Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6

Aiheet - KJL

"Ystävälläni on pieni ongelma..."

No ottakaas ystävä esiin, niin katsotaan...


Eikun siis liekö kylmyyden syytä, jos latausvalo alkaa mystisesti palamaan kierrosten noustessa... Päivällä rehukuormaa haettaessa ei ollut mitään vaivaa, paskasta oli 10 ja 15 välillä, en tarkemmin kattonu. Nyt sitten ehtoolla lypsyn jälkeen pakkanenki oli lievästi kiristyny tai sitten ei, mutta kone oli seissyt purevassa viimassa muutaman tunnin ja siis jäähtynyt täysin. Noi nykyset "lohkolämmittimethän" lämmittää vain kannen... tai ainakin tuossa.

Käynnistyksen jälkeen latausvalo sammui ihan normaalisti, mutta kierrosten noustessa yli tuhannen se perkeleen valo sytty uudestaan ja sammui taas, kun laski kierroksia. En sitten joutanut kauempaa eli paremmin lämpimäksi asti käyttää, kun sain hommat valmiiksi. Olisikohan tuo mahtanu sitten kunnolla lämmenneenä sammua, tai sitten ei. Minkä tahansa virrankuluttajan päälle kytkeminen sai myös valon syttymään tai ainakin silloin, kun kulutuskohteita asteittain lisäsi, aina jokin sai kamelin selän katkeamaan. Laturin remmikään ei kiljunut tuskissaan ja kai tuo paikallaankin oli, kun valo käynnistyksen jälkeen sammuikin.  ??? ??? ??? Ei ainakaa koskaa aikaasemmin oo moista sattunu, jotta ois kylmä laturin noin kangistanu, että voisko se sitte olla jotain muuta? tai sitten ei...
Heti tarkennuksena, ettei sattunu ittelle moinen tapaus...

Niin yleinen käytäntöhän ympäri Suomen on, että paaleja kuskaillaan kaikenlaisilla kärryillä lyhyempiä ja pidempiä matkoja. Toinen yleinen käytäntö on sekin, että väkisinkin paalit ylittää reunat 5-15cm paalikoosta riippuen. Kolmas yleinen käytäntö on kuorman sitominen liinoilla. Ensimmäinen kerta, kun kuulen poliisien antaneen sakon, kun paalikuorma täyttää em. käytännöt. Ainakaan mulle ei oo koskaan käyny niin, että ois poliisi pysäyttäny ja sakottanu paalikuormasta, vaikka noita "pandoja" aina silloin tällöin vastaan ja perässä tuleekin. Joskus oon kuullu sakotetun sitomattomasta kuormasta, mutten sidotusta. Milläs helkkarilla paaleja sitten tavallisella paalikärryllä kuskataan, jos sakon saaminen on poliisin mielentilasta/puoluekannasta/päivän sakotuskiintiöstä riippuvaista? Ainiin saahan niitä laitettua vähän limittäin, mutta kuormasta tulee epävakaampi jne.

Onko kellekkää sattunu vastaavaa kokemusta?
Tulipa mieleeni noi kuorma-autosta tehtyjen paalikärryjen laakeriasiat, kun paalikuorman hain. Kysees on Scanian rungosta ja akselistosta, jossa ensimmäinen eli vetävä akseli on tehty vetämättömäksi, siis ilmeisesti sisäkaluja poistettu ainakin jossain määrin, ja toinen akseli ns. ykköspyörillä. Tuli mieleeni laakereiden voiteluasiat, kun ei moisesta aiempaa kokemusta oo. Onkohan tuossa "vetäväs" akselis peräkotelon öljyillä ollut jotain tekemistä laakerien voitelun kanssa. Sisäkalujen poiston jälkeen etupuoli on peitetty 3mm peltilevyllä muutamasta kohdasta hitsaten kiinni. Ennakkoarvaus on se, että vois olla jo tarvetta kurkistaa sisään, jos aiemmin oli öljyvoideltu, mutta vaseliinitapaukses ei vielä iske paniikki. Taaempi akseli on 99.9 prosentin varmuudella vaseliinilla voideltavissa, tavalla tai toisella - ehkä.

Liekö tuo ollut sitten "akseliperä", koska käsittääkseni "napaperäisessä" ois alennuspyörästö kaiketi pyörän navassa...

Onko jollain parempaa tietoa/kokemusta noista akseliasioista?
Onko joku muukin tehnyt saman havainnon, että uusien ja vähän käytettyjen (ns. sisäänajettujen) koneiden hinnoittelus on tapahtunu vuosien saatos jotain outoa. EI, en ole ostamas mitää uutta härpäkettä, mutta muuten vaan pökkäs silimään...

Tuntuu siltä, että uudet koneet hinnoitellaan aivan erilaisella laskukaavalla, kuin ennen. Joskus muinoin riitti, kun laskettiin yhteen valmistuskustannukset (raaka-aineet ja työ) ja tehtaan saama voitto. Tähän lisäsi maahantuoja/myyjä oman voitto-/katetavoitteensa ja se oli siinä... NYT tilanne tuntuu olevan tämä: Valmistuskustannukset+tehtaan voitto tietenkin edelleen olemassa, mutta myyjän/kaupan katetavoite muodostuukin siitä oletuksesta kuinka helvetin paljon kyseisellä laitteella on mahdollista kääriä rahaa esim. urakoinnissa. Siis kauppiaan molemmat kädet on syvällä urakoijan taskussa, kun ennen oli vain toinen käsi.

Hyväksi esimerkiksi käy lietevaunut, noukinvaunut, kombipaalaimet. Kuka olis markka-aikana maksanu paskakärrystä tai rehukärrystä puoli miljoonaa markkaa tai ylikin? Ja kuka olis etukuormaimeen kiinnitettävästä rehuleikkuristakaan maksanu yli 30000mk? Ei metallimiesten palkat ja raaka-ainekustannukset nyt sentään niin paljoa oo noussu täs muutamas vuodes. Eihän urakoijia haittaa tuo koneiden hintojen nousu, vai haittaako sittenkin? Oon vaan tehny sellaisenkin havainnon, että urakoijatkaan ei enää vaihda paalainta tms. niin usein kuin ennen ja luotettavuus kärsii.
Tää nyt tuli mieleen tossa Ooppeleiden  vuosihuoltoja tehdes, että kuinka moni säännöllisesti tekee tai jättää tekemättä koneiden vuosihuollot ajallaan... Vectrojen vuosihuoltoon kuuluu jakohihnan ja vesipumpun vaihto, ellei jopa pakoventtiilien uusiminen, kuten toisessa oli. ;D
Vapaa sana / Poltetaan sauna
: 23.01.09 - klo:10:24
Johtopäätös tästä kaikesta tukien ympärillä pyörivästä keskustelusta on se, että poltetaan sauna. Poltetaan kaikkien saunat, jos sitte tuntuis hyvältä. On vaan paska homma, että joltakin toiselta otetut rahat perinteisesti ei lisää kenenkään muun tilipussia. Esim. Botnian lakkauttaminen Kaskisissa ei tuo lisää rahaa muualla Botnian palveluksessa oleville... Vähän ontuva rinnastus, mutta auttanee ymmärtämään saunanpolttamisasiaa paremmin
Siis MF8130 aurauskulmasta on kyse. Ajattelin tänne heittää, josko jotain hajua olis. Vaihtoehtoina kai on kaikki nollan ja pienen aurauksen väliltä. Nyt hätäinen mittaus antoi auraukseksi peräti 25mm. Lopullinen mittaus mahdollista vasta, kun saan vasemmankin pallonivelen vaihdettua. Äkkiseltään tuntuis tuo alkuperäinen auraus vähän isolta eikä käyttöohjekirjastakaan löytyny mitää infoa.
Nojoo tosin vain noin kilometrin verran tuli kiirees kokeiltua... jaa mitäkö?

Siis Valtran direct tuli kokeiltua. Löytyi hätäisesti ryömintäalue, vähä nopeempi, ja sit pari muuta. Eli abcd. Hiomistahan tuo kaiketi tarvinnee, muttei kysees ollukkaa vielä tuotantoversio. Kulki ja kiihtyi ihan mukavasti, mutten vielä muutaman minuutin maistiaisten perusteella julista mitään lopullista tuomiota.
Pöytäkonees on F-secure ja läppäris joku mukana tullu Macafee. Meinannu vaihtaa läppäriinkin ton F-securen, pääsis yhdellä lisenssimaksulla. ton makafeen lisenssin pituudesta ei yhtäkkiä oo hajuakaan, kun taas F-securesta on tähän asti ihan hyvät kokemukset. Raskaaksi tuota on moitittu, mutta mahtasko se silti tos läpyttimes pyöriä liikaa konetta hidastamatta. Kokemuksia?
Mahtaako löytyä moisia englanniksi ja espanjaksi? Opetuskäyttöön...
Väljyyttä vän sielä ja täälä...  sopiiskohan siihen jonku puretun ison fergun koukku tai joku muu viritys heittämällä. Vai alanko sorvaamaan ja jyrsimään uusia osia itte... Keskolta kyselen osia vain pakon edessä...
Mistähänköhän löytääs halavalla ilmastoinnin kompuran 8130:iin. On vähä jumis... tuskin saa tekohengitettyäkään vai onko joku joskus korjannu jumiintuneen kompuran?
Siis se pirun pieni laakeri noukkimen piikkiakselin pääs kulkee siä mutkaises kourus. Laakerista tykkäs ulkokehä ja kuulat häipyä tiehensä...

Kysyn jo nyt tyhmiä ennenkuin tarkempaa diagnostiikkaa teinkään, että onko paha vaihtaa tai miten sujuu helpoiten???
Pientä moottorilapiota tarttis jossain vaihees ja osu silmään tommonen porkkanalajike Nante.
Uusi kone halvempi ku muun merkkiset käytettynäkään.

Tekisköhän tolla mitään? Uusi tuntematon merkki, joten kellään ei kaiketi edes kokemustakaan...

http://www.nante.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=27

Tarkoitus olis siis vähentää lapiotyötä sisätiloissa, ei urakointiin...
Vapaa sana / Samaa paskaa näkyy olevan...
: 20.06.08 - klo:15:07
Viikon tai muutamankin kesannolla olon jälkeen näkyy tää olevan ihan samaa paskaa kuin ennenkin. Samaa kaunaista räksytystä.

Onneksi on näin kesällä oikeaakin tekemistä...
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6