Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 78  (Luettu 2875 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
78
olipa juttua ylellä.   merkintä 78 meinaa että ei saa ajaa manuaaliautoa!     hitto,   miä olen ite ajannu automatilla joskus v 1981 tai jotain ja sen jälkeen on alla ollu vain manualleja..      moniko nykyautoista on automateja?   sähköt kait mut entäs myytyistä?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: 78
Uusista taitaa automaatteja olla lähes kaikki. Tai minä en uusia niin oo kattellu, mutta jotain alle 5v vanhoja jonkin verran selaillut ja niissä ainakin manuaalit todella harvassa. Voi toki olla merkkikohtaisia eroja. Ikinä en oo automaatilla ajanut eikä kukaan muukaan meidän perheessä. Nuorimmainen ajaa nyt autokoulussa manuaali korttia  ;D joten manuaali etsinnässä. Toki autojen kierrätystäkin voisi harkita. Jospa emännyys sitois vasemman jalkansa lattiaan  ::) Nyt taitaa jo merkkikin vaihtua  :( Ei kait täällä kellään ole kokemusta noista civikeistä 1,0 tai  1,5 koneilla ? Montaahan niitä ei vaihdokkina löydy ja hintaakin vähän liikaa meidän käyttöön.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: 78
 B-kortilla saa ajaa traktoria, entäs tuollaisella automaattikortilla?
pessimisti ei pety!

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: 78
B-kortilla saa ajaa traktoria, entäs tuollaisella automaattikortilla?
Kai se traktorikin pitäis olla sitten automaatti, kyllähän se inssi kannattaa ajaa manuaali autolla jos vain siitä jotenkin suoriutuu. Mutta niitäkin on ketkä ei vaan osaa manuaalilla ajaa.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: 78
B-kortilla saa ajaa traktoria, entäs tuollaisella automaattikortilla?
Kai se traktorikin pitäis olla sitten automaatti, kyllähän se inssi kannattaa ajaa manuaali autolla jos vain siitä jotenkin suoriutuu. Mutta niitäkin on ketkä ei vaan osaa manuaalilla ajaa.
Sitten vaan portaaton traktori ja aurahommiin ;D
pessimisti ei pety!

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26121
  • vastustan
Vs: 78
Kuorma-autoja ei taida enää edes saada vaihdekepillä varustettuna.

onnistuukohan esimerkiksi edes  lataushypridin teko laisinkaan manuaalina :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: 78
Uusista taitaa automaatteja olla lähes kaikki. Tai minä en uusia niin oo kattellu, mutta jotain alle 5v vanhoja jonkin verran selaillut ja niissä ainakin manuaalit todella harvassa. Voi toki olla merkkikohtaisia eroja. Ikinä en oo automaatilla ajanut eikä kukaan muukaan meidän perheessä. Nuorimmainen ajaa nyt autokoulussa manuaali korttia  ;D joten manuaali etsinnässä. Toki autojen kierrätystäkin voisi harkita. Jospa emännyys sitois vasemman jalkansa lattiaan  ::) Nyt taitaa jo merkkikin vaihtua  :( Ei kait täällä kellään ole kokemusta noista civikeistä 1,0 tai  1,5 koneilla ? Montaahan niitä ei vaihdokkina löydy ja hintaakin vähän liikaa meidän käyttöön.

Ootko kuullut koskaan kenestäkään, joka olisi ollut tyytymätön automaattivaihteisen auton hankintaan? Niin  :D

Meille tuli eka automaatti tasan 20 vuotta sitten, ja sen jälkeen ei oo muita ollutkaan. Silloin se tuli vähän pakosta, kun ei mersun 320 dieseliä saanut edes manuaalina. Eilen aamulla auto kävi huollossa, ja ajoin sijaisauto Kialla. Kyllä siinä kaupungilla käydessä huomas kuinka iso ero on autolla ja autolla.

Joten, suosittelen kattelemaan jotain automaattivaihteista autoa, vaikka pykälää vanhempaa ja erimerkkistä, mikäli budjetissa pitää pysyä vrt. manuaalivaihteinen auto. Ja mikäpä estää ajamasta automaatilla manuaalimoodilla, useista löytyy läpyskät ratin takaa, toisesta plussaa ja toisesta miinusta. Eipä tuu koskaan käytettyä, kun nykyinen kottero ei oo mikään sporttiversio, ei sinnepäinkään, vaikka nuo läpyskät ratin takana ovatkin. Se automaatti osaa vaihtaa just oikein vaihteet, ja oppivana oppii kuskin ajotavan hyvin äkkiä.

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: 78
Kyllähän autossa pitää olla automaattilaatikko.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: 78
Kyllähän autossa pitää olla automaattilaatikko.

Nämä joilta esim vanhempi 7-portainen DSG on porsinut saattavat olla asiasta toistakin mieltä.
Tosin en tiedä onko tuo automaattilaatikko sanan varsinaisessa mielessä. Jotkut tykkää että ainoa oikea automaatti on sellainen muuntimella oleva jenkkilaatikko jota pyörittää joku isolohko riittävällä väänöllä...

Kaksoiskytkin- / robottilaatikko vai mikä lienevät nykyään tekniikaltaan. Tai joku CVT-kyhäelmä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: 78
varmaan kiva joskus vähän vanhempana huomata et olis kuski mutta ei voikaan ajaa kun kellään ei ole automaattia kapakan ovella..    eiks nuo teinikoslat ole vanhempaa mallia joten manuja kait suurin osa..      noooo, hyinhän tuo menöö kun suomessa onkii euroopan nuorin autokanta..       -   vuonna 2150!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: 78
Kyllä automatic varmaan mukava on en sitä kiellä. Mutta kun en koskaan oo ajanut ja "pelottaa" ne kytkinjalan vahingossa tapahtuvat jarrutukset. Kuten kirjoitin niin ehkä emännän vasemman jalan vois köyttää penkkiin ensimmäisenä  ;D Yksi vanhempi pariskunta hankki ekan automaatin ja toinen oli keppiloodalla. Molemmat moittivat, että ei osaa ajaa enää kummallakaan, joten vaihtoivat automaatin keppilootaan ja kun jäivät eläkkeelle hävittivät molemmat ja ostivat yhden automaatti auton tai se on Pösö . Nyt molemmat ajelee sillä, joten kait siihen oppii.

Ja mun kuume voi kadota muutenkin, jos yks kersa pääsee johonkin isohkoon kaupunkiin opiskelemaan , jossa autosta on vaan riesaa.  Piisaa sitten vielä noi nykyiset Hondat  ;D

Ja tuohon käytettyinä olevien hintoihin manuaali vs. automaatti. En nyt hirveästi ole verrannut, koska manuaaleja todella vähän n. 5v vanhoissa. Mutta ihan sekaisin ne listoilla on jos hinnan laittaa halvimmasta ja ajokilometrit luokkaa alle 85k. Aika moni merkki mainosti noihin aikoihin, että nyt automaatti manuaalin hinnalla, kun uusia myivät ja onko kaikkiin edes saanut enää manuaalia ? Ja tuohon suuremman ja vanhemman ostoon .... varmaan noin.  Piisaa mulle tuo lähes 20v vanhakin, vaikka ei oo automaatti eikä nyt isokaan , mutta ei sentäs Toyota  ::) Mutta nyt asennoitunut että ostan 17v kersalle, kun toisetkin on oman auton käyttöönsä saaneet kortin saatuaan. Mutta tosiaan kekskusteltu siitäkin, että joutuu odottamaan jos keskimmäinen muutaa esim. Turkuun tai Helsinkiin niin joutuu tyytymään sen nykyiseen.

Ja Oksalle sellainen , että sun pitää käydä kattomassa vaikka lukion pihassa millaisilla autoilla nuoret ajaa nykyään. No siellä on 10v vanhaa Mersua ja Audia ja sitten uuden karheita hybridejä, tesloja tai nyky katumaastureita. Toki joku voi olla vaikka -90 luvun Avensiksella, mutta todellakin noita vanhuksia ei oo montaa. Toki eihän ne niitä itte tietysti omista, mutta noilla ne ajaa. Ja hyvä niin, sillä kyllä nuoret tarvitsee sen talon turvallisimman auton.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: 78
Mulla on henkilöautot olleet automaatteja reilun 20 vuotta, Toyota, Wv, Hyundai, Honda. Missään ei ole laatikossa ollut vikaa. Ruoste vie korit kahdelta ensimmäiseltä ympäriltä. Honda noista vaihtaa pehmeimin ja kaikki on siis olleet -90luvun tai 00 autoja. Ja mulle tullessaan ajettu vähintään 200th ja hintaluokka ollut noilla alta kymppi.


Eiköhän noissa teinien mersuissakin liki kaikissa oo automaatit

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: 78
täälä päin volsut ja bemut on kyllä manuja kun niitä ei autona ole myyty uutenakaan...    tosa just yks bora kuski manas kun tyttöystävällä pelkkä 78 kortti!    eipä sitä häppää pääse ottaankaan.     pakko pelkkää naintia...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: 78
täälä päin volsut ja bemut on kyllä manuja kun niitä ei autona ole myyty uutenakaan...    tosa just yks bora kuski manas kun tyttöystävällä pelkkä 78 kortti!    eipä sitä häppää pääse ottaankaan.     pakko pelkkää naintia...

Eläkeläisillä automaatti bemu, siinä vielä valintaa kummalla ottaa ja ehdoton valinta automaatti. Mulla oli aikoinaan 535 diesel bemari, eikä sitäkään saanut kuin automaattilaatikolla. Vääntö tappaa manuaaliaskin, tai kytkimen, halvempi paketti tuo automaatti kuin spesiaalina tehdyt hilut tiettyihin automalleihin. 500tkm+ oli mersussa kun lähti vaihtoon aikoinaan, bemarissa 400tkm+. Kummankin laatikko toimi moitteetta kokoajan, vaihtoi nätisti jne. Bemarissa tosin alkoi loppuajasta oireilemaan laatikko suurimmalla vaihteella 110km/h tms. nopeudella, kun kierroksia noin 1600tjsp. Kierrolukumittarin neula "eli" hieman vakkarilla ajaessa, syynä että ko. kierroksilla oli ajettu eniten juuri tuolla vaihteella ja venttiilikoneistossa kulumaa/tiivistevikaa (joku tämäntyyppinen vika). Oireilu ei vaikuttanut mitenkään ajamiseen, eikä sitä huomannut muusta kuin mittarista tuossa yhdessä kohtaa tietyllä nopeudella ja vaihteella, mutta korjaus olisi vaatinut laatikon käyttämistä ammattilaisella. Ei tuo mielestäni mikään ihmeellinen asia, manuaalivaihteinen diesel +300hv tehoilla olisi luultavasti ollut pajalla jo aiemmin ja ihan "oikeasta" syystä  :)

Tuossa yllä lypsyukko mietti kuinka emännältä onnistuu ajaminen. Hyvin :) Se oikealla jalalla jarruttaminen luonnollista, niin ei se paljoa vaadi ettei oikeaa jalkaa tarjoa "kytkimelle". Enemmän se kuulemma opetuttaa manuaalilla ajo kun automaattiin tottuu. Mulla molemmat autot, eikä kummankaan kanssa mitään ongelmaa, se ajaminen tulee niin selkäytimestä ettei koskaan tule erheitä käytön suhteen. Se on jokseenkin ihme, mutta näin se vain on käytännössä. Eikä vaimokaan oo valitellut että ois jotenkin hankalaa hypätä manuaalivaihteisen auton rattiin välillä, kun silläkin toisinaan ajaa.

Suurempi ongelma on traktorin/auton ajotavan valinnassa, kummassakin vakionopeudensäädin jota käytän paljon. Traktorin vakkari lähtee pois päältä kaasuun tai jarruun koskemalla, eli painamalla kaasua enemmän kuin ko. nopeus tarvii. Autossa lähtee jarrua hipaisemalla. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun auton vakkaria yrittänyt pois päältä kaasuun hipaisemalla, mutta meno jatkuukin vanhaan malliin  :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8702
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: 78
Ei voi oikein muuta ajatellakaan kuin automaattia. Tulee kaupunkiajoa aika paljon ja se kytkimen polkeminen ja kepin jatkuva vispaaminen olis kyllä aika keljumaista työtä.  ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.