Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Laajarunkoisten hallien tarkastus  (Luettu 4454 kertaa)

GTS

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 391
Laajarunkoisten hallien tarkastus
Onko tosissaan niin että kaikki nuo Suomeen 2000-luvulla rakennetut miljoonainvestointien rakennukset täytyy nyt mahdollisesti jonkun ajan kuluessa tarkastuttaa jollain uudella tarkastusyrittäjällä?  Huvittavaa kun ne on aikanaan ammattilaiset suunnitelleet ja rakentamisetkin on valvottu.

Olisi ennemmin torpanneet tuollaisen lakiehdotuksen kuin jotain sotea.  >:(

kysyn_vaan

  • Vieras
Vs: Laajarunkoisten hallien tarkastus
Onko tosissaan niin että kaikki nuo Suomeen 2000-luvulla rakennetut miljoonainvestointien rakennukset täytyy nyt mahdollisesti jonkun ajan kuluessa tarkastuttaa jollain uudella tarkastusyrittäjällä?  Huvittavaa kun ne on aikanaan ammattilaiset suunnitelleet ja rakentamisetkin on valvottu.

Olisi ennemmin torpanneet tuollaisen lakiehdotuksen kuin jotain sotea.  >:(

Miettikääpä jatkossa kun olette käytännössä missä tahansa kyläkauppaa isommassa kaupassa niin olette taas yhdessä kymmenillä tuhansilla tarkastettavassa "laajarunkorakennuksessa". About jokainen Lidlin myymälä tai S-market esim on sellainen, ja kaikki sitä isommat. Jne jne. Aivan naurettava juttu parin heppoisesti rakennetun maneesin takia.

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: Laajarunkoisten hallien tarkastus
Onko tosissaan niin että kaikki nuo Suomeen 2000-luvulla rakennetut miljoonainvestointien rakennukset täytyy nyt mahdollisesti jonkun ajan kuluessa tarkastuttaa jollain uudella tarkastusyrittäjällä?  Huvittavaa kun ne on aikanaan ammattilaiset suunnitelleet ja rakentamisetkin on valvottu.

Olisi ennemmin torpanneet tuollaisen lakiehdotuksen kuin jotain sotea.  >:(

Mä en ole nyt ihan kartalla tästä. Koskeeko tämä myös tolppahelvettejä vai vaan avohalleja? Mitkä ne rajat on. konehalli 14.8 metriä seinästä seinään. Toinen halli 30 mut 2 tolppariviä keskellä.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Laajarunkoisten hallien tarkastus
Onko tosissaan niin että kaikki nuo Suomeen 2000-luvulla rakennetut miljoonainvestointien rakennukset täytyy nyt mahdollisesti jonkun ajan kuluessa tarkastuttaa jollain uudella tarkastusyrittäjällä?  Huvittavaa kun ne on aikanaan ammattilaiset suunnitelleet ja rakentamisetkin on valvottu.

Olisi ennemmin torpanneet tuollaisen lakiehdotuksen kuin jotain sotea.  >:(
Tää on katos vähän sama juttu kuin noiden autojen kanssa. Ammattilaiset ovat nekin suunnitelleet ja ehkä turkkilaiset rakentaneet, mutta kummasti niihinkin vikoja tulee ja katsastuksissa hylkyjä. Eli ymmärtääkseni tässä on kyse jonkinlaisesta rakennuksen "katsastuksesta", jossa vuosien hätäpatentit, lahoamiset ja laittomat rakennemuutokset ratsataan.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Laajarunkoisten hallien tarkastus
Onko tosissaan niin että kaikki nuo Suomeen 2000-luvulla rakennetut miljoonainvestointien rakennukset täytyy nyt mahdollisesti jonkun ajan kuluessa tarkastuttaa jollain uudella tarkastusyrittäjällä?  Huvittavaa kun ne on aikanaan ammattilaiset suunnitelleet ja rakentamisetkin on valvottu.

Olisi ennemmin torpanneet tuollaisen lakiehdotuksen kuin jotain sotea.  >:(

Miettikääpä jatkossa kun olette käytännössä missä tahansa kyläkauppaa isommassa kaupassa niin olette taas yhdessä kymmenillä tuhansilla tarkastettavassa "laajarunkorakennuksessa". About jokainen Lidlin myymälä tai S-market esim on sellainen, ja kaikki sitä isommat. Jne jne. Aivan naurettava juttu parin heppoisesti rakennetun maneesin takia.
Ehkä 15 vuotta sitten Ikaalisten Lidlin (uudisrakennus niinku melkein ne kaikki) avaaminen lykkääntyi usealla kuukaudella. Tehtiin ilmeisesti katto uusiksi...ei se saksalainenkaan oo kaikkea ottanu huomioon! (niinku esim. suomalaisia rakennusstandardeja). En tietnkään tunne yksityiskohtia, mutta näin paikalliset silloin kertoivat kun ääneen ihmettelin projektin venymistä.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

GTS

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 391
Vs: Laajarunkoisten hallien tarkastus
Onko tosissaan niin että kaikki nuo Suomeen 2000-luvulla rakennetut miljoonainvestointien rakennukset täytyy nyt mahdollisesti jonkun ajan kuluessa tarkastuttaa jollain uudella tarkastusyrittäjällä?  Huvittavaa kun ne on aikanaan ammattilaiset suunnitelleet ja rakentamisetkin on valvottu.

Olisi ennemmin torpanneet tuollaisen lakiehdotuksen kuin jotain sotea.  >:(
Tää on katos vähän sama juttu kuin noiden autojen kanssa. Ammattilaiset ovat nekin suunnitelleet ja ehkä turkkilaiset rakentaneet, mutta kummasti niihinkin vikoja tulee ja katsastuksissa hylkyjä. Eli ymmärtääkseni tässä on kyse jonkinlaisesta rakennuksen "katsastuksesta", jossa vuosien hätäpatentit, lahoamiset ja laittomat rakennemuutokset ratsataan.


No ehkä liimapuupalkkeja ja teräspilareita ei kannata verrata Mercedes-Benziin, Volkswageniin tai Bemareihin. Kuivissa olosuhteissa kun nuo ensin mainitut eivät kahdessakymmenessä vuodessa muutu juuri miksikään, toiset taasen ovat paalattavaa tavaraa.  ;)

Mutta oikeasti jos kerran mennään tuohon ns. katsastustyyppiseen meininkiin, onko nämä henkilöt vain tarkastuksia tekeviä konsultteja joten jos jotain sattuu heidän käynnin jälkeen, onko tuolloinkin mistään mitään tietämätön isäntä/emäntä vastuunkantaja? Todetaan vaan että tulipahan maksettua parikymmentä tuhatta tarkastuskäynnistä.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Laajarunkoisten hallien tarkastus
Onko tosissaan niin että kaikki nuo Suomeen 2000-luvulla rakennetut miljoonainvestointien rakennukset täytyy nyt mahdollisesti jonkun ajan kuluessa tarkastuttaa jollain uudella tarkastusyrittäjällä?  Huvittavaa kun ne on aikanaan ammattilaiset suunnitelleet ja rakentamisetkin on valvottu.

Olisi ennemmin torpanneet tuollaisen lakiehdotuksen kuin jotain sotea.  >:(
Tää on katos vähän sama juttu kuin noiden autojen kanssa. Ammattilaiset ovat nekin suunnitelleet ja ehkä turkkilaiset rakentaneet, mutta kummasti niihinkin vikoja tulee ja katsastuksissa hylkyjä. Eli ymmärtääkseni tässä on kyse jonkinlaisesta rakennuksen "katsastuksesta", jossa vuosien hätäpatentit, lahoamiset ja laittomat rakennemuutokset ratsataan.


No ehkä liimapuupalkkeja ja teräspilareita ei kannata verrata Mercedes-Benziin, Volkswageniin tai Bemareihin. Kuivissa olosuhteissa kun nuo ensin mainitut eivät kahdessakymmenessä vuodessa muutu juuri miksikään, toiset taasen ovat paalattavaa tavaraa.  ;)

Mutta oikeasti jos kerran mennään tuohon ns. katsastustyyppiseen meininkiin, onko nämä henkilöt vain tarkastuksia tekeviä konsultteja joten jos jotain sattuu heidän käynnin jälkeen, onko tuolloinkin mistään mitään tietämätön isäntä/emäntä vastuunkantaja? Todetaan vaan että tulipahan maksettua parikymmentä tuhatta tarkastuskäynnistä.
En minä tiedä vastuista. Mutta kyllähän läpimenneen "katsastuksen" pitäisi ainakin alentaa vakuutusmaksuja  ::)

KUIVISSA OLOSUHTEISSA rauta ja liimapalkki kestävät tietty satoja vuosia. Mutta mitäs jos rakennuksen ilmanvaihto on tukittu, muokattu, rikottu ja olosuhteet ovat muuttuneet ? Tai jos niitä rakenteita on omatoimisteti muutettu, porattu reikiä, eristetty seiniä ja sisäkattoja väärin... muutettu jopa rakennusten käyttötarkoitusta ?

Kyllä minä ymmärrän että tämä vit uttaa kaikkia, mutta ymmärrän toisaalta myös sen, että valtiovallan on pakko ottaa jotain kantaa sortumisten vuoksi. Valtiohan kantaa vastuuta ihmisistään ja toisaalta huolehtii siitä että investointituetut rakennukset maksavat itsensä joskus takaisin..
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Laajarunkoisten hallien tarkastus
Faktaa ei ole tarjolla vielä riittävästi. Spekulointia kyllä.

kysyn_vaan

  • Vieras
Vs: Laajarunkoisten hallien tarkastus
Nyt kun on kouluasioiden kanssa taas hyvä takinkääntödraivi päällä niin voisivat perua tämänkin päätöksen :)


Hämmentävää että suomessa ei lakeja valmistella nykyään enää juuri lainkaan niin että mietittäisiin jotain käytönnön asioita ennen kuin eduskunta äänestää jostain joka noin "mutuna" on kiva juttu.

Esimerkiksi rajaaminen ensitilassa kylmiin ja useiden ihmisten käytössä oleviin halleihin (eli esim. maneeseihin) olisi ollut aika järkevää. Lämpimiä halleja ei ole romahtanut kai juurikaan, tai sitten on hajonnut sisäkatto tms. joka ei liity juurikaan lumikuormiin tai jänneväleihin. Kylmien hallien tarkastuskin on paaaljon helpompi hoitaa koska rákenteet ovat käytännössä aina avoimet. Ja ne kylmät hallit altistuvat herkemmin esim kosteudelle. Jos lämmin halli on niin märkä katostaan tai seinistään että runko hajoaa niin yleensä jotain muitakin haittoja ilmenee jo aiemmin.

Viimeksi muokattu: 13.03.15 - klo:14:10 kirjoittanut kysyn_vaan

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5204
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Laajarunkoisten hallien tarkastus
Tähän olisi kannattanut tehdä jokin raja, että kuinka moni ihminen rakennusta käyttää. Joku tuollainen kauppa niin siellä käy satoja jos ei tuhansia päivässä, maneesissakin käy kymmeniä, navetassa parhaillaan yksi...  ::)
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆