Lainaus SK:sta:
Kansallismedia ei tuota voittoa
Mari Kamaja
Helsinki
Suomen Kansallismedian liiketoimintaan kuuluu olennaisena osana vaaliseminaarien lisäksi kokoomuksen viestinnästä huolehtiminen. Sen liikevaihto viime vuonna oli lähes miljoona euroa, mutta tuotto hyvin vähäinen.
Toimitusjohtaja Jarmo Pekkalan mukaan yhtiö käytti rahaa pääasiassa paino- ja jakelulaskujen maksamiseen sekä viestintä- ja mainostoimistoille. Lisäksi tulivat yhtiön omat hallintokulut.
Kokoomuksen viestintätuki kanavoidaan Kansallismedian kautta, joten Kansallismedia hoiti yhdessä piirijärjestöjen kanssa muun muassa puolueen vaalikiertueiden mainontaa ja piirien omien lehtien tai liitteiden julkaisua.
- Yhtiön perusidea ei ole ensisijaisesti tuottaa voittoa. Viestintätuki käytetään tietysti viestintään, ja seminaarien tuotot maksetaan niille, jotka ovat seminaaria järjestäneet. Jos järjestämme yhdessä ehdokkaan kanssa seminaarin, rahat tuloutetaan ehdokkaalle, Pekkala kertoo.Pekkalan mukaan toiminta on mietitty tarkkaan kokoomuksen tilintarkastajien kanssa, ja se täyttää kaikki säännökset.
- Ei tämä ole verokikkailua, vaan ihan normaalia toimintaa.
***Ilmoittaako kokoomus ehdokas tulot verotuksessa?
