Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 363 364 [365] 366 367

Viestit - JD6630

Dyna-4 mallit ovat aivan liian kalliit ominaisuuksiinsa nähden.
Maksavat vain pari tonnia vähemmän kuin dyna-6 mallit nykyisin, jos ei siis karvalakkia ota. Ihan turhaa ostaa kovameluinen, muovinen ja kolkko traktori jos hintaero parempaan on niin olematon.
Tosiaan jotain arvoa pitää antaa myös toimintavarmuudelle, siksi meilläkin ajetaan nykyään vihreällä 8)
Miksei jontikka ole vaihtoehto? Ja nyykkäristäkin kannattaa kysyä tarjous, voi saada halvemmalla kuin casen.

Massikka ois varmaan ihan kiva luiskanokalla noihin kuormaushommiin. Täytyy vaan olla 65xx sarjaa, että kehtaa ajaa ja miten lie luotettavuus niissäkin ::)

Ei päivystys sitä tarkoita että navetassa ollaan vaan esim kokoukseen ,teatteriin voi tulla tulla hälytys lähdettävä on koska ropotin kapasiteetti ei salli joutoaikaa menee eläin rytmi sekaisin.
Kyllä useimilla ropottitiloilla menee hyvin en sitä kiellä. Ei asemalypsyä pidä ihannoida raakaa hommaa se on sen kyllä tiedän kun aikoinaan olin " kylän paras lypsäjä" Asemien tekniikka on kolmessa kymmenessä vuodessa muuttunut aikatavalla alkujaan ei ollut eres lypsinten irrottajaa.
Eläin rytmi sekaisin? Meillä ei ole edes 50 lehmää robolla ja hyvin nuo käyvät, eikä haittaa tunnin katkoskaan. Etäkäytöllä voi myös kuitata nuo ongelmat jos sellaisia tulee ;)

Asemalypsy on paljon sitovampaa siinä suhteessa, että työajat ovat sitovampia kuin robotilla. Iltanavettaan voi mennä 16.00-19.00 välisenä aikana milloin jaksaa, asemalla pitää olla lypsämässä aina samaan aikaan. Eikä se meidän asema mikään 25v vanha ollut alle 10v itseasiassa.

Kaksi robottia antaa varmasti enemmän anteeksi vikatilanteessa, mutta ei tälläisella vaajaalla kapasiteetilla (jälkiasennetulla) mitään hätää tule lyhyen katkoksen takia.

Edelleen jos on 30-50 parsipaikkaa valmiiksi, niin aseman tilalle saa yli 10 paikkaa lisää, ja niillä paikoilla robo maksaa itsensä takaisin ja helpottaa työtä huomattavasti.
Ei ropotti karjanhoitajan tarvetta vähennä päin vastoin lisää kun on 24 h päivistys.  Punasta markkinoidaan yli 2000 euron kuukausimaksusta eli 30000 tulee siitäkin kustannusta ja karjanhoitajat päälle. On turha väittää että robotti vähentää työvoiman tarvetta työn kuvaa se kyllä muuttaa.
:D J0s puhutaan 30-60 lehmän navetasta jossa on ollut 4-8 paikkainen asema ja sen tilalle tulee robo, niin työvoiman tarve vähenee aivan varmasti. Asema navettaa ei pysty hoitamaan yksin inhimillisessä ajassa, vaikka olisi vähän lehmiä. Robolla navetoi yksin alle kahteen tuntiin (sis. rehujen jako, parsien kolaus ja kuivitus ja vasikoiden juotto ämpäristä).

Ja kuinka kaukana paukkulan navetta on kotoa, jos navetalla pitää roboa päivystää?

On muuten kiva mennä navetalle,ja huomata että on vain nolla lehmää lypsämättä 8)

Tulikahan  laskettua oikein ! Eli karjanhoitaja maksaa työnantajalle 2500€ kk eli 30000.€ vuosi.

Ja sinä sanot sanot ropoja kalliiksi  ::)
Sirkussonni on oikeassa tuossa, että asema kestää paremmin kuin muut navetan kalusteet. Ruokintapöydänesteet ruostuvat puhki juuresta ja parrenerottajia pitää hitsailla 12v ikäisessä navetassa. Lavalin aseman raudalle ei tarvinnu tehdä mitään 10v aikana, eikä sähköissäkään vikoja ollut. Valittettavasti noin hyvää rautaa seisoo tyhjänpanttina navetan takana 4 autotandem boxin edestä  ::)
ja vuosittain tehdään useita yli 20 tuhannen kauppoja.

On täällä isoa porukkaa, varmaan vielä ihan perstaskusta maksellaan?

Sitäpaitsi jokainen satanenkin jää sitten vaikka yksityistalouden käyttöön.
oha tuossa kaks vikkaa, liikaa tuntie ja anhiton kuormaaja
Hyvä (paras) kuormaaja tuossa kyllä on, tunteja tosiaan liikaa.
Saako noihin ert kärryihin paska-, paali- ja lietelavaa?

Vertailun tekijät eivät ylensä huomioi lypsyasemalla meneviä tarvikeita. Kun oikein laskee kaikki ei se asemalypsy noin halpaa ole. Lypsyrättiä menee ja pesuaineta, vettä, sähköä, ym. paljon enemän.

Ja monesti unohtuu myös lypsäjän huoltokustannukset. Ei se ihan ilmaista ole ole siellä kuntoutuksessa ravata vähintään kerran vuodessa muutaman vuoden lypsytyön jälkeen.
Kyllä koirasta oli iso apu asemalypsy aikoina. Nykyään sille ei juuri muuta käyttöä ole, kuin kioskin tyhjentäminen. Laitumelta kun opettaa ajamaan elukat navettaan, niin helpottaa varmasti kovasti.

Ja koira kyllä pärjää navetassa 24/7. kerran se on sisällä päässyt käymään, silloinkin se oli 7viikon ikäinen, nykään ~7 vuoden ikäinen.
Meillekkin on varmaan sattunut joku erikoiserä rania aina kun on niitä ollut. Ei tunnu katkeavan, vaikka vanhalla tempolla käärii. Miten lie ens kesänä, kun mäkkärillä pitäis kääriä nuo loput rullat  8). Unterland toimii kans hienosti ja vihreä ei ole yhtä ruma kuin ranilla.
Mitäs hyötyä noista kevytketjuista muuten on kun ne maksavat melkein saman kuin raskaammatkin  :o

Meinasin käydä ostamassa, mutta onneksi katselin hintoja etukäteen  :o
Helpot nakata paikalleen ja voi ajaa lujempaa. Pakolliset talvella kärryä vetäessä.
Pikku rälläkällä eivät ainakaan ihan heti napsahda poikki. En usko, että edes sinulta niin isoja pihtejä löytyy, että niillä saisit poikki.
Jos ostat, niin osta sitten samalla kunnolla niit esikiristimen puhdistus purkkeja. Kiristimet täytyy puhdistaa joka vaihdon yhteydessä, että liimattomat tarttuu kunnolla.
Sivuja: 1 ... 363 364 [365] 366 367