jotenkin tuntuu käsittämättömältä kuin nato kopteri puottaa lentikoneen isolla lentokentällä.. eikös nykytekniikan just pitäs hoitaa nuo pois kun ei ihmissilmät enää toimi? surkiaa särkiä kaks konetta tuolleen!
Ei tuo mitään Natoa ollut, vaan osa ihan USA:n kansallista militäärikalustoa ja henkilöstöä. Eikä tuo tapahtunut New Yorkissa vaan Washington DC:ssä.
Icefarmer näkyy lainatussa kommentissa maininneen, että lentokonetta olisi muka käsketty lentämään jotenkin viallisesti. Ei, kyllä nuo kaikki kolme virallista kiitorataa toimivat ihan samalla tavalla, se nro 33, joka oli eri kulmassa, tarvitsi tähdätä hieman kauempaa Potomac-joen itärannalta. Kyseinen lentokone oli vielä niin kaukana (niitä oli laskeutumisreitillä kokonainen jono !), että se pystyi tekemään loivan kaarroksen oikealle ja sitten asettumaan laskukiitoon yli joen.
Helikoptereilla on erittäin rajoitettu oikeus lentää kyseisen lentokentän ympärillä, itse asiassa lähes koko Washingtonin alueella, vain ns. "lentoputket" on sallittu. Yksi noista "putkista" menee pitkin Potomac-joen itärantaa. Helikoptereilla on ehdoton määräys tuossa kohdassa lentää alle 200 jalan korkeudessa, siltojen kohdalla ja kauempana lentokentästä korkeudet muuttuilevat 300 - 600 - 1100 jalkaa jne. Tuossa nimenomaisessa kohdassa lentokone on laskeutumassa 400 jalkaan, ja jatkaa siitä kiitoradalle. Koneiden reittien perusteella helikopteri oli keskemmällä jokea kuin pitäisi, jossa vaiheessa lentokonekin on jo mahdollisesti alle neljässäsadassa jalassa, koska on saapumassa kiitoradan päähän.
Kopteri otti nauhoituksilla kuultuna vastuun näköyhteydellä tapahtuvasta väistämisestä, kaksi kertaa lennonjohto varmisti, että näettekö kyseisen koneen, ja toisella kerralla kopteria nimenomaan käskettiin väistämään saapuvan koneen takaa, eli käskettiin kaartamaan itään. Lennonjohdon tutkat silloin nimenomaan alkoivat varoittaa koneiden mahdollisesta risteävästä reitistä. Muistetaan myös, että lentorajoitusten mukaan porrastus näillä pystysuunnassa oli 150-200 jalkaa, eli 50-65 m, eli vaikka reitit olisivat kohdanneet, ei oikein lentävän helikopterin olisi pitänyt törmätä lentokoneeseen.
Lentokone oli kiinni lähestymisjärjestelmässä, ja jos se olisi ollut alle 200 jalassa, olisi lentokoneen jokainen kaiutin huudellut jo terrain terrain, koska järjestelmä tietää, missä korkeudessa pitäisi olla missäkin vaiheessa. Eli tämä tiedetään, heti kun tutkijalautakunta kuuntelee oranssit laatikot. Mutta jos Potomacin itärannalla oli lentokoneella korkeutta se suunniteltu 400 jalkaa, pakkohan sen oli lähteä alas päin liukuun siitä eteen päin kiitorataa kohti.
Joku miettii, miksei törmäysvaroitin TCAS (ACAS) hoitanut asiaa niin, ettei törmäystä tulisi. TCAS toimii suunnitellusti vain yli 1000 jalan korkeudessa ilman rajoitusta. Itse asiassa 24 tuntia aikaisemmin samalla kentällä reittikone teki 1000 jalassa ns. go-aroundin , koska helikopteri oli joella lentämässä vastaan ja jyrkässä nousussa, ja suunnat olivat törmäyskurssilla. Nauhoituksista voi päätellä, että kyseinen tapahtuma on niin yleinen, että kommentoidaan vain okei, ja jatketaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Alempana kuin 1000 jalkaa TCAS ei liene täydellä herkkyydellä, tekisi ohjaamista haittaavasti varoituksia noilla ruuhkaisilla lentokentillä, joilla usea kiitorata vastaanottaa ja lähettää koneita ympäri vuorokauden, tulevat ja lähtevät kiertelevät omilla korkeushyllyillään, mutta lähestymisessä joudutaan koneet ajamaan samaan "putkeen", jossa porrastus ja suunnat ja reitit ovat tiukemmin lennonjohdon hallinnassa. Alle 500 jalassa TCAS tukkeutuisi täysin, koska lentokoneet pakkautuvat aina pienempiin kasoihin siinä kiitoradan ympäristössä. Siksi TCAS vaimentaa itsensä automaattisesti viimeisten kilometrien aikana.
Helikopteri oli kuskien määräaikaislennolla, jonkin näköinen vuositarkastus kunkin kuskin osaamisesta. Vielä ei tiedetä, käyttivätkö he pimeänäkölaitteita, joissa näkökenttä kuulemma on rajoitettu ja syvyysnäkö haittaantuu. Voisi päätellä, että nimenomaan helikopterien lentäminen lähestymislinjaa vastaan lähestymislinjan poikki on ongelma, onnettomuuden jälkeen kyseinen "putki" suljettiinkin kokonaan helikopteriliikenteeltä.
-SS-