Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - härski

Ei mun mielestäni majakan katkaisija noin arvokas ollut, kymppejä nyt kuitenkin. Menikö oikein pikavaihteen katkaisija vai vain ne kumikalvo-nappulat vaihdekepin päästä, uus pää kepakkoon muistaakseni 16egee, kulutustavaraa, parin tuhannen tunnin välein saa vaihtaa. Laukkasella kyllä osat melkein aina halvemmat kuin agrilla, ja tulee laakista oikeat palikat.
Katto ruuvataan pois päältä, alhaalta päin olevat ruuvit katon ulkokehällä pois ja vihreä hattu kallelleen sen verran että vasemmasta etunurkasta saat valmiina olevat johdot nostettua näkyville, sitten vaan alkuperäinen katkaisija paikkaansa ja siellä odottavat johdot kiinni ja valmis. JD:ssä ei tartte johtoja pujotella ;)! Katso myös että sulaketaulussa sulake paikalla ;D Etutyövalon kautta ei johtoihin käsiksi pääsekkään, se on oma suljettu tilansa.
Liitin oli meilläkin joskus mezzosta löysässä hytin alla (muistaakseni oikealla puolella oikean taka-kumityynyn vieressä), sitä ennen huoltomies vaihtoi jonkun ohjainlaatikon pikavaihteille (turhaan). Vika oli juuri tuollainen kuin kuvailit.
Vanhemmissa ainakin varstoja säädellään koneen kyljessä olevalla räikällä, asteikolla easy tresh - hard tresh ;D
 Pöytä 16,5 jalkaa, malli 810 ,Natikan alkuperäinen, roottori tietääkseni normaali. Enpä osaa mihinkään tiettyyn kohlinkoneeseen axial flowta verrata, mutta tuolla pöydällä ainakin on sopusuhtainen ja tehokas pari. Olkea rumpupuimuri murskaa ja hukkaa kohlinkonetta enemmän, ei silputeta enää paalaajassa (ainakaan kaikilla terillä).
Isojoen konehallin edustajaltakin pitäisi saada ko. tarvikkeet.
"Tarkista että koneen takapäässä olevat oljen ja ruumenten levittimet tuntuu kireiltä akseleillaan, ettei pystyakseleista ole laakerit menneet, samalla voit myös tarkistaa ko. akseleilta että lautasia vetävät hammaspyörät ei ole kovin kuluneet."

Vieläkö noissa uudemmissa on kaikki akselit 6-kulmaisia. Niitten 6-kulmaisilla sisäkehillä varustettuja laakereita ei meinaa agritekin kautta saada, mutta ko. systeemin sai kyllä korjattua suomesta saatavillakin laakereilla, Toivottavasti nyt USA:sta tulee ne alkuperäiset kuitenkin. Laakereiden ja rattaiden kunto selviää kyllä helposti, ainakin meidän 1460:ssä on luukut siipimuttereilla kiinni, joiden takana ko. hilut on
    Vanhemmissa ainakin takapään rengastus vähän pienenlainen, mutta siihenkin löytyy varmasti tarvittaessa lääke.
2 asiaa olen kyseisestä paikasta ostanut, autoradion ja puhelimen lähes 10v sitten, kumpikaan ei toiminut. Mistä ne niitä raatoja kerää? Muista liikkeistä ostaessa tavarat toimii ainakin takuun loppumiseen asti :D
Saiko Jakessa säädettyä nostovarsien väliä, vois sopia härmäläisetkin työkoneet :P Jonnikassa Laforge paikallaan ja yhdessäkään suomalaisessa koneessa ei kategoriat passaa >:( (ainakaan meidän koneissa). Itse väsäämällä saa sitten passaamaan, tai ostamalla kunnon koneita. Mutta se kategoria-juttu ei olekkaan etunostolaitteen vika  ::)
Niin, ja haravointi on hyvä asia paalauksessakin, saa hyvät karheet ja tasaisen alun paalille kun on mitä paalata.
     520 koneessa ainakin tarkka verkon säätö. Verkkoa menee juuri sen verran kun on asetettu. Olikohan ihan tehtaalla unohtunut hihnanohjaimet vai oliko edellinen omistaja jostain syystä hukannut? No ohjarit on pakko remmipaalaimessa olla. Muuten ei kapea tai toispuoloinen karhe voi onnistua. Kun riittävästi paalaa kapeaa karhetta niin oppii vaatimaan oikean levyistä. Noissa noukkimissa ei paljon eroa eri merkkien välillä ole. Claasin noukin on aika samanlainen kun welgerinkin (kevennys kyllä jotenkin outo). Jos noukinpiikit menee maanpinnassa ja liikkuu oikeassa kulmassa niin paljokaan ei karheesta maahan jää. Jos koko ajan oli ylimääräinen kolina niin et sitten tutkinut mistä se johtui? Koneen pitäisi kyllä olla hiljainen. :P
[/quote]


Samaan mieltä, 520:n remmit saa toki soutamaan edestakaisin vesimärkää mössöä paalattaessa, mutta jos tehdään vähän kuivempaa (niinkuin on tarkoitus) kone pelaa kuin unelma, noukkimen kanssa ei ikinä ole ollut ongelmia missään welgerissä, ainakaan meillä. 520:n kestovoidellut laakerit voisi kyllä heittää menemään ja laittaa samalla lailla rasvattavat kui tela-welgereissäkin on >:(
Ihmettelin vähän hajoamista >:(, kun noi venäläiset telit on mielestäni olleet aika vahvoja. Vaikka laakerit 3 vuotta sitten katsottiinkin kuntoon niin siinä kierteessä on ollut varmaankin jotain häikkää ::). Jos varaosia ei löydy niin suunnittelin hakevani uuden samanlaisen telin jostakin, vaikkapa Eestin puolelta.
Noniin, nyt se paalikärryn alla oleva teli sitten hajos, pyöränlaakeri meni ja nappas mukanaan akselin päästä kierteet millä laakerit kiristetään sekä laakerin sisäkehän sorvatun paikan >:(. Onko kellään tiedossa mistä vois löytyy hajonnut teli mistä vois toisen akselin "lainata"? Vai hakisko vaan suosiolla uuden telin ::)... Akseli on siis 16,5/70-18 pyörillä.
Ainakin kun viimeksi Welgeriä kyseltiin myyjältä niin 235:ssa oli rasvari lisävarusteena, mutta sitä eivät suositellet kun prässillä kuulemma ainakin tietää että rasva menee minne kuuluukin. Meillä on ollut Welgerin mallit RP12, RP200, 2kpl RP220 Profi sekä 520 Master. Tällä hetkellä RP220:ssä paalattu n 14 000 paalia pääasiassa säilörehua ja laakereita vaihdettu ehkä 2-3, RP520:ssä laakereita vaihdettu enemmän, mutta siinä ei olekkaan montaa rasvattavaa laakeria. Mitä paaleihin tulee, en vaihtaisi muuttuvakammioista enää kiinteään, paalit ovat aivan eri maailmasta ja koon voi valita tarpeen mukaan, mielestäni kannattaa harkita remmikonetta paalaajaa ostaessa, märässä rehussa RP235 on varmasti hyvä. Renkaina on molemmissa koneissa 500 milliset ja jotkut 700:set sopisivat juuri ja juuri korkeutensa puolesta (kyselin kokoja rengasliikkeistä)mutta eipä sellasia ole näkynyt koneissa ja toistaiseksi nykyisetkin renkaat on pitäneet pinnalla. Welgerin paalajat ovat aina mielestäni olleet laadukkaita eikä niiihin ole tarvinnut pettyä, varaosia on saanut aina kohtuu nopeasti, joskus joku harvinaisempi tela on pitänyt tilata saksasta (kun on kulunut puhki), mutta yleensä löytyy Hämeenlinnasta.
     McHale varmasti hyvä peli, mutta varman päälle Welger.
Muakin alkoi toi kiinnostaa kun halvaksi kehuivat. Mielestäni joku Eestiläinen kaveri hankki luvat Klapi-Tuikon valmistukseen ja toi on nyt sitten tulos, vähän parannettu versio, saatan tietty olla väärässäkin. Jos hinnan saat selville niin kerro ihmeessä tännekkin. Mahtaiskohan Virossa olla eri hinta ::)
Sivuja: [1] 2