Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 78  (Luettu 2884 kertaa)

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: 78
Kyllähän autossa pitää olla automaattilaatikko.

Nämä joilta esim vanhempi 7-portainen DSG on porsinut saattavat olla asiasta toistakin mieltä.
Tosin en tiedä onko tuo automaattilaatikko sanan varsinaisessa mielessä. Jotkut tykkää että ainoa oikea automaatti on sellainen muuntimella oleva jenkkilaatikko jota pyörittää joku isolohko riittävällä väänöllä...
Mikä se sitten on, jos ei automaatti? Rauhallisessa ajossa välityksen vaihtumisen huomaa lähinnä kierrosnopeusmittarista, veto ei katkea vaihtamisen aikana, kuten robottilaatikossa käy. Nykyisessä h-autossamme on Getrag'in tekemä 6-portainen kuivilla kytkimillä. Ajaminen ei oikeastaan varsinaisesti poikkea edellisestä jenkkiautomaatista. Sivistyneemmin lähtee liikkeelle, kun jarrua painamatta siirtää vaihdevivun D:lle, ei minkäänlaista nykäisyä. Tietysti kuljettajan olisi hyvä ymmärtää, ettei luistattele määrättömästi, kuten momentimuuntimella öljyä vatkaten voi tehdä.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26122
  • vastustan
Vs: 78
täälä päin volsut ja bemut on kyllä manuja kun niitä ei autona ole myyty uutenakaan...    tosa just yks bora kuski manas kun tyttöystävällä pelkkä 78 kortti!    eipä sitä häppää pääse ottaankaan.     pakko pelkkää naintia...

Eläkeläisillä automaatti bemu, siinä vielä valintaa kummalla ottaa ja ehdoton valinta automaatti. Mulla oli aikoinaan 535 diesel bemari, eikä sitäkään saanut kuin automaattilaatikolla. Vääntö tappaa manuaaliaskin, tai kytkimen, halvempi paketti tuo automaatti kuin spesiaalina tehdyt hilut tiettyihin automalleihin. 500tkm+ oli mersussa kun lähti vaihtoon aikoinaan, bemarissa 400tkm+. Kummankin laatikko toimi moitteetta kokoajan, vaihtoi nätisti jne. Bemarissa tosin alkoi loppuajasta oireilemaan laatikko suurimmalla vaihteella 110km/h tms. nopeudella, kun kierroksia noin 1600tjsp. Kierrolukumittarin neula "eli" hieman vakkarilla ajaessa, syynä että ko. kierroksilla oli ajettu eniten juuri tuolla vaihteella ja venttiilikoneistossa kulumaa/tiivistevikaa (joku tämäntyyppinen vika). Oireilu ei vaikuttanut mitenkään ajamiseen, eikä sitä huomannut muusta kuin mittarista tuossa yhdessä kohtaa tietyllä nopeudella ja vaihteella, mutta korjaus olisi vaatinut laatikon käyttämistä ammattilaisella. Ei tuo mielestäni mikään ihmeellinen asia, manuaalivaihteinen diesel +300hv tehoilla olisi luultavasti ollut pajalla jo aiemmin ja ihan "oikeasta" syystä  :)

Tuossa yllä lypsyukko mietti kuinka emännältä onnistuu ajaminen. Hyvin :) Se oikealla jalalla jarruttaminen luonnollista, niin ei se paljoa vaadi ettei oikeaa jalkaa tarjoa "kytkimelle". Enemmän se kuulemma opetuttaa manuaalilla ajo kun automaattiin tottuu. Mulla molemmat autot, eikä kummankaan kanssa mitään ongelmaa, se ajaminen tulee niin selkäytimestä ettei koskaan tule erheitä käytön suhteen. Se on jokseenkin ihme, mutta näin se vain on käytännössä. Eikä vaimokaan oo valitellut että ois jotenkin hankalaa hypätä manuaalivaihteisen auton rattiin välillä, kun silläkin toisinaan ajaa.

Suurempi ongelma on traktorin/auton ajotavan valinnassa, kummassakin vakionopeudensäädin jota käytän paljon. Traktorin vakkari lähtee pois päältä kaasuun tai jarruun koskemalla, eli painamalla kaasua enemmän kuin ko. nopeus tarvii. Autossa lähtee jarrua hipaisemalla. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun auton vakkaria yrittänyt pois päältä kaasuun hipaisemalla, mutta meno jatkuukin vanhaan malliin  :)
Eikös mersuissa mennyt jäähdytinnesteet ja automaatin öljyt sekaisin  vielä hetki sitten jos ei jotain korjaushommia tehty, luutavastihan tuo ei tämän päivän autoihin enää kuulu?
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: 78
Kyllähän autossa pitää olla automaattilaatikko.

Nämä joilta esim vanhempi 7-portainen DSG on porsinut saattavat olla asiasta toistakin mieltä.
Tosin en tiedä onko tuo automaattilaatikko sanan varsinaisessa mielessä. Jotkut tykkää että ainoa oikea automaatti on sellainen muuntimella oleva jenkkilaatikko jota pyörittää joku isolohko riittävällä väänöllä...

Kaksoiskytkin- / robottilaatikko vai mikä lienevät nykyään tekniikaltaan. Tai joku CVT-kyhäelmä.
En tiedä voiko CVT laatikkoa varsinaisesti sanoa kyhäelmäksi. Meillä on Toyota Versossa semmonen, on tosi napakasti toimiva voimansiirto.
Tähän on vielä jostain syytä tehty ohjelmallisesti vaihteet, muistuttaa ajotuntumalta 7-portaista perinteistä automaattia mitä voi käskyttää manuaalisestikin.
Toihan on oikeastaan yllättävän suorituskykyinen auto, kiihtyy paremmin kuin ton tyyliseltä autolta odottaisi.


Viimeksi muokattu: 21.02.24 - klo:14:30 kirjoittanut bouli

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: 78
juuu,  kyl nuita hyiä kehitelmiä on,   mut kuin paljon nuita käytettyinä on?   täälläpäin on kyllä yli puolet halvemmista autoista kyllä' manuja..   sattuneesta syystä ja kun halpa on ni ikääkin on ja kilsoja..    nuoret ei kuulema osta yli 20 ke autoja helposti..

iiro v

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: 78
Muistaisin jostain taannoin lukeneeni kaksoiskytkinvaihteistojen jäävän pois heikomman kestävyyden takia. Kaksoiskytkinvaihteistot jäisivät vain pikkuautoihin. Oisko jossain TM tms ollu juttua. Jotain Fordin pomoa tais olla haastateltu varmaan 5v sitten oli juttu. Itse ainakin kun autoa vaihdateltiin taannoin yhtenä plussana oli oikea automaatti.  Sähkärithän on asia erikseen.

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: 78
Eikös mersuissa mennyt jäähdytinnesteet ja automaatin öljyt sekaisin  vielä hetki sitten jos ei jotain korjaushommia tehty,

Jepz...    🎅
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: 78
kuka nyt mesellä ilkiää ajella?     kun on nuita autojakii..

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: 78
Amerikkalaisilla on ollu ilmastoinnin ja automaatit 50 vuotta. Nyt ne on tulleet Eurooppaankin.
Taitaa iso osa automaattikorteista tulla opetusluvilla. Monilla ei enää suvussakaan ole yhtään manuaaliautoa, jota voisi käyttää opetukseen. Pikkuvelikin piti yhden vanhuksen että sai lapsensa opetettua manuaalilla.
Mystinen kesälaatumies

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: 78
Amerikkalaisilla on ollu ilmastoinnin ja automaatit 50 vuotta. Nyt ne on tulleet Eurooppaankin.
Taitaa iso osa automaattikorteista tulla opetusluvilla. Monilla ei enää suvussakaan ole yhtään manuaaliautoa, jota voisi käyttää opetukseen. Pikkuvelikin piti yhden vanhuksen että sai lapsensa opetettua manuaalilla.

Meillekin piti lainata naapurin pelto Saab jolla juniori opetteli manuaalilla ajon, kun ei lähitienoilta muuta manuaalia löytynyt.
Ajoi sitten kortin manuaalialaatikollisella autolla.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: 78
B-kortilla saa ajaa traktoria, entäs tuollaisella automaattikortilla?
Kai se traktorikin pitäis olla sitten automaatti, kyllähän se inssi kannattaa ajaa manuaali autolla jos vain siitä jotenkin suoriutuu. Mutta niitäkin on ketkä ei vaan osaa manuaalilla ajaa.
Toisaalta kun T-kortissa ei ole lainkaan ajokoetta niin voisko B-kortilla traktoria ajettaessa olla tiukempi ehto?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: 78
heh,   ite kun en seuraa ollenakaan nuita koslia ni jopa on maalima muuttunnu vuosikymmenien aikana..   tosa nuita tuntemiani nuorempia seuratessa ei ole tullu huomattua kuin tottumukset muuttuu.         kiva kun kerroitte!

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: 78
heh,   ite kun en seuraa ollenakaan nuita koslia ni jopa on maalima muuttunnu vuosikymmenien aikana..   tosa nuita tuntemiani nuorempia seuratessa ei ole tullu huomattua kuin tottumukset muuttuu.         kiva kun kerroitte!
Nuorison automieltymyksistä tulee kyllä suht konservatiivinen kuva, siellä näkyy liikenteessä vanhempaa "premium" luokkaa, käsivalintaisia takavetoja, Volvoa, Mersua, Bemaria..  ::) ;D

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: 78
heh,   ite kun en seuraa ollenakaan nuita koslia ni jopa on maalima muuttunnu vuosikymmenien aikana..   tosa nuita tuntemiani nuorempia seuratessa ei ole tullu huomattua kuin tottumukset muuttuu.         kiva kun kerroitte!
Nuorison automieltymyksistä tulee kyllä suht konservatiivinen kuva, siellä näkyy liikenteessä vanhempaa "premium" luokkaa, käsivalintaisia takavetoja, Volvoa, Mersua, Bemaria..  ::) ;D
Ei niitä takavetoja hankita pitkän matkan ajonautintoihin :P
pessimisti ei pety!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: 78
Paremminhan siinä autoa ajaessa on aikaa keppiä hämmentää mitä traktorilla töitä tehdessä ;D
pessimisti ei pety!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: 78
Paremminhan siinä autoa ajaessa on aikaa keppiä hämmentää mitä traktorilla töitä tehdessä ;D

ja manuaaleihinkin on tullut esim mäkilähtöavustin helpottamaan liikkeelle lähtöä. Sekin on asia, jota ilman nuo justiin kortin saaneet ei opi ajamaan sitten millään. Tai justiin ja justiin, jos on aina sellaisella autolla ajanut, niin eivät oo oppineet  normi mäkilähtöä.