Keskusteluaiheet > Koneet, laitteet ja tekniikka

Vaihteisto/vetopyörästö öljyn viskositeetti

(1/4) > >>

Hevi:
Moi mulle tuli yksi kone kaupan myötä  tuoreilla Teboilin Vaihteisto/peräöljyillä. en sinänsä ole innostunut maailman tilanteen vuoksi itäöljyistä, mutta ostin kuitenkin kanisterin lisäystä varten. hiukan vaan ihmettelen, että mitä nuo viskositeetit oikein tarkoittaa, kun purkissa seisoo näin:
Viskositeetti: SAE 80 (15W-30), 80W (5W-30), 75W-80 (5W-30)
Mitähän tuo meinaa, kun 80W öljyjä olen pitänyt varsin jäykkinä ja lähinnä pelkkiin vetopyörästöihin sopivina
Prosyyrissä lukee, että soveltuu erinomaisesti koneisiin joissa on yhteinen öljy vaihteistossa, vetopyörästössä ja hydrauliikassa

icefarmer:

--- Lainaus käyttäjältä: Hevi - 20.03.24 - klo:21:12 ---Moi mulle tuli yksi kone kaupan myötä  tuoreilla Teboilin Vaihteisto/peräöljyillä. en sinänsä ole innostunut maailman tilanteen vuoksi itäöljyistä, mutta ostin kuitenkin kanisterin lisäystä varten. hiukan vaan ihmettelen, että mitä nuo viskositeetit oikein tarkoittaa, kun purkissa seisoo näin:
Viskositeetti: SAE 80 (15W-30), 80W (5W-30), 75W-80 (5W-30)
Mitähän tuo meinaa, kun 80W öljyjä olen pitänyt varsin jäykkinä ja lähinnä pelkkiin vetopyörästöihin sopivina
Prosyyrissä lukee, että soveltuu erinomaisesti koneisiin joissa on yhteinen öljy vaihteistossa, vetopyörästössä ja hydrauliikassa

--- Lainaus päättyy ---
https://www.teboil.fi/globalassets/tuotteet/voiteluaineet/teboil-tuoteluettelo_30042019.pdf

tuollapa on tuo taulukko noista luokista.

Hevi:
Kiitos taulukosta. ymmärrän siitä juuri sen, että mitä pienempi lukema on , sitä kylmemmässä öljy toimii, ja sen että moottori ja vaihteistoöljyjen  lukemia ei voi verrata keskenään.
En kuitenkaan ymmärrä, että esim spiraxin ja Donaxin viskositeetti ilmoitetaan 10W30, mutta tämä Wetol 80W ja suluissa sitten esiintyy näitä tuttuja viskositeettejä

Oksa:
tuo ihan totta mut ei kait noilla sit loppupelissä mitään väliä.    pelkkää markkinahöpinää.     kuten aikoinaan yks öölivirman evustaja sanoi et noita kaikkia samaa luokkaa voip sekoittaa huoleti..   siis eri virman samaa tuotetta.   ei niiissä niiin isoja eroja kuiteskaan.

mutta kuin suhtautua esim. tokmannin mobil1 seen joka tehty intiassa kuin vs sama merkki euroopasta???

metsajussi:

--- Lainaus käyttäjältä: Hevi - 21.03.24 - klo:09:26 ---Kiitos taulukosta. ymmärrän siitä juuri sen, että mitä pienempi lukema on , sitä kylmemmässä öljy toimii, ja sen että moottori ja vaihteistoöljyjen  lukemia ei voi verrata keskenään.
En kuitenkaan ymmärrä, että esim spiraxin ja Donaxin viskositeetti ilmoitetaan 10W30, mutta tämä Wetol 80W ja suluissa sitten esiintyy näitä tuttuja viskositeettejä

--- Lainaus päättyy ---

Tuossa voi olla vielä sekin jippo että Donaxia - nykyisin kai Spiraxia - oli sekä TA (ATF) että TD-versiot. Saattaa olla että noilla automaattilaatikkoliemillä on myös erilaiset numerot kuin tavallisella vaihteistoöljyllä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta