Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 15

Viestit - Juubi

Ihmettelen itse, missä ne aluslevyt. Ohjekirja, kaukosäädin ja patteri, sekä kaksi lasiputkisulaketta.

-SS-

Löytyy (tai pitäisi löytyä) teipattuna takaseinän sisäpuolelta, siis polttimen vieressä päätyoven takana. Ovat pienessä muovipussissa.
En kiedä pajon mitään näistä, muutaku että voi laittaa vaikka kuinka paljon rahaa näihin. Mutta eikö tässä ole 250 ja ez boom ohjain? Siinä näkyy kans L/ha. Se on laitettu nettiin 8 v sitten, mutta mitä "väärin" tossa on?
https://www.youtube.com/watch?v=MDegOAP2o9o

Ez-Boom osa(a/si) lohkoautomaation ja määräsäädön mutta toimi(i) vain EZ-Guide 250, EZ-Guide 500 sekä FmX-1000 (vain vanhalla ohjelmistoversiolla). Poistunut myynnistä ilmeisesti 2011 aikoihin, joten käytettyä olisi sitten metsästettävä mikäli sellaisen haluaa.
Täysversiokin vaatii lisenssin, että saa keskustelemaan esim. Hardin tai Bögballen kanssa, ellei kyseistä lisenssiä tule ostetuksi opastimen yhteydessä. Jälkikäteen tuon "salasanan" hinta on yli 1000 e.

Tarkoitatko tätä:
https://shop.geotrim.fi/hardi-automaatio.html

Osaa Hardin ohjaimista ohjataan siis Trimblen Field-IQ:n välityksellä (ei käsittääkseni vaadi lisenssiä Hardinkaan kanssa) ja osaa suoraan opastimella (vaatii VRA-lisenssin).
Itsellä samat mietinnät. Onko miten suuri homma vaihtaa koneesta toiseen? Jos yhdellä koneella ruiskuttaa ja toisella niittää ja kolmannella vaikka äestää, niim saisi olla helposti siirrettävä.

CFX-750 ilman lisävarusteita on ainakin helppo siirrettävä. Varmaan samalla tavalla menee joka valmistajalla. Useimmiten käytössä oleviin koneisiin kannattaa laittaa "kiinteät" antenni- ja virtajohdot, jolloin siirrettäväksi jää vain näyttö sekä antenni (noin 5 min). Jos automaattiohjausta, lohkoautomatiikkaa tms. tarvitsee siirtää niin sitten menee enemmän aikaa. Itselläni opastin kiertää kahdessa traktorissa, kahdessa Gatorissa ja puimurissa aina tarpeen mukaan.
Kannattaa miettiä hankintaa myös tulevaisuuden kannalta. Onko mahdollisesti jatkossa tarve työkoneen automaattiohjaukseen tai traktorin automaattiohjaukseen? Trimble CFX-750 lite suostuu ohjaamaan kyseisiä lisälaitteita lisenssimaksun jälkeen. CFX-750 "täysi versio"ohjaa kyseisiä lisälaitteita ilman erillistä lisenssihankintaa. Ruiskun automaattinen lohko-ohjaus ja määränsäätö on ainakin sellainen varuste josta en itse enää luovu. Jatkossa on vielä mahdollisuus laajentaa satokartoitukseen, lannoitukseen karttojen perusteella ym. mikäli haluaa.

Kotimaiset nettisivut kauppaavat Hexagonia pelkkänä opastimena. Valmistajan sivuilta löytyy kuitenkin maininnat eri laajennusosioista, mutta mainospuheita tarkempaa ei löytynyt.

Hinnoittelun suhteen näyttää usealla valmistajalla näyttää olevan sama taktiikka. Laitteistosta kerrotaan julkisesti vain pelkän opastimen hinta, lisälaitteiden, lisälaitelisenssien sekä lisäominaisuuksien (kuten tarkempien korjaussignaalien käyttönoton) lisenssihinnat pidetään "tiskin alla". Kokonaisvaltaisempi hintavertailu on näin ollen aika hankalaa. Laitteistojen ohjelmistokorjauksien jakelun ja ylipäätään elinkaaren arviointi on myös etukäteen hankalaa. Pyrin itse pitämään työkalun/laitteen/koneen yhtenä hankintakriteerinä sitä että tavoitteellinen käyttöikä olisi vähintään 10 vuotta.
Pitkään olen  miettiny elevaattorin alapäähän imuria joka imis tukkeutuneesta elevaattorista liiat jyvät ja palauttaisi ne kiertoon elevaattorin jälleen toimiessa.

Tuollainen ihan perus Kärcher 48/1 teollisuusimuri on itselläni juurikin tuossa käytössä. Puolitoista imurillista täytyy imaista että elevaattori on taas "vapaa". Imuriin on lisätty yksi jatkoletku että ylettää kikkailematta pujottamaan imuputken pään kuivurin pohjakartiolta tulevan putken kylkeä pitkin. Kiinteämpää asennusta on hankalampi tehdä kun imuri tarvitsee kuitenkin ohivirtausta toimiakseen. Ei tuotakaan elevaattoria joka vuosi ajeta tukkoon, mutta imuri on aivan ehdoton peli silti - ongelmatilanteesta kun selviää parin minuutin odottelulla.
Mittaa tosiaan se hihan selkäleveys niin selviää onko eriparihihnat. Varmaan toiminta paranee vanhoillakin hihnoilla mikäli säätää variaattorin uudelleen (ääriasennoissa jäätävä molempiin suuntiin millin rako limppujen väliin). Kannattaa käyttää sen verran aikaa että tarkistaa variaattorin linjauksen moottorin- ja kytkimen hihnapyörien suhteen. Ihan vaan vaikka pitkällä vatupassilla hihnapyörän kyljestä tarkastellen että onko väli vatupassin ja hihnan välissä sama koko matkalla. Jos on vielä ns. tehtaan säädöissä niin varmasti on säädettävää.

Omassa 8030:ssä oli moottorin peti ja tukikumit jo sen verran painuneet että jouduttiin uusimaan tukikumit ja lisäämään muutama prikka ennen kun hihnalinjat sai kelvollisiksi.

Jos päädyt hihnojen vaihtoon, tai muutenkin, niin suosittelen myös variaattoriin laakereiden (2kpl 6206 2RS) uusintaa samalla. Kyseessä on yllättävän pienet (kertakäyttö/huoltovapaat) laakerit suhteessa niitä rasittaviin voimiin. Helpot vaihtaa kun vaan ensin irrottaa koko mötikän koneesta. Edit: uudet laakerit sitten liimalla kiinni - toivottavasti pesät eivät ole vielä liian väljät.
Taitaa kyseisessä autossa olla miinusohjattu puhaltimen moottori, jolloin webaston puhallinohjauspiuhan hinkkaantuminen maata vasten pistää puhaltimen pyörimään. Eihän siinä silloin onneksi muuta vahinkoa tule.
Kasvintuotanto / Vs: Kasvinsuojelu 2018
: 26.06.18 - klo:16:26
Kuinkas näiden hivenien täyttö ruiskuun on suoritettu näissä ongelmatapauksissa? Itselläni on nyt toista vuotta tehty täytöt Aragin täyttölaitteen kautta eikä vielä ole tullut vastaan ongelmia hivenienkään kanssa.

Brassitrel tuli ruiskusta/suuttimista läpi normaalisti vaikka täyttövaiheessa jäi ensimmäisen purkin ravistukset tekemättä ja loppu tuli klöntteinä annostelijaan. Hyvin minimaaliset jäämät oli imu-, pää- ja lohkokohtaisten suodatimien tiivisteiden reunoilla pesun yhteydessä.

Gramitrel juoksi purkista ilman kökköjä kun jätin kannut hetkeksi "katolleen" ennen kaatoa. Ruiskun ajo tyhjäksi asti sekoitusta väillä pysäyttämättä.

Ruiskun edellinen omistaja (ilman täyttölaitetta) oli saanut putket tukkoon ihan Roundupin kuivaversiolla - pussin suu koko matkalta auki ja kerta humautuksella sisältö säiliöön. Voisi kuvitella että suoraan säiliöön täyttämällä nuo hivenetkin saattaisi tökkiä.
Nyt täytys kyllä kai oikeasti lukea se käyttöohje missä tuollainen kohta on. En muista ainakaan nähneeni tuollaista missään. Tai siis tallennettua saan kyllä mutta vanhojen lataus. Tarkoitatteko muuten työkoneen asetuksia vai traktorin asetuksia?

Päivin nyt uusimpaan versioon 7.76 ja sama käännösvirhe kummittelee vieläkin. Muistin tuon vaan väärin, molemmat vaihtoehdot ovat Tallenna/Tallenna (eikä Lataa/Lataa kuten väitin).

Asetusten tallennus onnistuu siis :
Asetukset --> Järjestelmän asetukset --> Edistynyt käyttäjä --> Tallenna/lataa asetuksia --> Tallenna nykyinen konfigurointi

Ja lataaminen:
Asetukset --> Järjestelmän asetukset --> Edistynyt käyttäjä --> Tallenna/lataa asetuksia --> Tallenna asetustiedot

Käsittääkseni asetusen tallennus tallentaa kaikki asetustiedot kerralla. Erikseen tallennettavaksi jää siis vain peltodata.
Kyllä cfx-750:llä pystyy tallentamaan työkoneen asetukset niin että ei tarvitse syöttää kaikkia uudelleen työtehtävää vaihdettaessa. Ohjelmiston suomennoksessa on vaan virhe (en ole uusinta testannut josko olisi korjattu). Asetuksen tallennussivulla on vain kaksi lataa asetukset -vaihtoehtoa, vaikka oikeasti toinen on lataa ja toinen tallenna. Se kumpi pyytää antamaan tallennettavalle tiedostolle nimen on se tallennus. Jos joskus jokin vaikuttaa suomennoksessa epäselvältä niin käyttämällä kielivalintaa englannilla sattaa asia selvitä, tässäkin tapauksessa kyseisellä sivulla lukee load ja save.

Eikö tollaseen ökyvehkeeseen ole varaa ostaa varaosia?

No ei tuo 6x4 ainakaan mikään ökymalli ole. Pelkistettyä perustekniikkaa ilman hienouksia ja siinä sen hienous taitaa juuri olla. Uudemmat nopeat mallit ovat sitten teknisempiä laitteita ja pari kertaa kalliimpia.
IKH myy MATO:n versiota tuosta suuttimesta: https://www.ikh.fi/fi/kaulanippasuutin-lukittuva-safe-lock-ma3245603
On laitettava huolellisesti paikalleen, mutta pysyy sitten varmasti ja helppo irrottaa paineellisena. Itselläni on tuo akkuprässissä kiinni enkä luovu ennen kun hajoaa.
https://m.nettikone.com/valtra/6850/1710907
Aika hurjaa hintaa yrittää..

On tullut "onnistumisia" pienillä tunneilla. Lokarit rikki, pakoputki ajettu vinoon, takalasin pesunestesäiliö päreinä, pyyhkijän moottori puuttuu kun johdot roikkuu, raput solmussa ja kuormaajaan näköjään tehty jotain virityksiä. Onkohan sattumalta jäänyt ohjaamosta sisäkuva ottamatta. Vaan eihän tuota ehjäksi tai siistiksi kehuttukkaan.
Kumpi malli sinulla on käytössä, spotti pitkin suutinrivistöä vai LEDit suutinkohtaisesti?
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 15