Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Syys ilmotus  (Luettu 5131 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Syys ilmotus
Olisiko tässä sitten se pieni suuri ero?

Mulla siis Novan jälkihara. Olen säätänyt sen vielä hivenen agressiivisemmaksi (=jyrkemmäksi) noille heinänkylvöille.
Hara näkyy vaikka tuossa aloituskuvassa.

https://tumeagri.fi/kylvokoneet/nova-combi/

Tuo tosiaan näyttää olevan jo hara. Uudemmissa ressukantisissa harakin olisi toisen moinen. Voi olla silti eri kuin tuo. Jotenkin pitkän näköisiä ne ainakin on ja lannoitesäiliön täyttö ei kuulemma onnistu takaa nostamalla, vaan pitää nostaa sivusta. Omassa ei sitä ongelmaa vaikka V6400 nostelee.

Ennen Jukon aikana heinänsiemen seattiin viljansiemeniin ja se kylvettiin siis sinne viljan syvyyteen. Paremmin sekin onnistui kuin tuo pintaan kylvö. Ajatellut, että meniskö tuo ihan persiilleen jos jatkais ne putket taas sinne vantaisiin ja kylväis kylmästi samaan syvyyteen viljan kanssa.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Syys ilmotus
Onko joku muuten kylvänyt heinää Novalla vantaiden kautta? Ensimmäiseen tai toiseen loveen vantaan säätöpyörä ja nostaa jälkiharan ylös niin tulee sitten vain jyrättyä, eikä hara ainakaan tuo liialti maata päälle... Mahtaako toimia?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Syys ilmotus
Onko joku muuten kylvänyt heinää Novalla vantaiden kautta? Ensimmäiseen tai toiseen loveen vantaan säätöpyörä ja nostaa jälkiharan ylös niin tulee sitten vain jyrättyä, eikä hara ainakaan tuo liialti maata päälle... Mahtaako toimia?

Olen täydennyssuorakylvänyt harvaksi mennyttä (talvituho) heinäpeltoa noin ja kyllä se seuraavana vuonna oli paljon tiheämpää :-)
Pelkkää heinää muokattuun en ole kokeillut kun yritän saada yhdellä ajokerralla  valmista ja heinät kuitenkin kylvetty aina suojaviljaan.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Syys ilmotus
Onko joku muuten kylvänyt heinää Novalla vantaiden kautta? Ensimmäiseen tai toiseen loveen vantaan säätöpyörä ja nostaa jälkiharan ylös niin tulee sitten vain jyrättyä, eikä hara ainakaan tuo liialti maata päälle... Mahtaako toimia?

Olen täydennyssuorakylvänyt harvaksi mennyttä (talvituho) heinäpeltoa noin ja kyllä se seuraavana vuonna oli paljon tiheämpää :-)
Pelkkää heinää muokattuun en ole kokeillut kun yritän saada yhdellä ajokerralla  valmista ja heinät kuitenkin kylvetty aina suojaviljaan.

Jos ei käytä apulantaa ollenkaan kylvön yhteydessä, voisi yrittää kylvää viljan apulantapuolelta, jolloin se menisi vähän syvemmälle kuin heinä siemenpuolelta. Tämähän ei tietenkään toimi, jos täytyy saada apulantaa menemään samalla, enkä tiedä, toimisiko muutenkaan...