Alkaa nuo atrian teurastamo-investoinnit näyttämään karjaportti-meiningille.
Enpä tiedä... Outokumpu on ison päivityksen edessä ennemmin kuin huomataan. Nythän siellä on viritelty kotkaus menetelmin navettaa ja varastoa, jotta läpi menisi enempi. Itse linjasto on vanha kuin taivas...
Sen päivitys onkin sitten isompi juttu. Mutta hk voikin unohtaa naudat, kun Outokumpu on loppuun ajettu.
Snellman viritteli nyt sika ja nauta linjastonsa kokonaan erilleen. Siellä on toki kohtuullisen uusi kalusto about 15 v vanhaa, mutta kuinka vanhat kompromissit rasittaa vielä jatkossa nykysysteemiä sitä en tiedä.
Saarioisten teurastamo on myös faceliftattu kokonaisuus. Siellä onneksi tulevatkin päätökset perustuvat vain liiketaloudellisiin seikkoihin.
Karjaportilta katosi kustannuskilpailukyky "maan korkeimmilla tuottajahinnoilla" ja sokealla hallinnolla. Jos kauhajoen yksikkö todellakin alkaa nakuttaa alemmilla kustannustasoilla kuin kilpailevat, niin etenkin hk voi joutua miettimään uudestaan mitä Outokumpuun oikein investoidaan lisää ja mitä ei....
Kaikki on jatkossa siitä kiinni millä kustannustasolla Kauhajoki laittaa nautaa kylmäksi. Jos peruskoneisto on kilpailukykyisesä kunnossa, niin a:lla kyky myös ostaa sisälle riittävästi nautaa. Siitä pitää lähteä, että lahtaaminen per kilo on uudessa laitoksessa tehokkaampaa kuin vanhoissa myllyissä. Tämä kone sitten kyllä takoo ajankanssa eteenpäin ja pakottaa muutkin alalla olevat miettimään uusia ratkaisuja.
Ja jos ei näin käy.... niin kuka voi väittää, että maailma on naudanlihantuottajan kannalta Suomessa varmasti parempi?