Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ihme turma nykissä!  (Luettu 3717 kertaa)

Apilas Jr.

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2933
Vs: ihme turma nykissä!
Nyt huhuillaan, että helikopteria olisi ajanut sateenkaari-ihminen. Transu sellainen. Jos olettaisi, että asia olisi totta, onko vispiläpätevyys saatu kiintiöperusteella vai todellisella sopivuudella tehtävään. Näitä voi vain arvailla, kunnes totuus selviää.

Jos huhu olisi totta, muutamissa maissa saatettaisiin nauraa kremlin täydeltä ja käsissä olisi hyvä propaganda-ase. Saapi nähdä.

Mitäpä lottoat, onko huhu totta vai ei?

Tuolla aikuisten somessa leviää video, jossa ko. mimmi kertoo ettei ole kuollut.  ;D

https://x.com/BGatesIsaPyscho/status/1885345834545390018

Tarinaa alkoi levittämään ns. numerotili Twitterissä, ja magajengi niin täällä kuin USA:ssa uskoo kuin väärään rahaan. Mikä tahansa höpöjuttu menee nykyään läpi, kunhan se tukee omaa ideologiaa. Pietarin trollitehtaan työ on helpompaa kuin tikkarin nyysiminen natiaiselta. :P
"How dare you godless bastards step on my land?
How dare you touch my daughters and sons?
This will be your last steps, unless you turn
Put your two-headed eagle in your arse and run!"

                                          -Ignea-

Syyllinen

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9880
  • Never Trust a Hippy
Vs: ihme turma nykissä!
Ei se välttämättä helppoa ole.

https://youtu.be/CLS7SfGwcVk?si=uYU7EiT219D9rdx7
Villi länsi,
Ronald ja Nancy,
Jippi-ai-jippi-oi

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9473
Vs: ihme turma nykissä!
Nyt huhuillaan, että helikopteria olisi ajanut sateenkaari-ihminen. Transu sellainen. Jos olettaisi, että asia olisi totta, onko vispiläpätevyys saatu kiintiöperusteella vai todellisella sopivuudella tehtävään. Näitä voi vain arvailla, kunnes totuus selviää.

Jos huhu olisi totta, muutamissa maissa saatettaisiin nauraa kremlin täydeltä ja käsissä olisi hyvä propaganda-ase. Saapi nähdä.

Mitäpä lottoat, onko huhu totta vai ei?

Tuolla aikuisten somessa leviää video, jossa ko. mimmi kertoo ettei ole kuollut.  ;D

https://x.com/BGatesIsaPyscho/status/1885345834545390018

Tarinaa alkoi levittämään ns. numerotili Twitterissä, ja magajengi niin täällä kuin USA:ssa uskoo kuin väärään rahaan. Mikä tahansa höpöjuttu menee nykyään läpi, kunhan se tukee omaa ideologiaa. Pietarin trollitehtaan työ on helpompaa kuin tikkarin nyysiminen natiaiselta. :P

Ei se varmaan ensimmäinen kerta ole, kun kaikenlaisia huhuja liikkuu. En nyt edelleenkään ala mitään veikkaamaan, koska olen tosi huono lotossa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27893
  • vastustan
Vs: ihme turma nykissä!
mietitäämpäs nyt ihan puhtaalta pöydältä ilman niitä pyöreitä persulaseja tätä tilannetta....

jos ymmärsin  oikein  niin tuo kone oli lähestymässä suunnasta a kiitorataa b.

sitten vajaamiehityksellä oleva lennonjohto sanookin että suunnasta c kiitorataa d kohden ja tuolla on sitten tuo helikopteri...

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Apilas Jr.

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2933
Vs: ihme turma nykissä!
mietitäämpäs nyt ihan puhtaalta pöydältä ilman niitä pyöreitä persulaseja tätä tilannetta....

jos ymmärsin  oikein  niin tuo kone oli lähestymässä suunnasta a kiitorataa b.

sitten vajaamiehityksellä oleva lennonjohto sanookin että suunnasta c kiitorataa d kohden ja tuolla on sitten tuo helikopteri...

Paras teoria tässä kohtaa lienee seuraavanlainen: Lennnojohto kysyi kopterilta näkevätkö he lähestyvän lentokoneen X. Kopterimiehistö vahvisti näkevänsä. Ilmeisesti kopterin miehistö seurasi kuitenkin konetta Y, eivätkä koskaan huomanneet konetta X johon törmäsivät. Eli semmoinen perinteinen inhimillinen virhe, johon myös valkoihoiset heteroseksuaaliset miehet joskus sortuvat.

Mutta tutkijat tutkii, ja presidentti hutkii. Syy selvinnee ennemmin tai myöhemmin.
"How dare you godless bastards step on my land?
How dare you touch my daughters and sons?
This will be your last steps, unless you turn
Put your two-headed eagle in your arse and run!"

                                          -Ignea-

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1867
Vs: ihme turma nykissä!
Syy löytyyy kettu uutisiin viitaten suomen maasta ...
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/trump-syytti-washingtonin-lentoturmasta-dei-ohjelmaa-wp-ohjelman-kaynnisti-trumpin-hallinto-vuonna-2019/ 
Lainaus
Trump syytti tiedotustilaisuudessaan Obamaa ja Bidenia ”keskinkertaisen” henkilöstön palkkaamisesta lennonjohtotehtäviin, jotka Trumpin mukaan vaativat ”ylivoimaista älykkyyttä”.
Hän sanoi Bidenin hallinnon jatkaneen Obaman kaudella aloitettua vammaisten ja psykologisista ongelmista kärsivien palkkaamista lennonjohtotehtäviin.
Keskiviikon lentoturma ”saattoi olla” seurausta monimuotoisuutta, tasa-arvoa ja osallistamista edistävistä DEI-ohjelmista.
Trump ei esittänyt todisteita väitteidensä tueksi. Kysyttäessä, miksi hän arvelee monimuotoisuusohjelmia syypääksi lentoturmaan, hän vastasi:
– Koska minulla on maalaisjärkeä, OK, ja valitettavasti monilla ihmisillä ei ole.
Ilmailuhallinto oli ryhtynyt rekrytoimaan henkilöitä, jotka kärsivät kuulo- tai näkövammasta, raajojen puutumisesta, halvausoireista, epilepsiasta, kehitysvammasta, psykiatrisesta vammasta tai lyhytkasvuisuudesta.
:D ;D

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21076
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: ihme turma nykissä!
jotenkin tuntuu käsittämättömältä kuin nato kopteri puottaa lentikoneen isolla lentokentällä..      eikös nykytekniikan just pitäs hoitaa nuo pois kun ei ihmissilmät enää toimi?       surkiaa särkiä kaks konetta tuolleen!

Ei tuo mitään Natoa ollut, vaan osa ihan USA:n kansallista militäärikalustoa ja henkilöstöä. Eikä tuo tapahtunut New Yorkissa vaan Washington DC:ssä.

Icefarmer näkyy lainatussa kommentissa maininneen, että lentokonetta  olisi muka käsketty lentämään jotenkin viallisesti. Ei, kyllä nuo kaikki kolme virallista kiitorataa toimivat ihan samalla tavalla, se nro 33, joka oli eri kulmassa, tarvitsi tähdätä hieman kauempaa Potomac-joen itärannalta. Kyseinen lentokone oli vielä niin kaukana (niitä oli laskeutumisreitillä kokonainen jono !), että se pystyi tekemään loivan kaarroksen oikealle ja sitten asettumaan laskukiitoon yli joen.

Helikoptereilla on erittäin rajoitettu oikeus lentää kyseisen lentokentän ympärillä, itse asiassa lähes koko Washingtonin alueella, vain ns. "lentoputket" on sallittu. Yksi noista "putkista" menee pitkin Potomac-joen itärantaa. Helikoptereilla on ehdoton määräys tuossa kohdassa lentää alle 200 jalan korkeudessa, siltojen kohdalla ja kauempana lentokentästä korkeudet muuttuilevat 300 - 600 - 1100 jalkaa jne.  Tuossa nimenomaisessa kohdassa lentokone on laskeutumassa 400 jalkaan, ja jatkaa siitä kiitoradalle. Koneiden reittien perusteella helikopteri oli keskemmällä  jokea kuin pitäisi, jossa vaiheessa lentokonekin on jo mahdollisesti alle neljässäsadassa jalassa, koska on saapumassa kiitoradan päähän.

Kopteri otti nauhoituksilla kuultuna vastuun näköyhteydellä tapahtuvasta väistämisestä, kaksi kertaa lennonjohto varmisti, että näettekö kyseisen koneen, ja toisella kerralla kopteria nimenomaan käskettiin väistämään saapuvan koneen takaa, eli käskettiin kaartamaan itään. Lennonjohdon tutkat silloin nimenomaan alkoivat varoittaa koneiden mahdollisesta risteävästä reitistä. Muistetaan myös, että lentorajoitusten mukaan porrastus näillä pystysuunnassa oli 150-200 jalkaa, eli 50-65 m, eli vaikka  reitit olisivat kohdanneet, ei oikein lentävän helikopterin olisi pitänyt törmätä lentokoneeseen.

Lentokone oli kiinni lähestymisjärjestelmässä, ja jos se olisi ollut alle 200 jalassa, olisi lentokoneen jokainen kaiutin huudellut jo terrain terrain, koska järjestelmä tietää, missä korkeudessa pitäisi olla missäkin vaiheessa.  Eli tämä tiedetään, heti kun tutkijalautakunta kuuntelee oranssit laatikot. Mutta jos Potomacin itärannalla oli lentokoneella korkeutta se suunniteltu 400 jalkaa, pakkohan sen oli lähteä alas päin liukuun siitä eteen päin kiitorataa kohti.

Joku miettii, miksei törmäysvaroitin TCAS (ACAS) hoitanut asiaa niin, ettei törmäystä tulisi. TCAS toimii suunnitellusti vain yli 1000 jalan korkeudessa ilman rajoitusta. Itse asiassa 24 tuntia aikaisemmin samalla kentällä reittikone teki 1000 jalassa ns. go-aroundin , koska  helikopteri oli joella lentämässä vastaan ja jyrkässä nousussa, ja suunnat olivat törmäyskurssilla. Nauhoituksista voi päätellä, että kyseinen tapahtuma on niin yleinen, että kommentoidaan vain okei, ja jatketaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Alempana kuin 1000 jalkaa TCAS ei liene täydellä herkkyydellä, tekisi ohjaamista haittaavasti varoituksia noilla ruuhkaisilla lentokentillä, joilla usea kiitorata vastaanottaa ja lähettää koneita ympäri vuorokauden, tulevat ja lähtevät kiertelevät omilla korkeushyllyillään, mutta lähestymisessä joudutaan koneet ajamaan samaan "putkeen", jossa porrastus ja suunnat ja reitit ovat tiukemmin lennonjohdon hallinnassa. Alle 500 jalassa TCAS tukkeutuisi täysin, koska lentokoneet pakkautuvat aina pienempiin kasoihin siinä kiitoradan ympäristössä. Siksi TCAS vaimentaa itsensä automaattisesti viimeisten kilometrien aikana.

Helikopteri oli kuskien määräaikaislennolla, jonkin näköinen vuositarkastus kunkin kuskin osaamisesta. Vielä ei tiedetä, käyttivätkö he pimeänäkölaitteita, joissa näkökenttä kuulemma on rajoitettu ja syvyysnäkö haittaantuu. Voisi päätellä, että nimenomaan helikopterien lentäminen lähestymislinjaa vastaan lähestymislinjan poikki on ongelma, onnettomuuden jälkeen kyseinen "putki" suljettiinkin kokonaan helikopteriliikenteeltä.

-SS-

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71928
Vs: ihme turma nykissä!
hitto.   ihan kuin olis ngn juttua lukennu..   mut hienoa että ihan asiaa..!!!  kiitti!

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27893
  • vastustan
Vs: ihme turma nykissä!
jotenkin tuntuu käsittämättömältä kuin nato kopteri puottaa lentikoneen isolla lentokentällä..      eikös nykytekniikan just pitäs hoitaa nuo pois kun ei ihmissilmät enää toimi?       surkiaa särkiä kaks konetta tuolleen!

Ei tuo mitään Natoa ollut, vaan osa ihan USA:n kansallista militäärikalustoa ja henkilöstöä. Eikä tuo tapahtunut New Yorkissa vaan Washington DC:ssä.

Icefarmer näkyy lainatussa kommentissa maininneen, että lentokonetta  olisi muka käsketty lentämään jotenkin viallisesti. Ei, kyllä nuo kaikki kolme virallista kiitorataa toimivat ihan samalla tavalla, se nro 33, joka oli eri kulmassa, tarvitsi tähdätä hieman kauempaa Potomac-joen itärannalta. Kyseinen lentokone oli vielä niin kaukana (niitä oli laskeutumisreitillä kokonainen jono !), että se pystyi tekemään loivan kaarroksen oikealle ja sitten asettumaan laskukiitoon yli joen.

Helikoptereilla on erittäin rajoitettu oikeus lentää kyseisen lentokentän ympärillä, itse asiassa lähes koko Washingtonin alueella, vain ns. "lentoputket" on sallittu. Yksi noista "putkista" menee pitkin Potomac-joen itärantaa. Helikoptereilla on ehdoton määräys tuossa kohdassa lentää alle 200 jalan korkeudessa, siltojen kohdalla ja kauempana lentokentästä korkeudet muuttuilevat 300 - 600 - 1100 jalkaa jne.  Tuossa nimenomaisessa kohdassa lentokone on laskeutumassa 400 jalkaan, ja jatkaa siitä kiitoradalle. Koneiden reittien perusteella helikopteri oli keskemmällä  jokea kuin pitäisi, jossa vaiheessa lentokonekin on jo mahdollisesti alle neljässäsadassa jalassa, koska on saapumassa kiitoradan päähän.

Kopteri otti nauhoituksilla kuultuna vastuun näköyhteydellä tapahtuvasta väistämisestä, kaksi kertaa lennonjohto varmisti, että näettekö kyseisen koneen, ja toisella kerralla kopteria nimenomaan käskettiin väistämään saapuvan koneen takaa, eli käskettiin kaartamaan itään. Lennonjohdon tutkat silloin nimenomaan alkoivat varoittaa koneiden mahdollisesta risteävästä reitistä. Muistetaan myös, että lentorajoitusten mukaan porrastus näillä pystysuunnassa oli 150-200 jalkaa, eli 50-65 m, eli vaikka  reitit olisivat kohdanneet, ei oikein lentävän helikopterin olisi pitänyt törmätä lentokoneeseen.

Lentokone oli kiinni lähestymisjärjestelmässä, ja jos se olisi ollut alle 200 jalassa, olisi lentokoneen jokainen kaiutin huudellut jo terrain terrain, koska järjestelmä tietää, missä korkeudessa pitäisi olla missäkin vaiheessa.  Eli tämä tiedetään, heti kun tutkijalautakunta kuuntelee oranssit laatikot. Mutta jos Potomacin itärannalla oli lentokoneella korkeutta se suunniteltu 400 jalkaa, pakkohan sen oli lähteä alas päin liukuun siitä eteen päin kiitorataa kohti.

Joku miettii, miksei törmäysvaroitin TCAS (ACAS) hoitanut asiaa niin, ettei törmäystä tulisi. TCAS toimii suunnitellusti vain yli 1000 jalan korkeudessa ilman rajoitusta. Itse asiassa 24 tuntia aikaisemmin samalla kentällä reittikone teki 1000 jalassa ns. go-aroundin , koska  helikopteri oli joella lentämässä vastaan ja jyrkässä nousussa, ja suunnat olivat törmäyskurssilla. Nauhoituksista voi päätellä, että kyseinen tapahtuma on niin yleinen, että kommentoidaan vain okei, ja jatketaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Alempana kuin 1000 jalkaa TCAS ei liene täydellä herkkyydellä, tekisi ohjaamista haittaavasti varoituksia noilla ruuhkaisilla lentokentillä, joilla usea kiitorata vastaanottaa ja lähettää koneita ympäri vuorokauden, tulevat ja lähtevät kiertelevät omilla korkeushyllyillään, mutta lähestymisessä joudutaan koneet ajamaan samaan "putkeen", jossa porrastus ja suunnat ja reitit ovat tiukemmin lennonjohdon hallinnassa. Alle 500 jalassa TCAS tukkeutuisi täysin, koska lentokoneet pakkautuvat aina pienempiin kasoihin siinä kiitoradan ympäristössä. Siksi TCAS vaimentaa itsensä automaattisesti viimeisten kilometrien aikana.

Helikopteri oli kuskien määräaikaislennolla, jonkin näköinen vuositarkastus kunkin kuskin osaamisesta. Vielä ei tiedetä, käyttivätkö he pimeänäkölaitteita, joissa näkökenttä kuulemma on rajoitettu ja syvyysnäkö haittaantuu. Voisi päätellä, että nimenomaan helikopterien lentäminen lähestymislinjaa vastaan lähestymislinjan poikki on ongelma, onnettomuuden jälkeen kyseinen "putki" suljettiinkin kokonaan helikopteriliikenteeltä.

-SS-
Icefarmer näkyy lainatussa kommentissa maininneen, että lentokonetta  olisi muka käsketty lentämään jotenkin viallisesti.

minähän en missään maininnut että että olisi käsketty lentämään mitenkään viallisesti vaan että oli ohjattu toiselle kiitoradalle.

mutta kuten olemme jo saaneet lukea hirvittävissä taloudellisissa paineissa lennonjohto on tuolla toiminut pitkään aikaan alimiehityksellä  ja käsittääkseni tämäkään lennonjohtaja ei olisi saanut yhtä aikaa ohjata sekä tuota helikopteria että matkustajakonetta.

eli tapahtuiko tuossa nyt sitten joku virhe.

 
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71928
Vs: ihme turma nykissä!
mikähän instanssi noille lentijohoille maksaa palkan ja mikä mahtaa palkata porukan?   ja paljon yhellä saabi olla koneita silmän alla?     noita ihmetelly aina tuossa ng;n lentoturmatutkinnoissa...

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9473
Vs: ihme turma nykissä!
Jospa tuon helikopteriajajan osallisuudesta saadaan joskus lisää tietoa. Sehän voi olla vaikka väärän värinen ja homokin. Siinä tarpeeksi syitä, jos pelkkä nainen ratissa ei riitä. :o
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9106
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: ihme turma nykissä!
jotenkin tuntuu käsittämättömältä kuin nato kopteri puottaa lentikoneen isolla lentokentällä..      eikös nykytekniikan just pitäs hoitaa nuo pois kun ei ihmissilmät enää toimi?       surkiaa särkiä kaks konetta tuolleen!

 Eikä tuo tapahtunut New Yorkissa vaan Washington DC:ssä.

-SS-
No sielläpäin se kuitenkin Mikkelistä katsottuna tapahtui.  ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21076
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: ihme turma nykissä!
Päivitystä Icefarmerille: liikennekoneen korkeus tallenteesta lukien on ollut joen päällä ohjeenmukaisella ILS - janalla 325 +- 25 jalkaa. Eli kopterin on täytynyt olla korkeammalla kuin 200 jalkaa. Lentokentän tutkat eivät anna niin tarkkaa lukemaa kuin liikennekoneen instrumentit. Kun kopteri oli ollut risteävällä reitillä, sille ilmoitettiin liikennekoneesta, kopteri ilmoitti ottavansa näköyhteyden ja väistävänsä, laskukiitoväylä on laskeutuvan koneen täysin etuajo-oikeutettu ilmatila.

Kopteri on lähestynyt alaviistosta  alhaalta, eli sitä on ollut vaikea nähdä lentokoneen ohjaamosta,  itse asiassa 2 s ennen törmäystä ohjaajat ovat alkaneet ylösvedon. Osittain sen takia, että olivat varuillaan, koska olivat saaneet vielä 500 jalassa lentäessään "Traffic Advisory" - varoituksen, joka merkitsee, että vaakasuunnassa helikopterin reitti oli risteämässä lentoreitin kanssa, mutta vastapuolen korkeusasema ei mahdollisesti ollut lentokoneen laitteiston tiedossa. TCAS varoitus "Resolution Advisory" vasta aiheuttaisi väistöliikkeen, johtuen matalasta lentokorkeudesta ja TCAS perusmäärityksistä, tuollaista väistöliikettä ei ruuhkaisilla lentokentillä voi noudattaa, koska koneet lähestyvät toisiaan sitä mukaa kun ne suuntaavat samalle kentälle laskuun lähtevien koneiden ja vierekkäisten kiitoratojen joukkoon.

Helikopterireitti 30 m korkeusporrastuksella ei ollut alkujaankaan turvallinen, useimmat ammattilentäjät toteaisivat, että 300 jalkaakin on jo riski.

Ja ei, Trump ei ollut lennonjohtajana paikalla. Ja kyllä lennonjohto oli tietoinen törmäysvaarasta, miten paljon enemmän lennonjohto olisi voinut tehdä, kun useaan kertaan varoitti kopteria menemästä liian lähelle, väistämisvelvollisuus kopterilla. Lennonjohdon laitteet näyttivät kummallekin 200 jalan korkeutta, eli +- 100 jalan tarkkuus ehkä, mutta viimeinen lennonjohdon kehoitus "kiertäkää saapuvan lentokoneen takaa" sai kopterilta kuittauksen, eikä kopteri siltikään kaartanut vasemmalle, vaikka sillä tavalla risteäminen olisi ollut tehtävissä lentokoneen kohdalla sen pyrstön takaa.

Kyseessä on liian vaarallinen "tasoristeys",  eli hyvin todennäköisesti helikoptereilta poistetaan siinä kohdassa tuo reittikäytävä.

-SS-