Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7

Viestit - Hempo23

Hitachin pyöröalustaista vm. 04 on tullut ajettua muutamia tuhansia tunteja, mitään vikoja ei itse tekniikassa ole löytynyt minun ajamillani tunneilla. Pyöröalustassa sitten muutamia pikkujuttuja...

Sitten sellainen pikku juttu mihin itse ammattikuskina kiinniittää hieman enemmän huomiota. Nuo ilotikut, on meinaan veikeät kaivaa lyhyisiin tikkuihin tottuneena. Sellainen soutulaite ettei illalla tartte jumpata. Kolmossarjalaisessa tikut on jo lyhyempää mallia. Kolmossarjassa muutamia muitakin kuljettajan työtä helpottavia seikkoja; peruskone taitaa olla muutoin sama kuin kakkossarjassa pl. moottorin päivitys.

Tuntimäärien vaikutus on suoraan kytköksissä koneen huoltoon; Hyvin huolletussa koneessa niitä tunteja ei kummoisesti huomaa ts. välykset ym. pitäisi olla vielä täysin kurissa. Mitään tekemistä sillä ei oikeiden töiden kanssa ole. Tiedän useampiakin koneita, jotka voisi vielä 5000 tuhannen tunnin kohdalla sekottaa täysin uuteen sekä vice versa.

Tuossa kuvan koneessahan lisähydrauliikan linjoja ei ole vedetty kaivuvarrelle asti; Jos kallistuvasta luiskakauhasta haaveilet niin putkitusta on tiedossa. Pikakiinnikekin on jotain brittien omaa tuotantoa. Kallistuvan luiskakauhan teossa halvin vaihtoehto taitaa olla kallistuvan kiinnikkeen rakentaminen tuolle kiinnikkeelle; suositeltavin taas kallistuva kiinnike ntp-20 ja kauhoista kiinnikkeet vaihtoon.
Viime talven jäljiltä lensi pihoja iso kasa pois, nyt niitä taitaa olla vielä n. 8h reissuksi. Oli pirullista kun yötä päivää tuli töitä tehtyä; Lumityöt/konehommat kun eivät se varsinainen leipätyö ole. Hinta nyt kuitenkin on asettunut tuohon n. 65€/h.
Itsellä edelleen tuo hyväksi havaittu Vaman siipilumikauha kaivurikuormaajan nokalla.
Mutta mikä on tuo ilotikku mikä ilmoituksen kuvista näkyy, robotin näköinen hieromasauvako?
Varsin hyvät ohjeet täällä tullut, niillä vaan tekemään. Itse kaivaisin ± metrin verran maata pois (pohjasta riippuen), rättiä alle, epäkuranttia mursketta (055, 064, 0100, 0120) tai ihan louhettakin jos sellaista saa lähes tulkoon pintaan asti. 032 niin kallista ettei sitä yli 10cm kannata laittaa ja sillä saadaan pinnan muotoilut tehtyä hyvin.

Talven yli sen kanssa tosiaan kannattaa odotella, niin ei moneen kertaan tarvitse jyrää pihamaalle hankkia. Säitä kannattaa sen verran katsella ennen jyräämistä, kuivaa maata on melko turha yrittää jyrätä.

Taitava jyräkuski?!!! ;D
Hydraulinen kauhanlukitus ei vielä itsellä yhdessäkään koneessa ole vienyt kokonaista lohkoa, aina on toiminut sähköllä normaalin lisähydrauliikan yhteydessä. Poikkeus tietysti vahvistaa säännön, eli kramerin pyöräkuormaajassa lisähydrauliikan piuhat menevät kauhanlukituksen sylinteriin, josta ne täytyy irroittaa manuaalisesti saadakseen käyttöönsä ylimääräisen lohkon.

Ilmeisesti kuormaajassa on neljä lohkoa, ja käytännossä on täysin yhdentekevää tuleeko lisähydrauliikka lohkosta 3 vai 4.
Halvin vaihtoehto varmasti tuo kuormaimen laittaminen koneeseen, toinen asia sitten on miten sitä tykkäät käyttää sillä pitkänokkasella kohtuu jäykällä koneella.

Kuormaimista itse lähtisin ismeltä ensinnä tuota tarjousta hakemaan, tällä hetkellä sen verran positiivinen olo jäänyt ko. merkistä. Massikassa kiinni muistaakseni malli 180B, hydraulisella esiohjauksella. Ohjauksen valinta oli ainakin itselle se tarkoin paikka, kaivurikuormaajan hydrauliseen esiohjaukseen tottuneelle mekaaninen kaapiliohjaus oli se viimeinen vaihtoehto. Myyjä sanoi tuolloin että sähköistä älä ota ei ole luotettava, foorumilta on voinut samansuuntaista kommenttia lukea. Ongelma koskee ilmeisesti näitä jälkiasennuksia tai kuormainvalmistajan omia sähkötikkuja.


Eikö ne top gearissa todistanut ettei mene rikki kivestäkään, saati sitten katolta pudottamisesta?
Ismen versio hydraulisesta esiohjauksesta on talven aikana osoittautunut varsin hyväksi, tuollaista suosittelen. Ostettaessa myyjä sanoi suoraan, älä ota sähköistä ei toimi.
Itsekin laittaisin rastini samaa mieltä -kohtaan koskien peltipailakan viestiä.

Sellainen kysymys ketjun aloittajalle. Jos tarkoituksena on hankkia kone, jolla tehdään lumitöitä, niin eikö siihen kannattaisi laittaa kunnon kone (tämähän ei tarkoita samaa kuin kallein mahdollinen), jolle hankittaisiin riittävästi töitä että tulisi kannattavaksi pitää sitä. Oma kuski sillä lienee jo, vai olenko ymmärtänyt väärin? 30t uudesta a-valtterista on sekin iso raha, jos sille ei todellista käyttöä ole.

Älkää unohtako työkonetta ostaessanne, että työmukavuus on asia jota ei kannata myydä liian halvalla.
Tuollainen A-sarjalainen ei olisi kyllä oma valintani lumikoneeksi, ei edes vähemmälle käytölle. Tuossa puoli vuotta sitten kun konetta katselin, valtran 6x50 olivat vahvoja vaihtoehtoja. Tahtovat olla vain älyttömissä hinnoissa. Myös N-valtraa katselin. Kauppoja valtran suuntaan tosin ei tullut järjettömien pyyntien ja huonojen tarjousten vuoksi, vaan 5455 massikka luiskakeulalla ja 100l hydrauliikalla oli valinta. Koneen käyttönä urakointi (lumi ja maansiirto) ja metsähommat. Toistaiseksi ei valitettavaa, kätevä käytettävä ja ismen kuormain hydr. esiohjauksella ja 100l/min hydrauliikalla on loistava.

Tuossa paketti jota käytettynä kannattaisi ainakin harkita, näppäräksi sanoisin. Hintaluokka 50000€ yo. varusteilla n. 2000h ajettuna. Koneen kestävyydestä ei kauheasti ole negatiivista kuulunut, itse ainakin pidän kohtuullisen varmana koneena.


Paljon 900 valtralla ajaneena ja ek-hommia tehneenä en sitä uskalla suositella. On toki lähes pomminvarma kone ja pikkutöissä ILMAN etukuormaajaa hyvä, mutta kaikki pieni pyörittely on pidemmän päälle raskasta. Valtra muuten oiva valinta, mutta niissä hinnat ovat käytettynä (erit mezzot) turhan kovia siihen nähden mitä sillä saa. A-sarja halpa, mutta ei siihen hintaan kyllä mitään sisällykään.

Jontikkaa, nyykkäriä ja deutziakin kannattaa katsella, omat kokemukset niistä vain kovin vähäiset.
Tuolta löytää PDF:nä vähän siisimmässä muodossa esittelyn
Vuosimallista -93 lähtien ollut 3-port. pikavaihde 8100, 8200 ja 8400 -malleissa (samana vuonna otettiin 8400-malli tuotantoon).
Jossain vaiheessa ne koneet on täällä etelässäkin vaihdettava, jos kone tai työväline on loppuunajettu on työnteko hieman hankalaa. Uutena kuitenkin pyrin koneet ostamaan, ja niillä sitten ajetaan kannattavuuden rajoissa niin pitkään kuin mahdollista. Kaivurilla tarkoittaa aikaväliä 5-10 vuoden väliltä ja siipikauhalla tuo on vielä kysymysmerkki. Jos toisella urakoitsijalla on rahaa ostaa muutaman vuoden välein uutta konetta se on hänen onnensa, itse sitä en koe kannattavaksi. Toinen asia on, jos kone ei toimi kuten pitäisi, siinä ei vaihdolle juurikaan vaihtoehtoja jää.
Tuttu vaihtoi juuri koneensa 5455 massikkaan ismen kuormaajalla, myyjä oli suoraan sanonut että sähkötikkua älä ota, ei ole toimintavarma. Samansuuntaista kommenttia on tietysti voinut lukea muistakin aiheista, eli ilmeisesti niissä on vikoja ollut. Hydraulisella esiohjauksella on nyt, hyvältä tuokin kokeilussa tuntui.

Lumitöihin on tosiaan viikolla saanut kiitää, joka päivä on tullut lähtö. Onneksi kone toiminut, ei sen suhteen tarvinnut murehtia. Viikonloppuna ennustettu kunnon myräkkää taas, lauantaille lienee siis turha mitään muuta suunnitella. Tässä pitäisi illan/yön aikana pientä hiekkarallia lähteä ajamaan kunhan tuo maa tuosta uudestaan jäätyy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7