miksi hallitus kiirehtii nostamaan eemelin polttoaineiden hintoja vaikka edellinen hallitus neovotteli viimmeisen asti pitkät siirtymä-ajat.
hallitus vielä väittää että eemelille ei koidu kustannuksia vaikka maksaa neljä vuotta euron enempi litralta
Kallion mukaan maatalouden polttoaineiden ottaminen päästökauppaan lisää maatalouteen kohdistuvia kustannuksia: ”Asiantuntija-arvioiden mukaan odotettavissa on vuoden 2027 jälkeen 120 miljoonan euron lisäkustannus suomalaisille maa- ja metsätalouden harjoittajille. Useissa arviossa on puhuttu jopa yli 200 miljoonan euron kustannuksesta, mikä vastaisi puolta maatalouden yrittäjätulosta.”
– Päästökaupan käyttöönoton kiirehtiminen on hämmästyttävä temppu. Hallituksen autoilijamyönteisyys kantoi hallitusohjelman kirjauksiin saakka, muttei näy harjoitetussa politiikassa.
Kevään kehysriihessä Petteri Orpon (kok) hallitus päätti liittymisestä EU:n uuteen päästökauppaan heti sen käynnistyttyä vuonna 2027.
Keskustan kansanedustajien mielestä hallituksen olisi pitänyt lykätä asiaa 2030-luvulle.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen viittaa talousvaliokunnan mietintöön, jonka mukaan päästökauppadirektiivin puitteissa ”jäsenvaltio voi kansallisesti vuoden 2030 loppuun asti olla vaatimatta päästöoikeuksien palauttamista, eli käytännössä jättäytyä hinnoittelun ulkopuolelle
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d63e13ce-3b5f-4929-a27d-04205284570b