Ensiksi, olen gutigutin kanssa haluamassa peltoenergian tuotantoa Suomeen. MUTTA:
Liikennepolttoaineen mitaarihinnassa on veroa veron päälle, ei se itse litku niin kallista ole.
VIhermassa, josta todella irtoaa kaasua, pitää korjata hyvin sulavana = monta kertaa vuodessa tai tyytyä pieneen satoon. Jos syöte on kosteaa, se on jäässä suurimman energiankulutuksen aikaan talvella. Jään saaminen prosessilämpötilaan kuluttaa paljon energiaa. Tätä ongelmaa ei ole esim lietelannalla.
St1:n etanoliprosessissa viipymä ja sen ansiosta laitoskoko on huomattavasti pienempi kuin biokaasulaitoksessa. Tunnetko gg tämän prosessin?
Kansantaloudelle olisi parempi syöttää ruohot biokaasuprosessiin kuin sonnille. MUTTA toistaiseksi sonnia tuetaan monin tavoin, biokaasua vähemmän. Pyydäpä piruuttasi tarjous ruohopaalista joltain biokaasulaitokselta. Veikkaan että pyytävät noin 50 €/t myötäjäisiä niin saat toimittaa silputun, sulan tavaran laitokselle.
Bensassa on polttoaineveroa hieman alle 70c/l. Kokoomus asetti fossiilisten veron biokaasulle häikäilemättömällä tavalla. Etanolilla sitä ei ole. Jokainen tajuaa ettei biokaasulla pitäisi olla maakaasun tapaan veroa. Kokoomus pitää saada oppositioon pysyvästi.
Kiinteään mädättämöön käytettävä biomassa on tietenkin vastattava sulavuudeltaan nelijalkaiseen mädättämöön syötettävää tavaraa. Tällöin rehu on korjattava nykyiseen tapaan, jos käytetään samoja lajikkeita.
Lämpötaloudesta jouduin kilauttamaan kaverille. Puhutaan siis samasta asiasta kuin mikä on kiukaaseen työnnetyn klapin lämpötilan vaikutus saunan lämpötilaan. Tai säilörehun sulatuksen kustannusten vaikutus maitotilan kassavirtaan. Todellisesta asiasta mutta ei millään muotoa olennaisesta. Tuorerehutonnin lämmittäminen umpijäästä prosessilämpötilaan vie lämpöä, mutta tarvittava energiamäärä on vain murto-osia siitä mitä sama tonni vapauttaa kaasuna. Jos se olisi merkittävä niin käytössä olisi lämmönvaihtotekniikka syötteen ja poistuvan tavaran välillä.
30-50MWh/ha ovat suomalaisilla tiloilla tuotettuja määriä. Siis prosesseista ulos otettuja.
Edelleen vihermassan kaasuttaminen metaaniksi on koetelluin, yksinkertaisin, tehokkain, edullisin, ylivoimaisin tapa tuottaa biomateriaalista liikennekelpoista polttoainetta.