Rahtiliikenne ollaan keskittämässä Turkuun.
SAS, joka on vastannut ulkomaanlennoista Pirkkalasta on karsinut rajusti lentoja.
Ryanair kyllä lentää Pirkkalasta, mutta lasken sen karjankuljetusfirmaksi en lentoyhtiöksi.
Pirkkala toistaa Porin virheet ajaessaan lennostoa pois (Satakunnan lennostoko se on yhä nimeltään).
Kaikkien maakuntakenttien figuurit on alaspäin.
Skenaario: viiden vuoden kuluttua lennetään Pirkkalasta ainoastaan Seutulaan + halpis karjalennot.
Pirkkalan statistiikka:
2010 617,588 -1.7%
2009 628,084 -11.5%
Samoin Tallinnan (Lennart Meri airport) kohtalona on olla Hgin syöttöterminaali:
http://www.tallinn-airport.ee/eng/associates/GeneralInfo/statisticsandsurveys/?articleID=1355Seutula:
2006 12,147,781 +9,1%
2007 13,090,744 +7,8%
2008 13,426,901 +2,2%
2009 12,591,606 -6,3%
2010 12,883,399 +2,2%
Pieni notkahdus lamassa, mutta trendi on selvä.
Pendolino Tre-Tikkurila 1h 10 min + taksi 10 min, lento 50 min+matka Pirkkalaan ja Seutulan jonot ei check-innissä business-luokassa häiritse; tosin sos.dem. Suomessa ei oo saatu business-luokalle omia turvatarkastuksia niin kuin muualla maailmassa. Siinä suhteessa Pirkkala OK, max. jono 2 min. Tosin Seutulan transit matkustajille tulleet turvatarkastukset terminoivat senkin edun.