Muuten tuo "lisäarvotuotteilla" ja investoimisella tulevaisuuteen on täyttä puppua. Jos meidän yritys on niin tehokas, niin tässä tilanteessa pitää nostaa tuottajahintaa, muuten loppuvat tuottajat. Alkuvuodesta vielä puhuttiin hinnan noususta vuoden toisella puoliskolla, nyt se on jo siirretty ensi vuoteen. Syynä kerrotaan, ettei se hinta nouse muuallakaan. Mihin se "lisäarvotuotteiden" ja investointien vaikutus oiken häviää? Miksi muiden täytyy nostaa ensin, että me voimme tulla perässä? Kuten aikaisemmin sanoin, pitää uskalttaa nostaa hintaa, eikä jäädä odottelemaan. Muuten suomalaiselle maidontuottajalle käy kuin mustalaisen hevoselle "oppi olemaan syömättä, mutta kuoli".
OP:n Kultayvä 2/16 lehdessä on juttuja maidon hinnasta. MTK:n maitoasiamies Ilkka Pohjamo kirjoittaa otsikolla EU:ssa on menossa pudostuspeli. Hän aloittaa tekstin "EU:n ylituotantotilanteen takia kestää jonkin aikaa ennen kuin tilanne selkiytyy.
Maidon keskihinnan EU:ssa pitää nousta, jotta tuottajahinta voi nousta Suomessa."
Siinä on sellainen lause jota en ymmärrä kahdesta syystä:
Miten etujärjestön edustaja voi tehdä oman työnsä yhdellä lauseella turhaksi? Siis mihin sitä MTK:ta (maitoasiamiestä) tarvitaan, tilastojen kertomiseenko?
Mitä hyötyä on Valion investoinneista ja hienoista lisäarvotuotteista, kun hinnan pitää nousta muualla eli toisten meijerien pitää saada markkinoilta enemmän rahaa, jotta meillä olisi lupa nostaa tuottajahintaa!
Antoisia lukuhetkiä lehden parissa...