Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?  (Luettu 3326 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26117
  • vastustan
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
Hinnoissa on pientä laskua havaittavissa. Antin siilokamppania, -20% tuntui jo melko siedettävältä hinnalta.
Ota lääkkeet..  ;D
Siilot on ihan järkky kalliita mun mielestä. Ei auta vaikka kuinka olisi -20%..

Niin on kalliita. Juuri tässä ennen joulua laskeskelin uuden kartiopohjasiilon kannattavuutta. Ei kannata hankkia lisävarastoksi. Ja ennen kuin joku kehuu tasapohjasiilon maasta taivaaseen, kerron, että mulla ei kestä hengitystiet ja keuhkot sitä pölyä, mikä tulee umpisiilon pohjan lapioimisesta.
Ostaa ison traktorikäyttöisen lietson. No joo, ei sekään halpa ole mutta sitten ei tarvitsisi ruuvejakaan.
tokko moottoroitu hengityssuojain olisi ratkaisu asiaan. sille löytyy aika paljon käyttöä kun sellaisen tulee hankkineeksi. eikä osta halvinta.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
Hinnoissa on pientä laskua havaittavissa. Antin siilokamppania, -20% tuntui jo melko siedettävältä hinnalta.
Ota lääkkeet..  ;D
Siilot on ihan järkky kalliita mun mielestä. Ei auta vaikka kuinka olisi -20%..

Mut juuri sinähän se olet monissa viljakeskusteluissa kehoittanut investoimaan siilotilaan jotta voi varastoida viljoja hintapiikkejä odottamaan.
No juu mut kai niitä muitakin vaihtoehtoja on kuin uusi siilo..
Toki kaikki investoinnit täytyy laskea kyseisen tilan näkökulmasta. Omasta mielestä markkinat nyt ylikiehuneet ja seinä on tulossa vastaan..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
https://www.turunkonekeskus.fi/ajankohtaista/mf-traktorit-suoran-kaupan-kampanjahintaan.html

Siihen nähden mitä kaikki maksoi hetki sitten, etukuormaamamassikat automaattilaatikolla ovat melkein siedettävän hintaisia.

 Isoimmassa 210hv automaattiohjaus ja 5v takuu, ja hinta 129 900€ (alv0) . Äkkiseltään tuntuu että hetki sitten hyvin varusteltu yli 200hp traktori oli vielä jonkin verran suolaisemman hintainen?
Maaseudun välissä tuli mainoslehti ja siitä katselin tuota...

Olisiko jollakin nyt ihan faktaa jossa kyseistä samaa konetta olisi myyty kalliimmalla? Et onko be hinnat oikeasti tippuneet vai onko nyt vain jokin "päivitetty" varustepakettikone jota nyt sit myydään tuolla hintaa..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
https://www.turunkonekeskus.fi/ajankohtaista/mf-traktorit-suoran-kaupan-kampanjahintaan.html

Siihen nähden mitä kaikki maksoi hetki sitten, etukuormaamamassikat automaattilaatikolla ovat melkein siedettävän hintaisia.

 Isoimmassa 210hv automaattiohjaus ja 5v takuu, ja hinta 129 900€ (alv0) . Äkkiseltään tuntuu että hetki sitten hyvin varusteltu yli 200hp traktori oli vielä jonkin verran suolaisemman hintainen?
Maaseudun välissä tuli mainoslehti ja siitä katselin tuota...

Olisiko jollakin nyt ihan faktaa jossa kyseistä samaa konetta olisi myyty kalliimmalla? Et onko be hinnat oikeasti tippuneet vai onko nyt vain jokin "päivitetty" varustepakettikone jota nyt sit myydään tuolla hintaa..

https://www.mascus.fi/maatalous/traktorit/massey-ferguson-7s-180-dyna-6-efficient-lagertraktor/cegajehl.html   

Tässä on äkkiseltään heikompi varustus (etukuormaajan tilalla etunostolaite, ei automaattiohjausta asennettuna, ei puhuta 5v takuusta) ja hintaa vähän enemmän.

Tuskin löytyy täsmälleen vastaavalle koneelle tiukkaa hintaa jostain vuodelta 2022-23 jos sitä mietit. :) Ja toisaalta mitä väliä sillä kun et kuitenkaan osta sitä.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
https://m.facebook.com/hankkijafi/photos/a.1459492484263171/2967900696755668/?type=3
On se tollasen Claassin hintakin aika paljon noussu muutamassa vuodessa, toi hinta tuntuu jo melkein halvalta.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
https://m.facebook.com/hankkijafi/photos/a.1459492484263171/2967900696755668/?type=3
On se tollasen Claassin hintakin aika paljon noussu muutamassa vuodessa, toi hinta tuntuu jo melkein halvalta.
Nämä oli niitä Claassin sisäänheittohintoja ja oli varmaan odotettavissa, että niissäkin on nousupaineita.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
Ei hinnat tosiaan ole 2020-21 tasolle laskeneet tai lähellekään, 2021 kevääksi ostettu eli 3 vuotta käytetty  JD 155R on nyt mascuksen hintojen perusteella selvästi arvokkaampi kuin mitä siitä maksettiin  :D

Viimeksi muokattu: 03.03.24 - klo:10:22 kirjoittanut antti-x

Hanttapuli miäs

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
Hinnoissa on pientä laskua havaittavissa. Antin siilokamppania, -20% tuntui jo melko siedettävältä hinnalta.
Ota lääkkeet..  ;D
Siilot on ihan järkky kalliita mun mielestä. Ei auta vaikka kuinka olisi -20%..

Niin on kalliita. Juuri tässä ennen joulua laskeskelin uuden kartiopohjasiilon kannattavuutta. Ei kannata hankkia lisävarastoksi. Ja ennen kuin joku kehuu tasapohjasiilon maasta taivaaseen, kerron, että mulla ei kestä hengitystiet ja keuhkot sitä pölyä, mikä tulee umpisiilon pohjan lapioimisesta.
Ostaa ison traktorikäyttöisen lietson. No joo, ei sekään halpa ole mutta sitten ei tarvitsisi ruuvejakaan.
tokko moottoroitu hengityssuojain olisi ratkaisu asiaan. sille löytyy aika paljon käyttöä kun sellaisen tulee hankkineeksi. eikä osta halvinta.

Lietso ei ole pölytön, vaan pölyä tulee edelleen aika paljon. Riippuu mihin "jäteilman" johtaa. Viljan seassakin pölyä. Itsellä on myös kokonaamari hengityssuojain. Olen ollut todella tyytyväinen. Kyl pohjakartio varmaan olisi paras mutta tietty hinta on se ongelma ja joskus se korkeus/tilavuus. En tiedä mitä pohjakartio maksaa tarkalleen mut lietso maksaa ainakin uutena varmaan yhtäpaljon.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
paljion mahtaa olla lietsoja käytettynä myytävänä?

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
paljion mahtaa olla lietsoja käytettynä myytävänä?

Tanskassa ainakin on jonkin verran, halvin ehjän näköinen tarktorimalli 5 tonnin luokkaa. https://www.mascus.fi/maatalous/kaantopoydat-kuljettimet-ja-siirtokoneet/kongskilde-suc-300-t/ffgolnj9.html

Sähkömoottorikoneet on sellaisia että en kyllä kuorman tekoon harkitsisi, tuo pieni traktorilietsokin siirtää vain sen max 20 tonnia tunnissa.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
Meillä oli aikoinaan sellainen 1970 vuodelta traktori lietso kun president. Ei mielikuvaa mikä olis ollut. Läheltä enempi. 1210 taavetti pyöritti hyvin ja 5000 Ford huonosti. Olikohan sellaisia paljon

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
Mitä mä olen yhtä lainakampetta käyttänyt niin kyl sillä meni ikä ja terveys jotta olisi kuorman saanut tehtyä. Traktorilla pyöritettävä oli. Mut jos ei ole kiire niin kylhän se lapion voittaa just nippa nappa..  ;D
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?

Tuommonen  tehokas ameriikan ihme....

https://www.nettikone.com/en/muu-merkki/grainvac-2700-viljaimuri/2357781

Joskus 10 v sitten oli myös myynnissä nettikoneessa, liekö sitten sama yksilö ollut....

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
Mitä mä olen yhtä lainakampetta käyttänyt niin kyl sillä meni ikä ja terveys jotta olisi kuorman saanut tehtyä. Traktorilla pyöritettävä oli. Mut jos ei ole kiire niin kylhän se lapion voittaa just nippa nappa..  ;D
Rem on käsittääkseni tehokas. Tai ainkin tiedän tiloja jotka lastaa pelkästään sellaisella niin ei se ihan mahdottoman hidas voi olla.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Onko koneiden hinnat jo vähän laskussa?
Mitä mä olen yhtä lainakampetta käyttänyt niin kyl sillä meni ikä ja terveys jotta olisi kuorman saanut tehtyä. Traktorilla pyöritettävä oli. Mut jos ei ole kiire niin kylhän se lapion voittaa just nippa nappa..  ;D
Rem on käsittääkseni tehokas. Tai ainkin tiedän tiloja jotka lastaa pelkästään sellaisella niin ei se ihan mahdottoman hidas voi olla.
Näissä on varmasti juu eroja. Tälläisten tehokkaiden hinnat äkkiä sellaisia et sillä tekee sen kartiopohjan jo..  ::)
Mut jos useampi tasovarasto tai saa naapurit innostumaan ja koneesta niin sit voi katsella.

Tietysti jos samaa vilja lajia aina varastoi siilossa niin tekeehän se vilja itsestään kartion sinne. Ei sitä joka vuosi tarvii tyhjätä..  ::)
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...