http://kuinkakarlmarxtavataan.puheenvuoro.uusisuomi.fi/67384-yupit-juppien-perinto-yksityistetty-suomi-yksityistetty-euRiikka Söyring.
1 piste
Olen tullut siihen vaiheeseen, jossa uskon että toistuvat kriisit ovat tarkoituksella luotuja, ja että niiden tarkoitus on ohjata entiset kansallisvaltiot "Kaaoksen Tietä" nk. markkinavoimien syliin.
Jos Suomi aikoo edes jotenkuten selviytyä, sen tulee -sanon suoraan- eristäytyä tietyiltä osin tästä sairastuneesta mekanismista ja keskittyä ensin elintarvike- ja energiaomavaraisuuden luomiseen.
Suomen on mentävä karanteeniin vapaaehtoisesti.
Tai sen voi sanoa myös toisinpäin: Suomen tulee mutatoitua superbakteeriksi, joka jyrää nurin nykyisen kannan.
Ja aloitettava kotipihallaan tuo mainitsemasi rankka sosiaalinen tasaus.
"Kielipilvi", erinonmainen ilmaus! Tuo mieleen myös virukset

vastaa
linkki tähän kommenttiin
.
3.4.2011 12:45 Seppo Oikkonen.
1 piste
Oma suhtautumiseni ns. "salaliittoihin" on aivan tietyllä tavalla varauksellinen.
Hieman chomskylaisittain ajattelen salaliiton muodostuvan kielen ominaisuuksien pohjalta. Joistakin asioista puhutaan samanlaisella käsitteenmuodostuksella -- tai samalla intentiolla -- jolloin samat ilmaukset korostuvat ja peittävät näkyviltä samat julkilausumattomiksi jäävät tarkoitukset.
Näin salaliitto muodostuu ikään kuin yhtä vahvasti siitä mikä todetaan ääneen kuin siitä miten tämä ääneen ilmaistu valikoituu. Se mikä ilmaistaan saattaa olla olennaisti vaikka vain kiertoilmaisua. Se mikä jää julkilausumattomaksi saattaa olla kaikkein oleellisinta.
Kasvoton kaikkivoipa raha luo maailmaan taloustotalitaristisen koneiston, jossa toimijasubjektit häviävät -- kuten tapahtuu kaikissa totalitarismeissa. Tapahtumisen laatu ei siis ole päämäärärationaalinen. Kaikki kuitenkin käy kuin yhteisestä sopimuksesta, tai kuin muita vaihtoehtoja ei edes voisi olla.
Jos ajattelet kasvotonta kaikkivoipaa rahaa, sen legitimaatio ja valta perustuvat juuri siihen ettei se sijoitu sellaiseen ihmisjärjen mittaiseen tietoiseen ajatteluun, jossa päämäärät ja keinot eritellään. Rahalla on jokin ihmistä ja elämää suurempi legitimaatio -- ja juuri siksi sitä voidaan käyttää julmuuden ja pahuuden oikeuttajana.
Kukaan joka haluaa olla toiselle ihmiselle hyvä ei tätä varten tarvitse mitään erityistä hyvyyden oikeuttajaa. Pahan tekeminen tarvitsee ihmistä ja elämää suremman legitimaation.
Rahan legitimiteetti on valtamagiaa. Samasta seikasta johtuen rahalla operoiminen ei voi olla päämäärärationaalista toimintaa.
Mitä Suomelle tarjottuun reseptiin tulee, siinä olen pitkälle yhtä mieltä kanssasi. Vähintäänkin ohjelma tulisi muotoilla noin: yksinkertaisesti ja ehdottomasti.