MTK-yhdistykset levittävät tätä sähköpostia. Kaksinaamaista touhua, onhan MTK itse ollut sosialisoimassa toisten maita
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/12/fi_FI/Marttila_puolustaa_maastoliikennelakia/*************************************************************
>
>
>
> Asia: Kelkkareittien perustaminen sallittava vain maanomistajan luvalla
>
>
> Hyvät tuottajayhdistyksen jäsenet
>
> Ohessa tiedoksenne ajankohtainen tiedote meneillään olevasta
> maastoliikennelain uudistuksesta ja suunnitelmista rakentaa maahamme
> valtakunnallinen reitistö moottorikelkkaturismia varten.
>
> Ympäristöministeriö ajaa tulkintaa, jonka mukaan viralliset reitit
> rinnastettaisiin teihin ja niitä voitaisiin perustaa myös vastoin
> maanomistajien tahtoa heidän mailleen.
>
> Toivomme että tutustutte oheiseen tiedotteeseen ja myös tuottamaamme
> videoraporttiin tilanteesta. Video on ladattavissa kotisivultamme tai
> tilattavissa dvd:nä järjestönne käyttöön.
>
>
> Ystävällisin terveisin
>
>
>
>
>
>
> terveisin
>
> Eeva Pehkonen
> Kansalaisten Maastoliikennevalvonta ry
> sihteeri, tiedottaja
> 045-1290424, eeva-pehkonen ( at ) netti.fi
>
> ________________________________________________________________________
>
> Tiedote 16.11.2010
>
> Ympäristöministeriö moottorikelkkamatkailun edistäjänä
>
> Maanomistajat eivät hyväksy pakkolunastuksia kelkkareittien
> perustamisessa: reitti ei ole vain "jälki lumessa"
>
>
>
> Kaikessa hiljaisuudessa Suomeen on rakenteilla valtakunnallinen virallinen
> reitistö moottorikelkkaturismin ja harrastajien tarpeisiin. Yllättävintä
> hankkeessa on, että aloite on lähtöisin ympäristöministeriöstä.
>
> Voimassa olevan maastoliikennelain perusteella moottorikelkkailu vaatii
> aina maanomistajan luvan, mutta ympäristöhallinto pyrkii kiertämään tätä
> periaatetta lakiin sisältyvän porsaanreiän kautta. Kelkkareitti voidaan
> perustaa ilman maanomistajan suostumusta, mikäli reitille on olemassa
> yleinen liikennetarve tai jos sillä on merkitystä yleisen virkistystarpeen
> kannalta, eikä reitin perustaminen aiheuta huomattavaa haittaa esimerkiksi
> reitin varren asukkaille.
>
> Pohjois-Savo ennakkotapauksena
>
> Pohjois-Savon ympäristöviranomaiset ovat lähteneet ajamaan Kuopion
> lentoasemalta Tahkovuoren matkailukeskukseen ulottuvaa reittiä
> pakkolunastusmenettelyn kautta. Tämä on herättänyt maanomistajat
> vastarintaan.
>
> Keväällä 2010 Juankoskella perustettu Kansalaisten maastoliikennevalvonta
> ry on tehnyt Eduskunnan oikeusasiamiehelle selvityspyynnön Pohjois-Savon
> ELY-keskuksen menettelyn lainmukaisuudesta. Kts.
>
http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/laki.html>
> Yhdistyksen mielestä ei ole olemassa sellaista yleistä liikennetarvetta,
> joka voisi oikeuttaa kelkkareittien vetämisen pakolla.
> - Muutaman safariyrittäjän ja Tahkovuoren matkailukeskuksen intressi ei
> täytä lain
> edellyttämää yleistä liikennetarvetta perustaa pysyvä rasite
> maanomistajille reittipohjaa varten, toteaa yhdistyksen puheenjohtaja Timo
> Heikkinen.
>
> Myös yleisen virkistyskäytön kannalta reitti on yhdistyksen mielestä
> kyseenalainen. Monet muut virkistyskäyttömuodot maastohiihdosta
> ajokoiraharrastajiin kärsivät kelkkailun melusta, päästöistä ja
> liikenneturvallisuuden heikkenemisestä.
>
> Ympäristöviranomaiset sokeita reittien haitoille
>
> Huomattavan haitan osalta yhdistys ihmettelee ELY-keskuksen asennetta
> maanomistajien valituksiin. Olipa kyse sitten hiljaisuuden ja
> luonnonrauhan menetyksistä tai riskeistä pohjavesille tai muille
> luonnonarvoille, kaikkiin valituksiin on vastattu toteamalla, ettei
> ELY-keskuksen tiedossa ole huomattavaa haittaa, joka voisi estää
> rakentamisen. Heikkisen mukaan näin varmasti onkin:
>
> - Kun vaikutusten arvioinnit on tehty heikosti jos ollenkaan, niin eihän
> keskuksen tiedossa voi olla haittoja ollakaan, Heikkinen huomauttaa.
>
> Kansalaisten Maastoliikennevalvontayhdistys ei pidä asiallisena sitä, että
> sama talo konsultoi kuntia, suunnittelee ja rakentaa reittejä ja arvioi
> omien suunnitelmiensa ympäristövaikutuksia.
>
> - Jos kuntia on painostettu hyväksymään ELY-keskuksen suunnitelmat, voi
> kysyä, ajaako ELY-keskus oman projektiorganisaationsa vai ympäristön etua?
>
> Maastoliikennelain uudistus vie kunnilta päätösvallan
>
> Tähän mennessä kuntien ympäristölautakunnat ovat ympäristöviranomaisina
> kuitenkin voineet päättää reittisuunnitelmien hyväksymisestä. Uusi,
> joulukuun alussa maan hallituksen käsittelyyn tuleva
> maastoliikennelakiehdotus siirtäisi päätösvallan
> ELY-keskukselle.
>
> Kansalaisten Maastoliikennevalvonta ry pitää ehdotusta monin tavoin
> kyseenalaisena. Lakiesitys rikkoo lähidemokratian periaatetta, jossa
> paikallisille ihmisille annetaan päätösvaltaa päättää elinpiirinsä
> asioista. Kuntien kannalta ongelmallista on myös se, että vastuu
> virallisten kelkkareittien ylläpitämisestä jäisi veronmaksajille.
> Ylläpitokuluihin menee kymmenessä vuodessa saman verran rahaa kuin reitin
> perustamiseen on kulunut.
>
> Kansalaisten Maastoliikennevalvonta ry vaatii päätösvallan
> pitämistä kunnallisella tasolla ja myös pakkokeinoja mahdollistavien
> porsaanreikien tukkimista uudessa laissa.
>
> - Kansalaisilla on säilytettävä mahdollisuus vaikuttaa omaan
> elinympäristöönsä ja maanomistajilla on säilytettävä perustuslaillinen
> omaisuudensuoja. Kelkkareitti ei ole vain "jälki lumessa".
>
> Yhdistys on käynnistänyt Hiljaisuuden hinta - kampanjan, jolla halutaan
> herättää yleistä keskustelua siitä, haluammeko uhrata luonnonrauhaa ja
> hiljaisuutta moottorikelkkaturismille, mönkijöille, muille maastoon
> sopiville ajoneuvoille tai vesiskootterisafareille.
>
> - Maanomistajien lisäksi toivomme aktiivisuutta myös luonnonrauhaa
> arvostavilta virkistyskäyttäjiltä ja niiltä luontomatkailuyrittäjiltä,
> joiden mahdollisuuksia kelkkaturismi jo nyt on vaarantamassa, korostaa
> Heikkinen.
>
> Kampanja avataan julkistamalla videoreportaasi "Vain jälki
> lumessa". Reportaasin nimi on otettu maastoliikennelaista vastaavan
> ympäristöministeriön virkamiehen haastattelusta.
> Reportaasia on kuvattu eri puolilla Suomea ja se esittää vakavan
> kysymyksen: Onko ympäristöministeriön tehtävänä kelkkoihin liittyvän
> bisneksen edistäminen vai ympäristön- ja luonnonsuojelu sekä
> ilmastonmuutoksen hillintä? Onko kyseessä todellakin "vain jälki lumessa?"
> Katso videoreportaasi täältä:
>
http://www.maastoliikennevalvonta.fi/fi/videot.html>
>
> Lisätietoja:
>
>
http://www.maastoliikennevalvonta.fi>
> Timo Heikkinen pj, Kansalaisten maastoliikennevalvonta ry
> 050-5124570; Heikkinentimot( at ) gmail.com)
>
> Eeva Pehkonen sihteeri, Kansalaisten maastoliikennevalvonta ry
> 045-1290424, eeva-pehkonen ( at ) netti.fi
>
> Hannu Hyvönen, videoreportaasin ohjaaja
> hannu( at ) elonmerkki.net
>
>
>