja sitten onkaan 5000€ autot joilla mittarissa 200000km…

Milloin tämä laatu on mennyt näin surkeaksi?

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12106
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Niin liittyen mihin?  Suomen eniten myyty auto vuonna -18 oli Qasqai. Eilen luin syksyn -18 koeajoa 1,3 l bensalla joka korvasi edeltäjänsä 1,2 l koneen. 1,2l vikalista sen artikkelin mukaan oli niin näyttävä, että yhtälö myydyin auto ja viat, ei sovi mitenkään yhteen.
Kaverilta kuulin...  :o Ei liity lypsyukkoon.
 
Oon tainnut lukea saman Qasqain testin. Katastrofikin käy kaupaksi kuin häkä, jos se on hyvän näköinen. Mulla on ollut kaksi erityisen kehun ansaitsevaa koslaa. Vanhempi scorpio ja 90-l alun 626 masa. Vein scorpion tuulilasin vaihtoon. Heput painepesivät lasin ympäristön mukaanlukien iso sulakerasia, josta alkoi alamäki - *aatanan tohelot...
Masaan alkoi tulla ruostevikaa ja osia oli tarjolla vain merkkiliikkeestä, joten myin sen varaosiksi. Tekniikka oli muutoin ok (+460 tkm).

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Onko tässä mitään järkeä jos autot rupee olemaan romuja100000 km jälkeen.

Minkälaisia paskoja sitten onkaan 5000€ autot joilla mittarissa 200000km…

Milloin tämä laatu on mennyt näin surkeaksi?

Moottorien osalta laadun on pilannut pottoaineen kulutukseen ja päästöihin tuijottaminen. Siinä taitaa olla kaikki osa-alueet joissa mokattu. Esim. luotetut jakopäänketjut ei enää olleetkaan luotettuja vaan venyviä ja vaihdettavaksi tehtyjä. Ja kun nuo ajateltiin korjata palattiin remmiin, mutta se remmi jätettiin sinne öljyvoiteluun. En nyt justiin tiedä rakennetta, mutta sen mitä lukenut esim foortin sivuilta, se remmi murentuu siellä öljyssä ja tukkii suodattimet ja pumput yms. Toki yhdeksi syyksi on esitetty vääränlaisten (ei alkuperäisten) öljyjen käyttöä. Vian kait voi välttää esim vaihtamalla öljyt 5 000 välein  ;D

Ja vaikka koneessa olisi ketju joka on kait kestävä, niin bensa syötetään niin korkeassa paineessa, että osa hyöryistä pakenee öljytilan puolelle. varsinkin kylmässä koneessa ja heikentää näin moottorin voiteluominaisuuksia. Tällaisia olen tässä aikani kuluksi lueskellut :) Tuohonkin auttaa tiheä öljyjen vaihto.

Koneiden litratilavuudet ja kulutukset on toki kasvaneet ja tehot ja suorituskyky noussut. Mutta kaikella on hintansa. Katkennut remmi foortin koneessa vähintään 6k euroa ja sen ennakko vaihtaminen vähintään 1,5k. Tuollaiset hinnat ilmoitti joku foorti huolto.  Niin ja se tosiaan voi porsia jo ennen 100 000km:ää vaikka vaihto on merkitty johonkin yli 200 000km:n

Niin noilla 5000 euron ja 200 000 ajetuilla ajetaan toivottavasti yhä se 100 000 lisää ilman sen kummempia. Mutta niiden vuosimallit ei saa olla 201x tai 202x. Voin olla väärässä - tässäkin.

Viimeksi muokattu: 26.03.24 - klo:12:32 kirjoittanut lypsyukko

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Katsastustilasto on minusta vähän huono laatumittari.

- erilaisista autoista pidetään eri tavalla huolta. Jotkut mallit käytetään usein aina 'katsastushuollossa' etukäteen, toiset otetaan kuusen alta ja kokeillaan pääsisikö vikalistalla vai tuleeko ajokielto...

- katsastuksessa tarkastetaan tekniikasta lähinnä alustan osat ja öljyvuodot. Ja päästöt. Porsivasta DSG-laatikosta, yllättäen pettävästä jakohihnasta / -ketjusta tai pakkasella satunnaisesti pätkivästä moottoriohjauksesta tilasto ei kerro mitään ellei nyt ihan sinne katsastusasemalle satu halvaantumaan. Kalleimmat viat ilmenevät ja korjataan katsastusten väleissä.
Jarruja, iskareita ja niveliä nyt loppujen lopuksi remppaa aika pienellä rahalla mutta seonneen jaon aiheuttamaa moottorin täystuhoa ei.

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Ikävä pilata tunnelmaa, mutta otsikko suorastaan huutaa kysymään, miksi? Nyt kun on itsellä yli sata tuhatta kilometriä takana täyssähköllä, niin en kuuna päivänä enää tuommoista rahaa laittaisi mihinkään litkulla kulkevaan henkilökuljettimeen. Traktorit ja vetoautot erikseen, niissä meilläkin joutuu vielä löpöä käyttämään. Meillä toimi porttihuumeena vuoden 2016 Nissan Leaf, joka ostettiin taloon neljä vuotta sitten. Sen verran huoleton ja edullinen käyttää, että seuraavaksi ostettiin ykkösautoksi isompiakkuinen vm. 2020 Leaf. Huoltoa vaatii ainoastaan raitisilmasuodatin ja jarrut parin vuoden välein. Ensimmäistäkään vikaa ei ole kummassakaan ollut koko aikana. Vanhan Leafin akun kapasiteetti on hiipunut 85 prosenttiin, mutta ajossa sitäkään ei juuri huomaa ja se toimii nuorison kouluautona vielä mainiosti. Keskustelu koneen litroista, nokka-akseleista, vaihteistoista ja turboista tuntuu tyhjänpäiväiseltä. Moottorissa riittää kolme käämiä ja yksi pyörivä akseli. Ja aloittajan hintaluokkaan saa jo isompiakkuisenkin mallin.

hummeri5

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 788
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Niin kuhan vaihtaa sen sähkövatkaimen ennen kun joutuu vaihtaan sen 7000e akun niin kun on Kiaan vaihdettu. Eli halpaa huvia.

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Niin kuhan vaihtaa sen sähkövatkaimen ennen kun joutuu vaihtaan sen 7000e akun niin kun on Kiaan vaihdettu. Eli halpaa huvia.

On se halpaa silti. Meillä Leafin käyttökulut verrattuna edelliseen nelivetovolvoon ovat noin 5000€ vuodessa pienemmät. Vaikka sen akun vaihtaisi joka toinen vuosi, niin jäisi plussalle. Ja kokemus on näyttänyt että 10 vuotta lienee ihan realistinen käyttöikä. leafin akut lienee markkinoiden halvimpia, neljällä tonnilla saa vähän käytetyn akun.

Akkutakuu on yleensä pitkä, esim. Nissanilla 8 vuotta tai 160 tuhatta kilometriä.

Viimeksi muokattu: 26.03.24 - klo:19:00 kirjoittanut mikasep

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
^
Eikö tuossa verrata ihan erikokoluokan autoja keskenään? No minä en ymmärrä näistä sähköhimmeleistä kyllä yhtään mitään. Hetken selailin nettiauton n.15k hintaisia ja menin kattomaan emmerdalea.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
mutta eikös nykyautot ole järestään isoja kun vertaa esim.  vuosituhannen vaihteen autoihin?      jopa kolhvi on miusta keskikokonen tahi jopa iso kun vertaa aikasempiin..     ja kuin aattelee millasia olivat aikanaan pikkuautot,   esim viesta, clio, punto jne...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Kun näistä ei mitään ymmärrä. Mutta akku 40KWh, kulutus yhdistetty 20,6KWh /100km ja sitten siihen joka ei voi pitää paikkaansa kantama 285Km. Toki tuollainen täs kotona menis, mutta jos oletus arvona käyttää, että tytär lähtis opiskelemaan esim 300km päähän, niin puoles välis tämä pitää ladata. Kauanko se yleensä kestää ? Veljen akan sisaruksilla on sähköautoja , toisella leaf ja toisella muistaakseni ID5 . Toinen ajelee espoosta mökilleen kerralla vajaa 5oo km ja toinen ei ihan. Pahimmillaan kuulemma matka kestää 9h. Eli äkkiä ajatellen 3h lataukset ja laturin etsinnät.

Ei siinä ihan fiksun näköinen tuollainen -20 leaf ja joitain tosiaan sopii tuohon hinta haarukkaankin näin äkkiä katsellen.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3400
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
Kun autoista on kysymys,keskustelu kyllä käy, ja kaikki ovat jopa oikeassa. Mut sähköautoihin myös oman näkemykseni. Ajokustannuksiin tuijottamalla se on tällä kertaa edullista, mitään muuta hyvää ei taida sähkössä olla. Eräässä autoryhmässä olen noita kokemuksia seurannut ja kyllä uskomattoman paljon niitä häiriöitä nissä on ja erityisesti kun alkaa säät olemaan pakkasella. Eikä sitä lämmintäkään oikein tule. Toimintamatka on melko olematon. Ja sitten se alusta, akkuhan on siellä , eli maaseudun karkepintaisilla teillä aina se raapininen on mahdollista. Ja akkuremonttiin sitten.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Käytetty bensa liikutin 15-20K hintaluokassa ?
^
No tuollaisia asioita ittekkin ajatellut ja onhan noista ollut juttuakin ihan pirusti. Täs yhtenä päivänä pomppas puhelimeen uutinen jostain sähköautosta jonka latauskoskettimen vaihto maksoi 6k euroa. Yks tuttu omisti joskus alkupään Leaffeja. Sanoi silloin että ihan ok auto 60km työmatkalle jos ei ole kiire, siis ei tarvetta ohituksille. Ajelee nykyään Land cruiserilla, joten ei mikään viherpiipertäjä. Mutta ei tuolla 20K eurolla kyllä muita järkevän koko luokan sähköjä saa kuin noita Leaffeja. Toisaalta tarttooko saadakkaan. Kyllä tuos silti vois järkeä olla vaikka täs koto nurkilla pyörimisen, siis akalle työautoksi.