Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3

Viestit - anpu

Vielä palaan aiheeseen. Eikö kellään ole tietoa toteutuneista lämmityskustannuksista esimerkin tyyppisen talon lämmityksessä. Nyt ulkona on pakkasta -15, verkoston lämpötila n.70 ja silti tuntuu viileältä. Tuntuu mahdottomalta, että maalämpö lämmittäisi riittävästi. Ainakaan mainostetulla hyötysuhteella.
Oikeastaan on harhaanjohtavaa puhua maalämmöstä kun kuitenkin sähkö on siinä avaintekijä eli pitäisi puhua oikeastaan maa-sähkölämmitys.Sähköllä lämmitetään maalämmössä noin 70 % ja loput maalämmöllä.Tästä on aivan paikkansa pitävää faktaa ,mutta lyhyesti 120 neliön talon taloussähkönkulutus 6000 kw ja maalämmöllä 22000 kw tästä voi jokainen laskea maalämmön hyötysuhteen.22000 - 6000=16000 kw.se on se sähkö mitä kuluu kun lämmitetään "maalla".

Mulla 12 kw maalämpö -67 valmistuneessa talossa 770m3 ja 270m2  alkuperäisillä pattereilla. 11.2.2010 lähti mittari pyörimään ja nyt kulunut 5300 kwh sähköä, sisälämpö 22c takkaa ja uunia lämmitellään kovempien pakkasten aikaan. Vanha Jämä kulutti n. 5500 l löpöä/vuosi. Kokeiltiin myös ilmavesilämpöpumppua vuoden verran huonoilla tuloksilla. Maanlämmön perustamiskustannukset oli n.15000€ 2*400 maapiirillä. En ole päivääkään katunu, harmittaa vaan kun ei tullut suoraan maanlämpöä kun tuli uskottua myyjiä.
Kertokaapa, miten ketjukolaa vetävä akseli on rakennettu ja miten sen saa irti.
Tekisi mieli panna tuo vanha, vähänkäytetty kone kuntoon ensi satokaudeksi.

Oikealta puolelta  pöydän hihnapyörä irti (3 kpl avain 17mm), hihnapyörän holkki irtoaa poistamalla lukistustappi joka läpäisee holkin ja sisäakselin. Tämän jälkeen sisäakseli vedetään pois koneen vasemmalta puolelta. Huomioi että hihnapyörän holkissa on sakarat (3 kpl) ehjänä, voi korjata hitsaamalla ja laikkaamalla. Yläakselin laakereihin pääset käsiksi vain pöydän irroittamalla. Tarkasta myös että holkin vastakappaleen sakarat ovat myös ehjät. Jos holkin lukitustapin reikä on kulunut vinoksi ja pitkulaiseksi voit porata holkkiin uuden reiän ehjään kohtaan. Tai jos et viitsi näprätä hitsaa koko paska akselin kiinni.
http://www.nettikone.com/sampo-rosenlew/680/862059
Tosi siisti kone ,kyllä joillakin koneet on siistejä ja kunnossa . ;D
Näkeehän ton hallin lattiastakin, tarttii jättää saappaat ovenpieleen.
Pääsevätkö muut Maaseuduntulevaisuuden mobiililehden sääpalveluun tunnusten vaihdon jälkeen?
Mulla ei Ericssonnin C702 ja W890 puhelimilla onnistu, vaikka mitä nollaisi. Aina ilmoittaa, että on väärä tunnus tai salasana. 702 olen  poistanut evästeet, tyhjentänyt salasanat ja välimusitin päivittänyt käyttiksen ja perusnollannut puhelimen. Kaikkien toimenpiteiden jälkeen kun ottaa ensimmäisen yhteyden sääpalveluun puhelin kaivaa jostain vanhan tunnuksen käyttöön.
890 oli takuuhuollossa ja siihen oli asennettu päivitys. Sekin löytää jostain lokerostaan vanhaan kirjautumistunnuksen.
Vaimon puhelimella pääsee sääpalveluun kun sillä ei ollut kirjauduttu vanhalla tunnuksella.

Ihan samat vaivat Nokia N93i, 5500 sport ja 3270 classic, otin yhteyttä MT:en ottivat tiedot ylös ja lupasivat palveluntarjoajan hoitavan asian, viikko menny mitään ei ole vielä kuullu.
Olis hakuses päälle 100 heppaa (mielellään 6-koneella) oleva ja vähän kovempaa kun tota 35 km/h kulkeva traktori, hintaluokassa 15-35€ tonnia. Kun ei näistä kaikista merkeistä/malleista tiedä kuinka lujaa ne kulkee/saa kulkemaan, eikä jaksais jokaisesta ottaa selvää. Niin että mikä malli kulkis sitä 45-50 kymppiä?
EIKÄ mitään vaihdelaatikon "nurinpäin" kääntämis temppuila tai rattaitten vaihtoa...
Ja tiedetään, ettei traktori saa kulkea kuin 45...

Oma 115 Winneri kulki tutkan mukaan 52 km/h., kierroksia oli 3000

NH:ssa kirskuu moniurahihna,joka pyörittää laturia ja vesipumppua
Suhautin hihnaan sprayöljyä ja kitinä loppui hetkeksi.Hihna on ollut käytössä n 1v ja on NH originaali v-osa.Onko tähän vaivaan joku ihmeaine tai joku kikkakolmonen.Huom en osta vian korjaamiseksi uutta Fendiä.

Silikonispray on ainoa mitä siihen kannattaa laittaa. Hihna on on saanut joko pakkasnestettä tai liuotinta pesussa.

Älä nyt jumankauta silikonia hihnaan laita. Sehän on voiteluaine.

Sori vaan kirskunta ei johdu hihnan luistamisesta vaan siitä että hihna "tarraa" hihnapyörään kiinni, sit jos latausvalo palaa sulla on automaattinen hihnakiristin on sökö.

NH:ssa kirskuu moniurahihna,joka pyörittää laturia ja vesipumppua
Suhautin hihnaan sprayöljyä ja kitinä loppui hetkeksi.Hihna on ollut käytössä n 1v ja on NH originaali v-osa.Onko tähän vaivaan joku ihmeaine tai joku kikkakolmonen.Huom en osta vian korjaamiseksi uutta Fendiä.

Silikonispray on ainoa mitä siihen kannattaa laittaa. Hihna on on saanut joko pakkasnestettä tai liuotinta pesussa.
Helposti ja nopesti saat pitoa kun leikkaat hokin keskeltä halki (hokin suuntaisesti) rengasleikkurilla 4*4mm urat, auttaa ainakin misukoissa kummasti. Rengasleikkureita löytyy rengasliikkesitä.
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-1574
Mitens ton TX 32 kokemuksien, varsinkin etenemiskyky arveluttaa painoa konedata mukaan 9 tn ja rapiat.
Puimurikauppaa hierotaan ja kiinnostas foorumilaisten kokemukset kyseisesti laitteista, ruusut ja risut.
Ongelmana rehukuormaa peruuttaessa kasalle kone jää rinteeseen  huutamaan paikalleen, ilmeisesti joku luistonrajoitin tökkää vastaan. Tyhmä ei löydä valikosta apua. Mitä eteen?
Mulla on JF MTS 12000 pystykelavaunu vm. 2002?  (n.50000 m3) levitysleveys on n.12-5 m (olkipaska-kalkki). Turvepaskaa on ajettu nurmille n.15 tn/ha ilman ongelmia. Pohjaketju on lyhennetty 2 kertaa (ewert). Varsinaisia teknisiä ongelmia, jos ei oteta lukuun kiviä, oli pohjakuljettimen säätöventtiilin ohjauspoksi,  meni takuuseen, kelat tuli uudet vuoden käytön jälkeen (tehtaan toimesta).
Tasasen peiton saadaksesi joudut ajamaan reunat päällekkäin.
Jos haluat kärriltä levitysleveyttä ja tarkkuutta niin valinta on lautaskone, jos raaskit maksaa.
Jos haet kulkuominaisuuksia ja levität kuutiotaksalla (omalla pohjat 140m3/h) niin yksiakselinen pystykelavaunu, kulkee märässä ja on edullisempi kuin lautasvaunu.

Ps. Osaava kuski pärjää tarkkuudessa.


150 ruuvia näkyvissä n. 4,5-5 mm, 8160 n. 16 mm (ruuvin lukitusmutterin on erillaiset).

Ai TM120 kun ruuvia näkyy noin 5mm niin pitäs löytyä se 150hv.? Ymmärsinkö oikein..

Eiku 188

Joo tosiaan se sinettikin on siinä.Eihän se sit onnistu.  ::)

No entäs sit mikä on ruuvin asento kun olette ruuvailleet. Siis miten paljon näkyvissä ruuvia..

150 ruuvia näkyvissä n. 4,5-5 mm, 8160 n. 16 mm (ruuvin lukitusmutterin on erillaiset).
Eipä taija löytyä apuja, jos joku on äheltänyt sinettikorkin ruuvin päältä pois ja jättänyt koneen vakioksi niin ihme on. Oma TM 150 oli vakiona tullessa, ihmettelin tehonpuutetta (vs Winner 115 turbo) ruuvasin syöttöjä 45 min., myöhemmin penkissä käyttetty jakaja anto silti vakiosyöttöt. Taitaa tehdasarvot olla mitä sattuu, dieselasentaja laitto Tm 190 arvot ja nyt tumpista tulee 188 Hp dynossa ( jakaja ei läpäse enempää).  Ruuvaa sitä sen verran kun tarvitsee ja himppa takasin jos kestävyys hirvittää, 120 kestää n. 170 hp tapista jos järki käytöllä, jotkuu saa koneet vakiotehoillakin rikki, kuski on ratkaseva tekijä kestävyydessä ei työ. Kakkoskoneeseen 8160 tulee turbo ja tehoja otetaan tuo 170 hp.
Sivuja: 1 [2] 3